Zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku algierski żaglowiec szkolny El-Mellah po kolejnych próbach morskich przypłynął do... Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Aktualnie w doku przechodzi ostatnie przeglądy.

Po raz pierwszy statek wyszedł na próby morskie 16 lipca br. Druga seria prób rozpoczęła się 16 sierpnia br. W ich trakcie jednostka żeglowała po polskich wodach terytorialnych kilkakrotnie zawijając do różnych portów.

Czytaj więcej: El-Mellah: próby morskie z udziałem finalnego odbiorcy

- Próby na morzu zakończyły się powodzeniem, zrealizowaliśmy wszystko zgodnie z programem i w tej chwili przechodzimy do kolejnego etapu z harmonogramu zdawania jednostki dla Komisji Odbioru Statku - mówi Radosław Gęsicki, kierownik projektu ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA.

Aktualnie jednostka jest zadokowana w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA i przechodzi ostatnie przeglądy. Prace na doku nr 4 obejmują przegląd kadłuba, poprawki malarskie na kadłubie oraz odświeżenie warstwy antifoulingu (powłoki antyporostowej). 

- Po tygodniu żaglowiec zostanie podprowadzony do kei, gdzie będziemy kontynuować program prób dla Komisji Odbiorowej Statku. W październiku planujemy wstępny odbiór żaglowca na terenie Polski - dodaje Gęsicki.

Trzymasztowa fregata jest pierwszym żaglowcem zbudowanym w Remontowej Shipbuilding SA. Jednostka o wdzięcznej nazwie El-Mellah, co w języku arabskim znaczy „Żeglarz” ma 110 metrów długości i 14,5 metrów szerokość, a najwyższy maszt mierzy 54 metry wysokości - licząc od lustra wody. 

Powierzchnia ożaglowania jednostki to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wynosi 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana jest do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek. Służyć będzie kadetom algierskiej akademii marynarki wojennej w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego. Będzie także pełnić funkcje reprezentacyjne poza terytorium Algierii oraz uczestniczyć w zawodach i regatach międzynarodowych. 

El-Mellah może być eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w okresie zimy polarnej.

Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest Zygmunt Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting.

LEW