Stocznie, Statki
Yeoman Bontrup, masowiec o nośności 97 tys. DWT i długości ok. 250 metrów płynie do Gdańska. Statek przejdzie kompleksowy remont w Gdańskiej Stoczni Remontowej. W lipcu 2010 roku na statku wybuchł bowiem groźny pożar, który zniszczył prawie całą nadbudówkę oraz część pomieszczeń pod pokładem.

Statek Yeoman Bontrup, holowany jest obecnie przez norweską jednostkę BB Troll z portu Ijmuiden w Holadii. Według najnowszych informacji, w Gdańsku spodziewany jest w poniedziałek, 13 grudnia ok. godz. 19 (informacja z 9 grudnia).

Na początku lipca 2010 roku statek cumował przy terminalu kopalni kruszywa w Glensanda, na półwyspie Morven w Szkocji. Wtedy to właśnie zapaliła się taśma transportera kruszywa. Pożar spowodował spore zniszczenia. Doszło też do wybuchu butli z gazem. Siła eksplozji była tak wielka, że wyrwała część pokładu rufowego.

Yeoman Bontrup dosyć często odwiedzał Trójmiasto. Jego wizyty były efektem zapotrzebowania polskiego rynku na kruszywa, stanowiące surowiec do budowy dróg i autostrad. Odbiorcą ładunku była spółka Yeoman Poland mająca biuro handlowe w Sopocie - wiodący dostawca kruszyw na terenie Polski północnej.

Firma jest częścią brytyjskiego koncernu budowlanego Aggregate Industries, jednego z największych na wyspach wykonawcy dróg oraz producenta kruszyw, betonów i mas asfaltowych. Obie firmy należą do grupy HOLCIM, trzeciego na świecie producenta cementu i betonów. Yeoman Poland prowadzi również sprzedaż kruszyw łamanych na terenach Łotwy i Estonii.

Kruszywo dostarczane przez statek Yeoman Bontrup posłużyło m.in do remontu mola w Sopocie, budowy Autostrady A1, Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, remontu falochronu w Porcie Gdynia czy remontu Obwodnicy Trójmiasta.

Pożar statku Yeoman Bontrup wybuchł w lipcu 2010 roku.

Cechą charakterystyczną jednostki jest posiadanie urządzenia samowyładowczego. To długie ramię będące zarazem taśmociągiem o długości 85 metrów może wychylić się maksymalnie pod kątem 70 stopni w stosunku do osi statku. Statek wyładowuje kruszywo z szybkością 4,5 tys. ton na godzinę.

Jednostka, pływająca pod banderą wysp Bahama, jest jedną z największych, które zawijały do portów w Gdyni i Gdańsku. Jej nośność wynosi 96 772 ton, długość 249,9 metra, szerokość 38 metrów, maksymalne zanurzenie ponad 15 metrów, a tonaż brutto to 55695 GT.


erka

Zobacz galerię >>

Komentarze   

0 Link do artykułu 10 grudzień 2010 : 19:30 Link do artykułu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Jak prostata
Potężny statek a sikawki strumieniem lałyna 1/5 statku.
10 grudzień 2010 : 19:30 Michał Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: