Stocznie, Statki

Gdańska Stocznia Remontowa zbuduje w Szczecinie prom pasażersko-samochodowy we współpracy ze stoczniami grupy kapitałowej MARS dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – dowiedziała się PAP w źródłach zbliżonych do rządu. Umowa może zostać zawarta w marcu 2017.

Ekspert - ekonomista zbliżony do branży promowej powiedział w sobotę PAP, że "po ostatnich relacjach dotyczących możliwości poprawy infrastruktury technicznej na terenie Stoczni Szczecińskiej tym bardziej właśnie ta stocznia będzie predestynowana do wykonania takiego zadania technicznego, jak budowa promów dla polskich armatorów" - powiedział. Potwierdził, że "z punktu formalnego i biznesowego umowa może być zawarta już w marcu".

"Duża część pracy przy budowie jednostki, jeśli nie większość, odbędzie się w Stoczni Szczecińskiej. Łączy się to z większym wykorzystaniem firm kooperujących i działających na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, a także zagwarantowanym przez rząd rozwojem ekonomicznym i finansowym stoczni" - wyjaśnił ekonomista związany z finansowaniem rynku promowego.

Jak mówił, nowy prom wybudowany w Stoczni Szczecińskiej zastąpi wysłużone jednostki PŻB pływające na linii Świnoujście – Ystad. "Jest to najpilniejsza potrzeba armatora. Prom Mazovia, który wszedł na tę linię 2 lata temu jest nie najnowszą jednostką. Stąd pilna potrzeba włożenia na tą samą linię, na tzw. wahadle, nowego promu. Pozwoli to w pełni wykorzystać stale rosnący rynek przewozów pasażerskich oraz samochodów ciężarowych" - zaznaczył.

Towarzystwo Finansowe Silesia sprzedało Stocznię Szczecińską za 100 mln zł Funduszowi Inwestycyjnemu Mars. Umowę podpisano w piątek tydzień temu, a poinformował o niej w poniedziałek rano minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. W poniedziałek po południu w Stoczni odbyła się konferencja prasowa dotycząca polskiego przemysłu stoczniowego z udziałem przedstawicieli polskich władz.

Podczas konferencji zapewniali oni, że inwestycja jest pierwszym krokiem w odbudowie polskiego przemysłu stoczniowego. Dzięki niej może powstać największa nad Bałtykiem i jedna z największych w Europie grupa stoczniowa. Przyniesie wymierne korzyści całemu polskiemu przemysłowi stoczniowemu, który - według zapewnień władz - stanie się ponownie ważnym filarem polskiej gospodarki. W Szczecinie oprócz produkcji cywilnych, mogą być budowane w przyszłości okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej.

Z zapowiedzi rządowych wynika, że statki w Szczecinie będzie budowało konsorcjum stoczniowe, a już w drugim kwartale tego roku nastąpi położenie stępki pod budowę promu dla polskiego armatora. "Tak jak zapowiadaliśmy - i dzisiaj ten termin wydaje się niezagrożony - drugi kwartał tego roku to położenie stępki pod budowę promu dla polskiego operatora, dla polskiego armatora - Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. To oczywiście początek odbudowy tej branży" - powiedział Gróbarczyk. Jak dodał, pochylnia Wulkan będzie tą pochylnią, na której zostanie położona stępka pod budowę promu.

Ministerstwo Rozwoju w komunikacie wyjaśniło, że Agencja Rozwoju Przemysłu, działająca w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, dokapitalizuje Polską Grupę Zbrojeniową, obejmując akcje o wartości 101,5 mln złotych. Pozyskane środki finansowe, zgodnie z zawartą 20 stycznia br. umową, PGZ przeznaczy na zakup 100 procent udziałów Szczecińskiego Parku Przemysłowego (SPP). Nabycie przez Mars Fundusz Inwestycyjny Zamknięty 100 proc. udziałów spółki Szczeciński Park Przemysłowy jest kontynuacją procesu, mającego na celu konsolidację kluczowych polskich aktywów stoczniowych w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej za pośrednictwem Mars FIZ.

Obecnie Mars FIZ zarządza portfelem akcji i udziałów 15 spółek niepublicznych. Wśród nich znajdują się podmioty z sektora remontu i budowy statków oraz budowy konstrukcji stalowych offshore, w tym Stocznia Remontowa "Nauta" w Gdyni oraz Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" działająca w Szczecinie i Świnoujściu oraz spółki nieruchomościowe. Właścicielem 99,4 proc. certyfikatów Funduszu jest Agencja Rozwoju Przemysłu SA.

Tgo/ mzb/ malk/ je/

Komentarze   

-5 stocznia szczecinska
I nareszcie cos sie ruszy. Pomysl jest dobry bo aktualnie tylko holding remontowej z gdanska jest w stanie zorganizowac budowe statkow w szczecinie. Pozwoli to na szybki start z budowa statkow a rownolegle bedzie tworzona struktura organizacyjna stoczni szczecinskiej. Najwiekszy problem to brak ludzi posiadajacych wiedze i doswiadczenie przy budowie statkow. A na poczatek trzeba bedzie oddelegowac spora grupe ludzi z gdanska do pracy w szczecinie. Wierze ze przedsiewziecie uda sie mimo klopotow jakie czekaja?
30 styczeń 2017 : 03:50 plimsol Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 bajkopisanie
Bajko-pisania ciąg dalszy. to już nie tylko histeryk Morawiecki bajki pisze. Już to widzę, jak dziesięciolecia będzie trwała budowa - rekord z SMW z pewnością będzie pobity, no bo przecież jeszcze więksi "fachowcy" się za to zabierają.
30 styczeń 2017 : 06:07 AK Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Bardzo sensowny pomysł
To może się udać, jeśli tylko polityka nie zdominuje biznesu. Dobrze, że jest w końcu rząd, który chce pomóc w odbudowie stoczni w Szczecinie, w przeciwieństwie do poprzednich, które najpierw rozwaliły, a potem pomogły UE zamknąć stocznie. Trzymam kciuki za Szczecin i za Gdańsk.
30 styczeń 2017 : 09:16 Róbcie swoje Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Zbudujemy prom!
Kociokwik wokół stoczni w Szczecinie nabiera rozpędu. Zaprezentowany scenariusz jest jedynym realnym z zastrzeżeniem, tzn że prom zbuduje Grupa Remontowa, zlecając Szczecinowi budowę kadłuba.Ktoś musi być tu stroną kontraktu, mieć potencjał techniczny i zaufanie banków. Nie bardzo rozumiem co ma znaczyć, że Remontowa zbuduje prom w Szczecinie. Zbuduje go w Gdańsku, bo tam ta stocznia działa, tam ma zaplecze techniczne i logistyczne.Transfer tego do Szczecina byłby kosztowny i zbyteczny.
Pojawiają się też deklaracje, że stępka będzie położona w II kw. 2017. Aby ten akt mógł nastąpić,musi być zatwierdzona dokumentacja klasyfikacyjna statku.Ktoś wie na jakim etapie jest ten drobny szczegół?
30 styczeń 2017 : 09:39 wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Szczecińska Masakra
No niestety czytając powyższe komentarze dochodzę do wniosku że z wszystkim można sobie poradzić,ale prawdziwym problemem jest zapyziała, głupkowata mentalność tych pseudospecjalistów ze Szczecina. TO JEST DRAMAT !!! Te pseudostoczniowe sitwy będą sabotowć wszystko żeby tu się nic nie udało, żeby było zawsze marazm. Te wypowiedzi i komentarze ty P(O)słów szczecińskich i nowoczesnych to ŻENADA ! Im odpowiada marazm i pustostan, bo na terenie byłej stoczni i Pomerani paru cwaniaków kręciło niezłe lody na państwowych armatorach z czego odpalano im działę za pilnowanie interesu. TERAZ SIĘ TO SKOŃCZYŁO I TO ICH WŁAŚNIE BOLI !!! Jeżeli nawet stocznia by się odrodziła i i dostawała zlecenia z zagranicy jak dojdą do władzy to umyślnie ją zniszczą i obśmieją, żeby powrócił stan kręcenia lodów. Nic nie robić tylko kasę brać. Nie oszukujmy się, pseudofirmy stoczniowe to nie są Steve Jobsy z Appla czy Bille Gatse z Microsoftu i nigdy nie będą. Po prostu. Zwykłe kadłubki i paru cwaniaków co to zarobić (najlepiej na niczyim czyli państwowym jak to mówią pomiędzy sobą) i nic nie zarobić. Co by nie powiedzieć o komunie to przez 10 lat odbudowała zbombardowaną stocznie, wykształciła przyjezdnych analfabetów sanacyjnych i przygotowała do zawodu i samodzielnie już projektowała i budowała statki. Ci "kapitaliści" w tym samym okresie nie wyszli poza surowy kadłub gdzieś tam zaprojektowany. No i opanowali wałki i poznali nazwiska w państwowych firmach gdzie komu ile za co itp. ;-). Może lepiej to wszystko wybudować w Gdańsku ? Dobra polepszy sobie portfolio i ubędzie argument do nie dopuszczenia jej przy przetargach na Zachodzie, że nigdy takiego promu nie budowała. W Szczecinie trzeba od nowa tworzyć środowisko stoczniowe, ludzi którzy chcą zarabiać na budowach i remontach statków, bo to co tutaj zostało chce i nadaję się tylko do kombinowania. TACY LUDZI ! A TO MOŻE POTRWAĆ Z MIN. 10 LAT ! MASAKRA !
30 styczeń 2017 : 13:36 antywodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Budowa Promu
Witam.
1.Pomysł jak najbardziej fajny!
2. Budowa Promu/promów - super że kasa zostanie w Polsce.
Ale.... Realizacja tego jest absurdalna!!!! Po 1 - nikt nie zapytał się PŻB czy stać ich na budowę nowego promu/promów - nakazano!!! , 2. Rząd zabronił kupowanie statków z "drugiej reki" ( chodzi o to że to jedyne wyjście i rozwiązanie w tym czasie - armator nie będzie czekał na nowy prom 2-3 lata a kupno "używanego" promu pomoże firmie uzbierać PLN/EUR na NOWY prom/promy ) teraz jest niesamowity wzrost ładunków w tym rejonie!!!!!. 3 Nie ma jeszcze dokumentacji kontraktowej a co dopiero mówić o dokumentacji wykonawczej , rysunkach PT itp juz nie wspomnę że nie ma jeszcze badań modelowych i dokumentacji zatwierdzonej u klasyfikatora.A najważniejsze!!!! To PŻB będzie płaciło za te NOWE promy a nie rząd !!!! Rząd nie da ani złotówki!!!! Oczywiście PŻB należny do skarbu państwa ale to PZB będzie płaciło całość za te NOWE Promy . Nie wiem z skąd takie ceny za jeden prom bo na rynku taki prom kosztuje około 150 mil. EUR a tu słyszę że około 100mil EUR.NOWY prom -Będzie prototypem ( a przy budowie w SZC to będzie nie lada wyczyn !!! ) czyli nie da się określić ceny jaki ten projekt pochłonie . Ja stawiam około 200 mil. EUR.
Rozumiem że rząd chce mieć PROPAGANDĘ SUKCESU...życzę jak najlepiej!!! Bo to super pomysł Ale realizowanie ich w warunkach domowych jak i brak fachowego przygotowania do realizacji takiego projektu może skończyć się fiaskiem .
30 styczeń 2017 : 10:49 Projektant Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 projekty
No moze ktos juz poczynil jakies dalsze prace w tym zakresie (projektu)
Kilka biur pokazywalo chyba jakies projekty tych statkow (ropax). Projekty podobnych miala chyba tez Stocznia Szczecinska ktora miala je przeciez budowac (ale zostala zamknieta). Do wykonania dokumentacji roboczej tez chyba nietrudno znalezc chetnych.
30 styczeń 2017 : 12:21 oilmaster Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Zrobią z projektu tecbnicznego
Małe jednostki powstawały w Szczecinie i w Świnoujściu bez dokumentacji roboczej. Po prostu Wykonawca podejmujący się poszczególnego zadania miał to obcykane w praktyce i wiedział co robi. Może i tym razem ?
30 styczeń 2017 : 16:03 Antoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 tajemnica?
Kim jest ekspert ekonomista zbliżony do branży promowej??
30 styczeń 2017 : 18:18 Ekspert dociekliwy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 projekty 
Widzialem, kiedys ze stocznia koreanska (samsung) tez tak robila na podstawie pt (no oze troszke wiecej niz pt) 
30 styczeń 2017 : 18:21 oilmaster Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 SDD
Pomsył jak najbardziej trafiony ale stocznia nie działa już jakieś 8 lat jak sie nie myle wiekszość sprzetu rozkradziona/skorodowala/nie konserwowana. Będzie więc cieżko zbudować nowoczesną jednostke bez duzego dokapitalizowania, a patrząc ile czasu budowany jest statek dla PMW Gawron Vel Ślązak (od 2001 r.) to ciekawe ile taki prom bedzię powstawał. Jednak gratulacje dla rządu PIS za może przywrócenie byłej stoczni szczecińśkiej do ponownej prosperity, jednak cos się w Szczecinie oplaca, a nie tylko marazm i propaganda.
30 styczeń 2017 : 20:50 POWW Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Megastar IMO 9773064
Już w drugim kwartale ma ruszyć budowa polskiego promu. Wiadomość fantastyczna, ale szukajac danych tego promu znalazłem bardzo mało danych.
Tymczasem 24.01.2017 Finowie przekazali prom Megastar. Cięcie blach 04.08.2015, stępke polożono 09.02.2016,w doku 6 miesięcy a dzisiaj prom juz zarabia.
Przytaczam tą jednostke bo jego bryła jest bardzo podobna do naszego promu.
Pojemność 49000 GT, długość 212m szerokość 36m . Trochę inne są proporcje linii ładunkowych do ilośći pasazerow,ale jego cena to 230 mln E (246 mln $).Stocznia nalezy do bardzo znanych na rynku wycieczkowców..Moje obawy dotyczą nie tylko Stoczni Szczecin,ale rowniez Stoczni Remontowa, ktora ma ostatnio problemy z terminami. Jeśli ktoś odwoluje sie do budowanych w Szczecinie ro-paxow,to twierdzę, że chodzi o inną epokę,zarówno techniczna jak tez technologiczna.Oczywiście mam na uwadze.ze polskie promy mają byc budowane z zyskiem,bo inaczej będzie to zabawa w piaskownicy.Tymczasem cena jednostek oraz terminy budzą moje obawy..Gratuluję optymistom.Chętnie wycofam się z moich uwag po stosownym dowodzie.PS Siem Aimery z Remontowej kosztowal 100 mln E
Serdecznie pozdrawiam
01 luty 2017 : 08:17 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: