Stocznie, Statki

Prawdopodobnie przynajmniej przez kilkanaście dni będzie można obserwować na gdyńskiej redzie charakterystyczną sylwetkę statku należącego do rodzaju nielicznie reprezentowanego w światowej flocie i rzadko odwiedzającego nasze wody. Wcześnie rano, w sobotę, 22 lipca, na kotwicowisku portu Gdynia pojawił się ciężarowiec wpływny Sun Rise. Oczekuje tam na ładunek, który jest testowany i przygotowywany do przekazania armatorowi przez jedną z trójmiejskich stoczni.

Sun Rise to jednostka, określana także jako ciężarowiec flo-flo (float on - float off), semi-submersible heavy load carrier lub semi-submersible heavy-lift vessel, która, dzięki skomplikowanemu i wydajnemu systemowi balastowemu, może się tak zanurzyć, że nad jej - znajdujący się wtedy pod wodą - pokład może wpłynąć inna jednostka. Ciężarowiec opróżnia wtedy balasty i, podnosząc się, unosi także pływający dotąd ładunek. Działa więc jak dok pływający. Statki tego typu należą do najmniej licznie reprezentowanych w światowej flocie (w eksploatacji jest ich obecnie mniej niż 70). Eksploatuje je wąska grupa operatorów. Sun Rise należy do południowo-koreańskiego armatora Pan Ocean Co Ltd, jednak pozostaje w zarządzie komercyjnym poolu żeglugowego Combi Lift z Bremen.

Sun Rise to ciężarowiec, który swojego czasu zyskał dość szeroką ekspozycję w morskich mediach branżowych, jako ten, który dostarczał (w tym także pierwszą partię - w sierpniu 2013 roku) wielkich wrót do nowych śluz w zrealizowanym niedawno programie rozbudowy Kanału Panamskiego.

Z Polski także zabierze niecodzienny ładunek. Będzie nim jednostka pływająca, która sama w sobie nie jest nadzwyczaj skomplikowana i trudna w budowie, ale służyć będzie realizacji bardzo ciekawego, spektakularnego projektu, o którym już zresztą, niejednokrotnie w Portalu Morskim, informowaliśmy. Chodzi o dok pływający do produkcji kesonów żelbetonowych, określany jako caissonnier, o nazwie Marco Polo, zbudowany w stoczni Crist (patrz - zdjęcia pod artykułem). Przeznaczony jest dla francuskiej firmy Bouygues Construction uczestniczącej w konsorcjum, któremu zlecono realizację zwiększenia lądowej powierzchni księstwa Monaco pod budowę nowej dzielnicy. Jedna ze spółek grupy Bouygues - Bouygues Travaux Publics - będzie budowała kesony w Marsylii, gdzie zacumowany ma być dok caissonnier zbudowany przez stocznię Crist. Tak więc ciężarowiec flo-flo Sun Rise, który na kotwicowisku portu Gdynia zanurzy się, by wziąć na pokład ładunek w postaci doku Marco Polo, zabierze go najprawdopodobniej do Marsylii. Z Marsylii kesony będą holowane (ok. 2 do 3 dni drogi morskiej) do Monaco.

Dok (caissonnier) Marco Polo nie został jeszcze wydokowany. Przechodzi ostatnie prace wykończeniowe i wyposażeniowe oraz testy "na sucho". Po wydokowaniu zostanie najprawdopodobniej wyholowany na redę Gdyni, gdzie zostaną przeprowadzone próby zanurzeniowe, zanim trafi na pokład ciężarowca Sun Rise. Jeżeli nie zaistnieją okoliczności przedłużające prace w stoczni Crist, to do "zadokowania" powstałego w Gdyni doku do produkcji kesonów na pokładzie Sun Rise dojdzie najprawdopodobniej między 1 a 5 sierpnia.

Piotr B. Stareńczak

Ciężarowiec wpływny Sun Rise - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9623219
wcześniejsze nazwy - STX Rose 2
rok budowy - 2012
stocznia - STX (Dalian) Shipbuilding Co Ltd, Wafangdian LN Yard, Chiny
stoczniowy symbol budowy - D2101
wprowadzenie do eksploatacji - 31.10.2012
wodowanie - 29.03.2012
położenie stępki - 09.08.2011
państwo bandery - Wyspy Marshalla
właściciel, operator, armator zarządzający - Pan Ocean Co Ltd., Korea Południowa
zarząd techniczny - POS SM Co Ltd, Korea Południowa
armator zarejestrowany - POS Maritime BA SA
długość całkowita - 168,50 m
długość między pionami - 158,00 m
szerokość konstrukcyjna - 40,00 m
szerokość maksymalna (ze sponsonem / "półką") - 44,00 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 10,30 m
zanurzenie w tranzycie - 7,123 m
zanurzenie pod ładunek - 17,80 m
nośność - 24 172 t (według innego źródła - 24 629 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 22 499 (wg innego źródła - 21 825)
tonaż pojemnościowy netto - 6749 (wg innego źródła - 6547)
powierzchnia pokładu - 134,00 × 44,00 m
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 2136 m³
pojemność zbiorników balastu segregowanego - 48 814 m³
napęd główny (rodzaj pędników) - 2 × pędnik azymutalny
łączna moc napędu głównego - MCR 9000 kW (12 237 KM)
prędkość maksymalna - 14,00 w.
prędkość eksploatacyjna - 13,00 w.
zespoły prądotwórcze - 5 × 3430 kW / 6600 V
ster strumieniowy - 1 × dziobowy
system pozycjonowania dynamicznego - DP1
klasyfikacja - podwójna KR (Korean Register of Shipping) + DNV

Dostawa wrót dla nowych, szerszych śluz modernizowanego Kanału Panamskiego na pokładzie Sun Rise:

Dok do budowy kesonów żelbetonowych w trakcie końcowych prac wykończeniowych i wyposażeniowych w doku stoczni Crist
Dok do budowy kesonów żelbetonowych w trakcie końcowych prac wykończeniowych i wyposażeniowych w doku stoczni Crist
Dostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun Rise
Dostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun Rise
Dostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun Rise
Dostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun Rise
Dok do budowy kesonów żelbetonowych w trakcie końcowych prac wykończeniowych i wyposażeniowych w doku stoczni Crist Dok do budowy kesonów żelbetonowych w trakcie końcowych prac wykończeniowych i wyposażeniowych w doku stoczni CristDok do budowy kesonów żelbetonowych w trakcie końcowych prac wykończeniowych i wyposażeniowych w doku stoczni CristDok do budowy kesonów żelbetonowych w trakcie końcowych prac wykończeniowych i wyposażeniowych w doku stoczni Crist Dok do budowy kesonów żelbetonowych w trakcie końcowych prac wykończeniowych i wyposażeniowych w doku stoczni CristDostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun Rise Dostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun Rise Dostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun RiseDostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun Rise Dostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun RiseDostawa wrót dla nowych, szerszych śluz Kanału Panamskiego na pokładzie ciężarowca Sun Rise
+1 ciężarowiec
Istnieje niewiele firm okrętowych posiadających statki do przewozu nietypowych ładunków. Najczęściej tego typu jednostki używane są do transportu platform wiertniczych ale nie tylko o podobnej konstrukcji statek uczestniczył w podnoszeniu
okrętu podwodnego "Kursk". W Europie w Holandii są firmy dysponujące takimi statkami.
22 lipiec 2017 : 06:16 kacperek | Zgłoś
+1 Flo-Flo
Sun Rise to "kieszonkowiec" w tej branży. Przez wiele lat prymusem był Blue Marlin IMO 9186338, 76061 DWT, 225 m.
Znane są zdjęcia gdy transportuje z Jemenu uszkodzony niszczyciel USS Cole DDG-67 albo transport platformy ze stacją radarową na Alaskę. On tez przewoził kadłub australijskiego helikopterowca Adelaide.
W 2012 Hyundai wybudował Dockwise Vanguard IMO 9618783, 116173 DWT, 275 m. Bardzo ciekawa architektura. Jest on znany z przewozu ogromnego cylindrycznego FPSO (pływająca rafineria) z Hyundai do Norwegii.
Wartość ładunku z nawiązką przekroczyła miliard $$.
Obie jednostki należą do Dockwise.
Obok Holendrów na rynku sa tez Chińczycy. W ubiegłym roku COSCO wprowadził Xin Guang Hua IMO 9751573, 255 m.
Jest to trójka obecnie największych jednostek tego typu i dwaj wiodący armatorzy.
Moze dzisij zakończę, bo jak mówia Rosjanie (Boh lubit trojcu).

Mieczyslaw
22 lipiec 2017 : 10:26 Mieczyslaw | Zgłoś
+1 Kursk
Pozwolę sobie na odniesienie się do Kurska,a wlasciwie do Giant 4, który brał udział w podnoszeniu okrętu.
Przyznaję, że jednostka ma funkce flo-flo, i tak obecnie pracuje w Gdańsku, ale Kursk był podnoszony z dna na linach.
Giant 4 był wtedy platformą dla wyciągarek. Pragne tez podkreślić, że Giant 4 to barka bez napędu.
Serdecznie pozrawiam.
Mieczysław
22 lipiec 2017 : 10:49 Mieczyslaw | Zgłoś
+1 Giant 4
Od kilku lat ta barka jest w Remontowej SA - podobnie zresztą jak druga bliźniacza jednostka - i po modernizacji jest wykorzystywana głównie do wydokowywania platform wiertniczych, ale nie tylko. Teraz będą na nich przedłużane promy jakiegoś fińskiego armatora. Mimo, że bez napędu to dobrze spełnia swoje zadania.
24 lipiec 2017 : 06:42 NieJanusz | Zgłoś
0 LGFT
finnline a pierwszy z nich to finntide na rem lift 24000 jest skladany.
24 lipiec 2017 : 09:53 Spawacz | Zgłoś
+1 Warto wspomnieć,
że około 10 lat temu REMONTOWA zbudowała 2 takie statki - dokładnie rzecz biorąc, przebudowała stare zbiornikowce NILOS i LUCKY LADY na całkiem spore (200m x 42m, ok. 90000 DWT) flo-flo WILLIFT EAGLE ( IMO: 7931454 ) i WILLIFT FALCON (IMO: 7915278). Cała koncepcja, projekt i przebudowa zostały zrobione w GSR, statki pływają do dzisiaj. Nie tylko Korea i Chiny, nasi też tu byli.
24 lipiec 2017 : 08:29 Gregory | Zgłoś
0 Rem Lift 25000
Giant 4 IMO 7725269 zoastał zbudowany w 1977 w Japonii (Swazu Shipbuilding) jako trzecia barka dla Smit.
Jego siostry to Giant 2 IMO 7638894 i Giant 3 IMO 7706029, juz pociety na zlom.
Słuzyły jako barki pełnomorskie do chwili przjscia na "półemeryturę".
W Gdansku Giant 4 zyskał 8 m na szerokosci i słuzy jako Rem Lift 25000.
Rem Lift 24000 pozostał przy pierwotnych wymiarach.
Jednostki są wiekowe, ale dzielnie bronią się przed emerytura.
U Smit pojawił się Giant 5 + 6, 136 m długosci i jeszcze pachnące "swieżą farbą".
Pozdrawiam miłośników Morza.
Mieczysław
25 lipiec 2017 : 10:29 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter