Stocznie, Statki

Nowy, prestiżowy kontrakt Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy Remontowa Holding. Kanadyjski armator BC Ferries zakontraktował w niej modernizację swoich promów klasy "Spirit", która obejmie przede wszystkim przebudowę ich siłowni na spalanie czystszego paliwa gazowego (LNG). 

Modernizację zaplanowano jako mid-life upgrade, tzn. odbywającą się w połowie resursu przewidywanego dla tych promów (po modernizacji będę mogły być eksploatowane przez kolejny tak długi okres, jak od wprowadzenia do eksploatacji do modernizacji).

Jak poinformował w oficjalnym komunikacie kanadyjski armator, po zakończeniu cechującego się silną konkurencją konkursu ofert, BC Ferries zawarła ze stocznią Remontowa SA (Remontowa Ship Repair Yard SA) z Gdańska kontrakt o wartości 140 mln dolarów na mid-life upgrades (MLUs) czyli modernizacje w połowie resursu dwóch promów klasy "Spirit" (nazywanych też "S-Class" albo "Super ferries"), w ramach których ich systemy napędowe zostaną przebudowane na dual-fuel, co pozwoli na ich zasilanie przede wszystkim paliwem LNG (alternatywnie także tradycyjnym morskim paliwem diesel'owskim).

Jak zapewniono w oficjalnym komunikacie armatora jedna stocznia kanadyjska, Vancouver Shipyard z grupy Seaspan w British Columbia, była na "krótkiej liście" trzech wybranych i zaproszonych ostatecznie do złożenia ofert stoczni, jednak wycofała się w udziału w procesie przetargowym. Trzecią stocznią na shortliście była włoska stocznia z grupy Fincantieri, znanej w ostatnich kilkunastu latach głównie z budowy wielkich wycieczkowców.

Będzie to pierwszy kontrakt na przebudowę statku umożliwiającą mu używanie paliwa gazowego dla Remontowej SA i dla polskich stoczni, a także jeden z nielicznych, pierwszych w świecie, jednak prawdopodobnie pierwszy na przebudowę promów tej wielkości.

Nie są to bardzo duże promy, jak na standardy europejskie (mają pojemność brutto rzędu 18 700 jednostek, dla porównania polski prom Polonia charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto prawie 30 000), ale np. we flocie największego kanadyjskiego operatora promów BC Ferries są jednostkami największymi, flagowymi.

Remontowa SA jest największą stocznią remontową w Polsce - podał armator w oficjalnym komunikacie dotyczącym wyboru wykonawcy modernizacji promów - i jedną z największych w Europie, remontującą około 200 statków rocznie. Stocznia ma bogate doświadczenie w udostępnianiu wymaganych zdolności inżynierskich i produkcyjnych w zakresie terminowo realizowanych dużych i skomplikowanych projektów przebudów jednostek pływających.

Firmy z grupy kapitałowej Remontowa Holding, w tym głównie jej biuro projektowo-konstrukcyjne i konsultingowe RMDC i stocznia produkcyjna Remontowa Shipbuilding SA oraz producent systemów zasilania paliwem LNG, łącznie z kriogenicznymi zbiornikami na to paliwo - Remontowa LNG Systems mają bogate doświadczenie w budowie nowych statków z systemami napędowymi zasilanymi LNG. Remontowa Shipbuilding jest jednym ze światowych liderów w budowie statków z systemami paliwowymi dual-fuel i/lub LNG. Buduje gazowce, promy i zaopatrzeniowce offshore (PSV) zasilane paliwem LNG. Pierwsze z nich przekazano armatorom w 2009 roku, a stocznia ma na koncie m.in. budowę pierwszego w świecie promu zasilanego wyłącznie paliwem gazowym (nie dual-fuel).

O wyborze Remontowej SA zadecydowały zarówno jej sprawdzone możliwości w realizacji dużych, skomplikowanych projektów, jak i doświadczenie z systemami napędowymi LNG - czytamy w komunikacie BC Ferries.

- W minionym roku finansowym wydaliśmy około 118 mln dolarów na paliwo dieselowskie dla całej naszej floty, z czego dwa promy należące do "Spirit Class" zużyły ok. 16 procent - powiedział Mark Wilson, wice-prezes BC Ferries ds. technicznych. 

- Przebudowa naszych dwóch największych promów, łącznie z wprowadzeniem do eksploatacji trzech nowych promów dual-fuel serii "Salish-Class" znajdujących się obecnie w budowie [w Remontowa Shipbuilding w Gdańsku - red.] przyczyni się w znacznym stopniu do utrzymania przystępności taryf przewozowych dla naszych klientów ze względu na znacznie niższe koszty LNG w porównaniu do paliwa marine diesel. Poza korzyściami finansowymi LNG, BC Ferries jest zdeterminowany przestawiać się na bardziej przyjazne środowisku paliwa i poprawiać "ślad środowiskowy" - powiedział Wilson. - Używając LNG do napędu statków klasy "Spirit", spodziewamy się zmniejszyć emisję CO2 o 12 000 ton rocznie, co odpowiada zniknięciu z dróg ok. 2500 samochodów - dodał.

Kanadyjski armator uzyska finansowe wsparcie projektu, w wysokości do 10 mln dolarów, z banku FortisBC Energy Inc. z rządowym wsparciem w ramach programu Natural Gas for Transportation (NGT). Będzie ono spożytkowane na częściowe sfinansowanie przebudowy siłowni dwóch klasy "Spirit" na zasilanie LNG.

Poza przebudową systemu napędowego promów na zasilanie paliwem gazowym LNG, stocznia z Gdańska odnowi albo zmodernizuje także systemy bezpieczeństwa i wyposażenie ratunkowe promów, łącznie z systemami szybkiej ewakuacji - marine evacuation systems(MES), łodziami ratowniczymi, systemami wykrywania ognia, systemem rozgłośni pokładowej (public address system) i zainstaluje system zraszaczy przeciwpożarowych (local water mist fire protection system).

Odnowiony zostanie wystrój wnętrz, głównie pomieszczeń pasażerskich, na co złoży się m.in. wymiana dywanów i wykładzin, odnowa łazienek i budowa nowej na pokładzie nr 5 każdego promu, rozbudowa sklepu i nowa kawiarnia na pokładzie 6. Zmodernizowane zostaną windy dla pasażerów.

W czasie mid-life upgrades (MLUs) - modernizacji w połowie resursu promów klasy "Spirit" przeprowadzanej w Remontowej SA zostaną także zmodernizowane systemy elektryczne oraz zdalnego sterowania i monitoringu, odnowione i zmodernizowane zostanie (z wymianą wielu elementów na nowe) wyposażenie nawigacyjne a także system napędowy i manewrowy, łącznie z płetwami sterowymi i systemami sterowymi, dziobowymi sterami strumieniowymi, płatami śrub napędowych.

Szeroko zastosowane nowe oświetlenie LED i bardziej efektywny system klimatyzacyjny przyczynią się do zmniejszenia zużycia energii na promach modernizowanych w Gdańsku.

Przebudowa promów nie będzie się odbywała równocześnie. Realizacja całego kontraktu ma się rozpocząć w roku 2017 i zakończyć w 2019. BC Ferries planuje modernizację pierwszego promu - Spirit of British Columbia - w okresie od jesieni 2017 r do wiosny 2018, a drugiego - Spirit of Vancouver Island - w podobnej porze na przełomie lat 2018-2019. To ma pozwolić armatorowi na utrzymanie obu, największych w jego flocie, promów w eksploatacji w okresie szczytowego ruchu w lecie.

Spirit of British Columbia został zbudowany w 1993 roku, a Spirit of Vancouver Island w 1994. BC Ferries planuje eksploatować te promy przez kolejnych 25 lat. Oba obsługują trasę między Tsawwassen i Swartz Bay, na której armator notuje największy ruch, w ramach kontraktu z prowincją British Columbia, na mocy którego BC Ferries jest dostawcą usług mającym zapewnić bezpieczny, efektywny ekonomicznie i niezawodny serwis promowy wzdłuż wybrzeży British Columbia.

Operatorzy i armatorzy zrzeszeni w Canadian Ferry Operators Association (CFOA) eksploatują 168 promów, zatrudniając w Kanadzie ok. 9000 osób. W roku 2015 promy te przewiozły ponad 54 miliony pasażerów i 19 milionów pojazdów. Należące do CFOA przedsiębiorstwo BC Ferries jest największym armatorem promowym w Ameryce Północnej i jednym z największych w świecie, operującym 36 statkami na 25 trasach z 47 terminalami wzdłuż wybrzeża British Columbia.

Obecna charakterystyka podstawowa promów klasy "Spirit" (przed przebudową)
długość całkowita   167,50 m
długość między pionami   155,999 m
szerokość konstrukcyjna   26,599 m
wysokość boczna   8,001 m
maksymalna wyporność   11 642 t (Columbia) / 11 681 t (Vancouver)
nośność   2868 t
tonaż pojemnościowy brutto   18 747 
ładowność samochodów   410 (według innych źródeł - do 470)
liczba miejsc dla załogi i pasażerów   2100
silniki napędu głównego   4 × MAN-B&W 6L 40/54
łączna moc napędu głównego   20 912 (według niektórych źródeł 21 394 KM)
prędkość maksymalna   19,5 w. (36.1 km/h)
pomieszczenia i udogodnienia lub atrakcje dla pasażerów:   Seawest Lounge, Pacific Buffet, Coastal Café cafeteria, Coast Café Express snack bar, Passages Gift Shop, Video Zone video arcade, Kidz Zone play area, work/study stations, telephones, elevators, wheelchair-friendly decks and washrooms, and travel brochures

PBS, rel (BC Ferries)

Fot.: BC Ferries, Wikimedia Commons

 

Obrazki z rejsu na pokładzie promu Spirit of British Columbia

Prom Spirit of Vancouver Island - widok z lotu ptaka

Prom pasażersko-samochodowy Spirit of Vancouver Island armatora BC Ferries