Stocznie, Statki

W poniedziałek 29 maja 2017 roku w czasie wizyty w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, sekretarz stanu w MON - Bartosz Kownacki wspólnie z sekretarzem stanu w KPRM - Maciejem Małeckim ogłosił podpisanie umowy przedwstępnej nabycia Stoczni MW przez PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. na warunkach wynegocjowanych we wcześniejszych etapach procesu sprzedaży przedsiębiorstwa.

Etap ten zamyka wielomiesięczny proces negocjacji umowy i pozwala rozpocząć audyt stoczni w celu określenia faktycznego stanu spółki.

Faktyczne przejęcie własności przedsiębiorstwa oraz jego wydanie należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółce PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. nastąpi po spełnieniu warunków określonych w umowie, co, jak Strony zakładają, może nastąpić po upływie około trzech miesięcy.

Wiceminister obrony narodowej, Bartosz Kownacki podczas konferencji prasowej w Gdyni przypomniał, że jednym z założeń rządu Beaty Szydło było, aby przemysł stoczniowy i zamówienia z polskiej armii, były jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki. Przyznał, że „jednym z największych problemów była Stocznia Marynarki Wojennej (SMW), która (…) przez ostatnie kilkanaście lat swego potencjału nie wykorzystywała”. Wyjaśnił, że polski przemysł stoczniowy jest skonsolidowany w oparciu o Polską Grupę Zbrojeniową (należą do niej stocznia Nauta w Gdyni i Gryfia ze Szczecina - PAP).

„Brakowało w tym portfolio SMW (…) a jej potencjał jest niezbędny dla polskich sił zbrojnych” - tłumaczył.

Powiedział, że zakup „to jest pierwszy, najłatwiejszy krok, drugim - restrukturyzacja tej stoczni, włączenie do PGZ i trzeci krok - realizacja zamówień, które w najbliższych latach do tych stoczni będą kierowane”.

Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Konrad Konefał poinformował podczas konferencji, że po podpisaniu umowy przedwstępnej na zakup stoczni “od dziś rozpoczyna się procedura przewidziana w ustawie o portach i przystaniach morskich zmierzająca do tego, aby PGZ stała się właścicielem SMW”. Przewiduje, że umowa ostateczna może być podpisana "po wakacjach".

***

W dniu 29 grudnia 2016 roku została podpisana umowa pomiędzy Ministerstwem Skarbu Państwa oraz Polską Grupą Zbrojeniową SA dotyczącą podwyższenia kapitału zakładowego PGZ SA w związku z realizacja projektu zwiększającego potencjał produkcyjny i remontowy spółek z Grupy PGZ w zakresie specjalistycznych okrętów i innych uradzeń wojskowych. W dniu 09 lutego 2017 roku, w wyniku rozstrzygniętego przetargu, Syndyk podpisała umowę z PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. na sprzedaż Stoczni Marynarki Wojennej.

Utworzona w maju 1922 roku Stocznia MW (jako Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej) od 2011 roku znajduje się w stanie upadłości obejmującą likwidację majątku upadłego. Na dzień dzisiejszy stocznia zatrudnia ponad 600 osób i realizuje m.in. budowę okrętu patrolowego typu Ślązak oraz szereg remontów okrętów Marynarki Wojennej.

Nabycie stoczni przez krajowy podmiot przemysłowy wchodzący w skład Grupy PGZ zapewni konsolidację zdolności do budowy jednostek pływających oraz przyczyni się do budowy silnego ośrodka stoczniowego, co zapewni zdolność do zabezpieczenia potrzeb modernizacyjnych i remontowych Sił Zbrojnych RP.

rel (MON, PGZ SA), PAP

Fot.: 3. Flotylla Okrętów

Komentarze   

+3 stocznia marynarki wojennej
Może wreszcie coś się ruszy w przemyśle stoczniowym. Teraz trzeba znaleźć odpowiednią kadrę zarządzającą stocznią - z tym będzie trudno ale da się znaleźć. No i zadbać trzeba o zlecenia a plany odbudowy marynarki wojennej gwarantują pracę
na kilkanaście lat naprzód. Jeżeli chodzi o kadrę to nie mogą być ludzie pokroju Stacha F. znanego w środowisku jako buc albo nieuk , tego, który naraził Skarb Państwa na wielomilionowe straty doprowadzając spółkę Konrem Nauta do upadłości, roztrwonił olbrzymi majątek wyprowadził kasę ze spółki razem z pomocnikami Krzysztofem G. ( ksywa "Gąsior" ) i Wojciech S. ( ksywa "oficer" lub "TW" ) czy inni z towarzystwa wzajemnej adoracji ...
Jest szansa , że wreszcie polska marynarka wojenna otrzyma nowe jednostki ( typu Czapla, Miecznik i in). No i wejdzie do służby Ślązak ex Gawron. Warto by przyłączyć Stocznię Nauta z tym , że wcześniej należałoby zweryfikować kadrę tej stoczni.
29 maj 2017 : 13:34 morator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Zlecenia dla Stoczni MW
Dobrze, że napisałeś - zlecenia a plany odbudowy MW. Nie wiem czy wiesz ale plany odbudowy MW to zakup 25-cio letnich fregat Adelaide z Australii, zatem o zlecenia dla stoczni raczej będzie trudno.
29 maj 2017 : 19:26 Krzysztof z N7 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 zlecenia
tak propozycja zakupu okrętów od australijczyków jest dość dziwna ale nie znamy powodów tej propozycji. być może wynika to z faktu złego stanu polskich okretów które co by nie mówić są wiekowe a zbudowanie jednostki wojskowej trwa kilka lat. stąd ten pomysł. by uruchomić budowanie jednostek na terenach stoczni marynarki wojennej trzeba
podjąć wiele decyzji personalnyc h i finansowych. Dzisiaj poza holdingiem gdanskiej remontowej żadna z firm polskich
nie jest w stanie zaprojektować i zbudować jednostki pływajacej pod klucz a już szczególnie okretu wojennego.
Lata 90 to poczatek niszczenia polskiego przemysłu stoczniowego - likwidacja szkół , dzika prywatyzacja itd,..
30 maj 2017 : 05:58 morator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Adelaidy opcja rezerwowa
Jeśli mają być u nas budowane 4 okręty podwodne, to nie będzie kasy na budowę innych nawodnych okrętów bojowych niż Kormorany. I w takiej sytuacji opcja Australijska ma sens.
30 maj 2017 : 09:58 oski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 zlecenia cd
Póki co udaje się budować pojedyncze sekcje czy bloki kadłubów statków ale nie wiadomo jeszcze jak długo
bo coraz mniej jest ludzi umiejących budować statki - monterów , spawaczy, mistrzów, technologów, inżynierów itd.
wiem , że są tacy którzy opluwają propozycje obecnego rządu i robią wszystko by się nie udało ale należy takich ludzi
po prostu wyeliminować. warto by wreszcie odpowiednie służby zbadały co się stało z pieniędzmi jakie wydawano
na stocznie a szczególnie rolę tzw. FIZ MARS w okresie 2010-2015.
30 maj 2017 : 05:59 morator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 księżycowe scenariusze...
...kreśli Rząd PiS w odniesieniu do SMW nie podając konkretów. Jeśli SMW ma funkcjonować w oparciu o program wydatków rządowych na modernizację marynarki wojennej, to gdzie jakieś gwarancje - roczne budżety - gwarantowane przychody dla SMW. Państwowe Spółki - Fundusze Inwestycyjne - nadają się do strategii biznesowej wyśmienicie, ale tylko na papierze. Ćwiczymy to od 25 lat z coraz gorszym skutkiem.
30 maj 2017 : 09:26 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Do morator
Ciekawe jakie pieniądze Marsjanie wydali na np msr Gryfia?
Sama MSR miała spore pieniądze z poprzednich lat jakie zarobiła na działalności , miała tereny ok 20h inwestycyjne , Gryfia no zgadza się miała długi przekraczające wartość majątku ale pozbyła się 95%terenow produkcyjnych i innych nie związanych z działalnością , wartych według mnie majątek a długi jak były tak są . Czyli mars wyssał z połączonych stoczni wszystko i teraz trzeba naprawdę tęgiej głowy i pracy od początku aby chociaż odbudować możliwości produkcyjne z okresu przed marsjańskim a o jakimś rozwoju to w najbliższej przyszłości to można tylko pomarzyć !
Za to Marsjanie wsadzili mnóstwo pieniędzy w fabrykę podstaw morskich gdzie nie mają prawie żadnego głosu ! Bo rządzą Niemcy
30 maj 2017 : 09:37 Filip z konopi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 odbudowa przemyslu
co to znaczy ze wreszcie cos sie ruszy w przemysle stoczniowym? Dlaczego opinia publiczna jest oszukiwana haslami podniesienia polskiego przemyslu stoczniowego? A GSR i w ogole Holding Remontowa to co?
01 czerwiec 2017 : 05:32 marian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: