Stocznie, Statki

Nieco ponad rok temu biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting sp. z o.o. należące do grupy kapitałowej Remontowa Holding wygrało przetarg publiczny na wykonanie projektu koncepcyjnego i klasyfikacyjnego promu typu Ro-Pax dla największego chorwackiego operatora promowego Jadrolinija Maritime Liner Company. Teraz firma udostępnia oficjalne, bliskie ostatecznemu wyglądowi promu, wizualizacje.

Przetarg na budowę statku zostanie niebawem rozstrzygnięty, jednak obserwatorzy rynku promowego już przewidują, że zamówienie na prom zostanie ulokowane w stoczni chorwackiej. Obecnie trwają testy modelowe.

Jednostka przeznaczona będzie do obsługi linii na Morzu Adriatyckim pomiędzy portem w Splicie i wyspami Hvar, Korčula oraz Vis. Na jej pokładzie pomieści się 2 tys. pasażerów, 206 samochodów osobowych, lub zamiennie 85 samochodów osobowych i 20 samochodów ciężarowych.

Na dwóch pokładach pasażerskich przewidziano m.in. restauracje, bary, bufet, pomieszczenie zabaw dla dzieci oraz przestrzeń na pokładach otwartych. Transport pasażerów pomiędzy pokładami będzie odbywał się m.in. za pomocą wind i schodów ruchomych. Prom będzie posiadał dwa pokłady przystosowane do przewozu samochodów. Dziób i rufa statku wyposażone zostaną w furty i rampy ro-ro umożliwiające sprawny załadunek i wyładunek.

Napęd jednostki stanowić będą cztery silniki diesla, po dwa na każdą z dwóch linii wałów. Na każdej linii wałów będzie zainstalowana przekładnia redukcyjna, sprzęgło, prądnica wałowa i śruba nastawna. Statek będzie wyposażony w dwa stery płetwowe typu Beckera, zainstalowane w linii osi śrub napędowych.

Prom wyposażony będzie w jedną parę składanych płetwowych stabilizatorów przechyłów, zapewniających komfort podróży pasażerów. Umieszczone na dziobie dwa stery strumieniowe umożliwią precyzyjne manewrowanie w małych i zatłoczonych portach.

Jednostka zostanie zaprojektowana przez RMDC zgodnie z wymaganiami CRS (Croatian Register of Shipping) i będzie spełniać najnowsze normy bezpieczeństwa zgodnie z konwencją SOLAS 2009. Według zapowiedzi statek wejdzie do eksploatacji w 2020 roku i będzie częścią odnowy floty chorwackiego operatora, który do 2027 roku na ten cel planuje przeznaczyć 281 mln euro.

Czytaj także: RMDC zaprojektuje prom ro-pax dla chorwackiego operatora Jadrolinija

AL, GL, rel (RMDC)

Komentarze   

+1 Wreszcie
Można powiedzieć, że ten super prom to będzie wisienka... na złomie. Praktycznie każdego roku pływam chorwackimi promami. Są one delikatnie mówiąc - baaaardzo mocnoooo zaniedbane. Dwa lata temu płynąłem Lastovo, w tym Liburnija - to jednostki z lat 60-tych. Inne, jak Marco Polo, Dubrovnik, Zadar, Korczula itd. niewiele młodsze. Ale Chorwacja jest cudowna i żadne promy nie zmienią tej opinii.
17 sierpień 2017 : 10:24 Maruda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś