Statki, nawet te prostsze, są dzisiaj naszpikowane m.in. elektroniką i mechaniką precyzyjną, a bardziej skomplikowane z nich, to niemal pływające miasta i fabryki w jednym, krótko mówiąc - są to produkty high-tech o przeliczeniowej wartości jednostki masy nierzadko podobnej do wysokiej klasy samochodów. Mimo wysokiego stopnia skomplikowania współczesnych statków i innych obiektów pływających, żegluga wciąż jeszcze polega na nieskomplikowanych, starych, sprawdzonych i niezbędnych po dziś dzień urządzeniach, osprzęcie i rozwiązaniach technicznych.

W oczach laika mogą one być proste i nietknięte postępem od dekad. A jednak się zmieniają. Np. nowoczesne materiały pozwalają zwiększyć ich wytrzymałość i trwałość - wydłużyć okres bezawaryjnej eksploatacji. Tak jest np. z olinowaniem i pozostałym osprzętem ruchomym statków. Olinowanie i takielunek, a także szeroką gamę różnorodnego innego zaopatrzenia technicznego statków oferuje kilkanaście firm prezentujących się w tym roku na Baltexpo. Należy do nich Exar z Bielska Białej. 

Jak widać na przykładzie tej firmy - nie ma przesady w stwierdzeniu, że statki buduje cała Polska. Sektor budowy i remontów statków potrzebuje szerokiego zaplecza kooperacyjnego i zaopatrzeniowego przez co może być uznany za jedną z lokomotyw przemysłu.

Exar może się pochwalić udziałem w głośnym ostatnio projekcie budowy żaglowca El-Mellah, który jest właśnie przygotowywany przez budowniczego - stocznię Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska, do przekazania armatorowi. Exar dostarczył na piękny i szybki żaglowiec szkolny dla algierskiej marynarki elementy takielunku, w tym liny stalowe nierdzewne, ściągacze okrętkowe, szakle czy sockety (gniazda) linowe. Należą one do głównych elementów olinowania żaglowca.

Ale Exar to nie tylko bogata gama lin wszelkiego rodzaju, ale i zawiesia, szeroko stosowane w portach i stoczniach. Firma zapewnia, że wykonuje i dostarcza w krótkim czasie m.in zawiesia linowe trójzwite (tzw. grommet) oraz bogaty wybór odciągów łańcuchowych i innego osprzętu używanego nie tylko w szeroko pojętej branży morskiej.

Przy demontażu i montażu urządzeń, a nawet elementów konstrukcji, zarówno przy remontach statków, jak i przy nowych budowych często znajdują zastosowanie wciągniki. Te dźwignice, przystosowane do pionowego podnoszenia ładunku, najczęściej za pomocą liny lub łańcucha, z wykorzystaniem elementu chwytnego (np. haka), konstrukcyjnie zazwyczaj przystosowane do jazdy po nieruchomym torze jezdnym, są także na wyposażeniu siłowni niemal na każdym statku w eksploatacji.

Exar oferuje wciągniki łańcuchowe, dostępne z magazynu, o unosie nawet 30 lub 50 ton - co jest rzadkością na naszym rynku, ale ze względów logistycznych na stoisku firmy z Południa Polski wystawiony jest wciągnik łańcuchowy 20 ton.

Inni wystawcy oferujący liny, zawiesia, a także inne elementy takielunku i ruchomego osprzętu okrętowego, to między innymi: Atronik-2 (stoisko nr 6.13), Kaya Ropes - PUH BJT (3.09), RUD Systemy Przenoszenia Polska (6.19), P.P.H.U. Vega (5.26).

rel (Exar), PBS

Wciągniki
Wciągniki