Stocznie, Statki

Około 20 firm z branży okrętowej podpisało w Szczecinie list intencyjny w sprawie powołania konsorcjum okrętowego. Inicjatorem przedsięwzięcia jest Szczeciński Park Przemysłowy. Celem - konsolidacja branży i produkcja statków w Szczecinie.

Szczecińskie Konsorcjum Okrętowe chce budować promy dla polskich armatorów, a później realizować także inne kontrakty - poinformował we wtorek prezes Parku Andrzej Strzeboński. Pierwszy prom mógłby powstać już w 2019 r. - dodał.

Strzeboński przyznał, że infrastruktura stoczniowa w Szczecinie została przez ostatnie lata "okaleczona", ale zdolności wytwórcze, czyli tzw. zasoby ludzkie, są w mieście nadal, przede wszystkich w firmach funkcjonujących w Parku, który powstał na terenach po upadłej stoczni szczecińskiej.

Podobnie jest z zapleczem intelektualnym: mamy projektantów i technologów - podkreślał prezes.

Docelowo nowy zakład mógłby zatrudniać około 1200 ludzi - przekonywał.

Jak mówił, konsorcjum nie oczekuje od państwa pieniędzy, lecz narzędzi finansowych. Mamy dobry klimat dla Szczecina - dodał nawiązując m.in. do deklaracji premier Beaty Szydło, która niedawno odwiedziła Szczecin.

Lista sygnatariuszy listu intencyjnego jest otwarta. Kolejni chętni mogą się zgłaszać do 30 kwietnia.

Szczeciński Park Przemysłowy jest lokalną spółką, zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządza 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami. Obecnie ma 65 lokatorów.

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.

5 kwietnia rząd przyjął projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego, który m.in. zakłada zwolnienie z podatku VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz możliwość włączenia stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych. (PAP)

Portal Morski dotarł do treści listu intencyjnego, którą przytaczamy poniżej wraz z listą sygnatariuszy.

List Intencyjny Grupy Inicjatywnej
Szczecińskiego Konsorcjum Okrętowego

Szczecin, 11 kwietnia 2016 r.

Kierując się interesem regionu zachodniopomorskiego, interesem pracowników oraz przedsiębiorców zaangażowanych w rozwój gospodarki morskiej, dążąc do jak najlepszego wykorzystania potencjału gospodarczego miasta Szczecina, my, niżej podpisani Partnerzy, mając na względzie urzeczywistnienie zamiaru wznowienia na terenie Szczecina produkcji okrętowej, postanawiamy co następuje:

1. Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o. oraz Partnerzy niniejszego Listu Intencyjnego podejmują działania, których celem jest doprowadzenie do wznowienia produkcji okrętowej na terenie oraz przy współudziale Szczecińskiego Parku Przemysłowego.

2. Realizacja celu będzie następowała w ramach konsorcjum, które pozwoli skonsolidować firmy branży okrętowej dla uzyskania warunków do osiągnięcia zdolności kontraktowania statków, okrętów i produktów offshore, w oparciu o infrastrukturę SPP i zdolności wytwórcze konsorcjantów.

3. Konsorcjum będzie nosić nazwę „Szczecińskie Konsorcjum Okrętowe”.

4. Zasadą działalności Konsorcjum będzie niezależność wszystkich Partnerów, dobrowolności uczestnictwa w poszczególnych realizacjach inwestycyjnych, wzajemne poszanowanie interesów i lojalne współdziałanie Partnerów w dążeniach do realizacji wspólnego celu gospodarczego.

5. Sygnatariusze niniejszego listu powołują grupę roboczą pod przewodnictwem Prezesa Zarządu Szczecińskiego Parku Przemysłowego, odpowiedzialną za koordynację czynności organizacyjnych, związanych z zawiązaniem Konsorcjum, w następującym składzie:
• Andrzej Strzeboński - Prezes Zarządu Szczecińskiego Parku Przemysłowego Sp. z o.o.
• Marek Bączkowski - Wiceprezes Zarządu Szczecińskiego Parku Przemysłowego Sp. z o.o.
• Włodzimierz Zasadzki - Przewodniczący Rady Nadzorczej Szczecińskiego Parku Przemysłowego Sp. z o.o.
• Zbigniew Jagniątkowski - Prezes Zarządu JPP Marine Sp. z o.o., Sp. K.
• Paweł Pietruszczak - Prezes Zarządu Konstal PP Sp. z o.o.
• Andrzej Wójcicki - Prezes Zarządu Navicor Sp. z o.o.

6. Grupa robocza w terminie 90 dni od podpisania niniejszego listu przedstawi Partnerom wstępny projekt porozumienia konsorcjalnego.

7. Niniejszy List Intencyjny pozostaje otwarty do dnia 30 kwietnia 2016 roku do podpisu dla przedsiębiorców zainteresowanym przystąpieniem do grupy inicjatywnej, po złożeniu pisemnej deklaracji na ręce Zarządu SPP.

8. Depozytariuszem oryginału Listu Intencyjnego będzie Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o.

9. Po zamknięciu składania podpisów pod Listem Intencyjnym jego odpisy zostaną wydane wszystkim Partnerom.

PARTNERZY:

1. Apiss sp.z.o.o.
2. Autocomp Management Sp. z o.o.
3. BTH Hold Sp. z o.o.
4. Cermar Industry Sp. z o.o.
5. G+K SteelCon Sp. z o.o.
6. JPP Marine Sp. z o.o. Sp.K
7. JVP Steel Poland Sp. z o.o.
8. Konstal Paweł Pietruszczak Sp. z o.o.
9. Mirand Sp. z o.o.
10. Multimet Sp. z o.o.
11. Navicor Sp. z o.o.
12. P.U. Sabra-Service sp. j. M. Taranda i P. Wielopolski
13. Partner Shipyard Sp. z o.o.
14. Phoenix Poland Sp. z o.o.
15. STr Sp. z o.o.
16. Spawrem Robert .Dudziński
17. Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o.
18. TTM Dynpap M. Dynowski, P. Dynowski Sp. j.
19. Westcon Design Poland Sp. z o.o.

epr/ mhr/ (PAP), Portal Morski / rel (Grupa Inicjatywna Szczecińskiego Konsorcjum Okrętowego)

Powstaje Szczecińskie Konsorcjum Okrętowe (Fot.: SPP)

Komentarze   

+4 Dużo dymu i co dalej?
Już widzę kolejkę chętnych do zlecenia budowy statku tworowi pt konsorcjum, czyli komu?Podpisać list intencyjny może każdy, bo nic z tego nie wynika.Aby mieć tytuł prawny do bycia stroną kontraktu na dostawę statku trzeba mieć coś więcej niż deklaracje.Trzeba mieć wiarygodność techniczną i finansową skupioną w jednym podmiocie. Kto na ochotnika do tej roli?
13 kwiecień 2016 : 14:58 wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Jak to kto? SPP
Spółka Szczeciński Park Przemysłowy z zarządcy nieruchomości przekształci się w stocznię. Już ogłosili, że będą liderem konsorcjum, więc bez obaw.
14 kwiecień 2016 : 16:31 Insider Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 budowac
budowac i spszedawac tylko iest brazylia chiny i rosia cieszko bedzie
14 kwiecień 2016 : 18:33 Edek 12 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Kto wchodzi w skład konsorcjum?????
Czy ktoś może napisać, które firmy podpisały akces do konsorcjum???? Na terenie SPP nikt się nie przyznaje.
20 kwiecień 2016 : 18:19 Heniek D. K-1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 artykuł uaktualniony ...
skład grupy inicjatywnej dodany do artykułu...
26 kwiecień 2016 : 11:46 ark Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: