Stocznie, Statki

Polski armator rybacki - Arctic Navigations Sp. z o.o. sfinalizował zakup statku rybackiego - trawlera-przetwórni o nazwie Polonus (ex Baldvin). Jego portem macierzystym jest Gdynia.

Statek będzie poławiał głównie dorsza na wodach Północno-Wschodniego Atlantyku, w ilości około 6 tys. ton rocznie (wartość rocznego połowu to około 10-12 mln euro). Całość połowów statku Polonus pochodzących z wyżej wymienionego akwenu jest certyfikowana przez agencję MSC (Marine Stewardship Council), odzwierciedlając zrównoważony i ekologiczny charakter połowów.

Armator statku Polonus planuje połowy nowo nabytym statkiem przez najbliższe 10-15 lat, zaznaczając, że taki plan możliwy jest tylko dzięki efektywnej strategii ochrony zasobów i skutecznym negocjacjom prowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w ramach organizacji międzynarodowych, decydujących o wielkościach kwot połowowych.

Poprzednik nowego Polonusa, po jedenastoletniej służbie pod polską banderą został w tym roku sprzedany na Łotwę, do spółki kapitałowo powiązanej z polskim armatorem. Pod łotewską banderą statek będzie również prowadził połowy na Północnym Atlantyku. Jego nazwa, w związku ze zmianą armatora, została zmieniona w czerwcu br. na Dorado.

Arctic Navigations sp. z o.o. jest jednym z członków Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów sp. z o.o. (PAOP). PAOP to polska organizacja producentów z sektora rybołówstwa. Została utworzona w 2003 r. przez armatorów dalekomorskich (Arctic Navigations sp. z o.o. oraz Atlantex sp. z o.o.) prowadzących działalność połowową na wodach Północnego Atlantyku, Afryki Zachodniej oraz Południowego Pacyfiku. Armatorzy zrzeszeni w PAOP, poławiają na wyżej wymienionych obszarach łącznie około 60 tys. ton ryb rocznie. 

Połowy zakupionego trawlera przetwórni trafią na rynek UE oraz w małej części na rynek USA. Ponadto duża część połowów członków PAOP trafia na rynek afrykański. Warte podkreślenia jest to, że produkt sprzedawany dla mieszkańców Afryki stanowi odpowiednik około 300 mln porcji obiadowych bogatych w wysokowartościowe białka.

W tych dniach Polonus przebywa w porcie Akureyri na Islandii. Statek został przekazany do eksploatacji, po wykończeniu i wyposażeniu, w listopadzie 1992 roku przez stocznię norweską Simek AS z Flekkefjord (stoczniowy nr budowy 78), ale częściowo wyposażony kadłub jednostki dostarczyła Szczecińska Stocznia Remontowa "Gryfia" SA.

Trawler pływał najpierw jako Baldvin Torsteinsson (do połowy stycznia 2003 r.), a potem pod nazwą Baldvin aż do niedawnej zmiany na Polonus

W roku 2013 statek Baldvin (NC 100) został przedłużony w Stoczni Remontowej "Nauta" w Gdyni. Przed przebudową miał długość 65,74 m. W Gdyni otrzymał wstawkę o długości 13,75 m. Polska stocznia wykonała konstrukcję wstawki o masie około 210 ton. Poza przedłużeniem, wykonano w Gdyni m.in. prace konserwacyjno-malarskie, zainstalowano nową chłodnię i zmodernizowano systemy rurociągowe i kablowe. W wyniku przedłużenia pojemność brutto statku wzrosła z 1906 jednostek do 2348 jednostek.

Zarówno Atlantex, jak i Arctic Navigations są spółkami zależnymi islandzkiej firmy Samherji, a ostatnie zmiany we flocie odbywały się w ramach jednej grupy kapitałowej. "Nowy" Polonus przeszedł do Arctic Navigations z niemieckiej firmy DFFU (Deutsche Fishfang Union GmbH) - także należącej do Samherji. Wcześniej był eksploatowany w barwach spółki zależnej DFFU - Icefresh.
Natomiast "stary" Polonus przeszedł do łotewskiej firmy Batterfisa. DFFU jest nadal dla tego statku armatorem zarządzającym.

Polonus - charakterystyka podstawowa:
nazwa statku - Polonus
oznaka rybacka - GDY-58
port macierzysty - Gdynia
państwo bandery - Polska
długość całkowita - 80,35 m
szerokość - 12,60 m
zanurzenie - 7,00 m (według innych źródeł - 6,00 m)
nośność - 1100 t
tonaż pojemnościowy brutto - 2 348
moc napędu głównego - 3000 kW

rel (Północnoatlantycka Organizacja Producentów Sp.  z o.o.), PBS

Fot.: PAOP, FleetMon

Obrazki z pokładu Baldvina eksploatowanego przez DFFU:

Polonus jeszcze jako Baldvin w barwach DFFU, ale już po przedłużeniu.

Komentarze   

+3 NC 100
Nie wiem, czy zakup GDY-58 jest osiągnięciem,czy moze kupnem mocno wysłużonego trawlera (kolejnego).
Baldvin NC 100 IMO 9048902 (jego wymiary są zawyzone), nalezal do Deutsche Fischfang-Union i został wymieniony na Cuxhaven NC 100.
Cuxhaven NC 100 wszedł do eksploatacji w sierpniu. Jego kadłub obok "Berlina" jest dziełem CRIST a Kleven-Myklebust
budowę zakończył.
Obecnie nastepują tez duze dostawy trawlerow do Europy z Turcji. Są one przystosowane do połowów dennych.
Nie mylic z jednostkami typu norweskiego (sejnero-trawlery).
Mozliwosci polowowo- przetworcze oraz techniczne obu jednostek NC 100 sa nieporównywalne.
Dla Niemców- DFFU, jest to duzy krok w przyszłosc. Dla Polski to rola ubogiego.
Więcej info na stronach Samherji hf.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
03 październik 2017 : 16:41 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 zanim zaczniesz pisać bzdury...
sprawdź najpierw fakty i przeczytaj cały tekst.

wymiary NIE są zawyżone.
a w tekście wyjaśniono - skąd się wzięły większe, niż Ci się WYDAWAŁO, że powinny być.
06 październik 2017 : 05:29 matroska Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Samherji
Pytanie jak bardzo są to armatorzy polscy? Przecież PAOP, Atlantex i Arctic Navigation od samego początku są częścią islandzkiego koncernu Samherji i to Islandczycy kontrolują cały ten biznes. Nawet załóg polskich na tych statkach praktycznie nie ma. Do tego są w tej układance jeszcze Niemcy z DFFU, ale to też firma w pełni kontrolowana przez Islandczyków i do nich należąca.
03 październik 2017 : 18:04 GDA Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś