Stocznie, Statki
Kadłub dwustronnego promu pasażersko-samochodowego B 611/2 zwodowano w piątek z pochylni zrzutowej Stoczni Północnej - Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku.

Jest on drugim takim samym statkiem, budowanym dla norweskiej firmy żeglugowej Torghatten Nord AS w Tromso. Wodowanie pierwszego promu B 611 odbyło się na początku kwietnia.

Oba bliźniacze statki należą do ośmiu promów różnych typów budowanych w Stoczni Północnej na zamówienie Torghatten Nord AS. Będą one pływać na lokalnych liniach komunikacyjnych w rejonie Tromso. Norweska firma należy do największych przewoźników promowych w kraju. Dysponuje ona 32 promami pasażersko-samochodowymi i 14 niedużymi, szybkimi komunikacyjnymi statkami pasażerskimi (tzw. Ekspress Boats).

Prom typu B-611 zaprojektowało norweskie biuro ŃSK AS, we współpracy z biurem Remontowa Marinę Design & Consulting. Ma on długość 40,6 m, szerokość 12 m i zanurzenie 3 m. Jego napęd stanowi silnik . wysokoprężny Caterpillar, o mocy 900 kW, z 1 śrubą. Dzięki wysokiemu stopniowi automatyzacji obsługi załoga statku liczyć będzie zaledwie trzech marynarzy, co przyniesie wymierne oszczędności eksploatacyjne. W salonie pasażerskim pomieści się 147 osób. Prom będzie mógł zabierać na pokład 21 samochodów osobowych lub 1 samochód ciężarowy.

Jacek Sieński

Źródło: