Stocznie, Statki

Wiemy o niektórych z okrętów, jakie wezmą udział w manewrach morskich Baltops 2015 i najprawdopodobniej odwiedzą Gdynię. Do najważniejszych w tym roku ćwiczeń wojskowych o wymiarze międzynarodowym, które zostaną przeprowadzone przynajmniej częściowo w Polsce, należy - obok Saber Strike i Dragon - organizowane w ramach Partnerstwa dla Pokoju szkolenie Baltops-15 (przypadające na okres 5-20 czerwca br.), którego nasz kraj jest gospodarzem. Polska uczestniczy w ćwiczeniu już po raz dwudziesty trzeci. 

Zasadnicza część okrętów uczestniczących w międzynarodowych, bałtyckich manewrach morskich ma zawinąć do Gdyni między 4 i 8 czerwca, jednak okresy cumowania poszczególnych okrętów mogą się różnić, dla niektórych mogą przypadać np. na 5 do 8 czerwca lub nawet mogą być przedłużone na dzień po tym okresie.

W ćwiczeniach Baltops-15 mają wziąć udział żołnierze, okręty, samoloty i śmigłowce łącznie z dwunastu krajów: USA, Wlk. Brytanii, Niemiec, Francji, Litwy, Łotwy, Estonii, Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii i oczywiście Polski (niektóre źródła mówią o uczestnictwie aż 17 krajów).

Oprócz działań na Bałtyku, na Baltops-15 składać się też ma część lądowa, która rozegrana zostanie na poligonach w Ustce i Drawsku. Prawdopodobnie ćwiczenie będzie połączone z równocześnie trwającymi manewrami Saber Strike 2015 (jeden z wariantów zakładał desant z okrętów w Ustce, a następnie przerzucenie pododdziałów lądowych do Drawska), ale to informacja (z polskich mediów) sprzed kilku miesięcy.

W Baltops 2015 ma brać udział ok. 4500 żołnierzy i marynarzy. Jeżeli chodzi o siły powietrzne, to wstępne, nieoficjalne informacje mówią o udziale w ćwiczeniach Baltops 15 i Saber Strike m.in. dwóch (według niektórych źródeł - do czterech) bombowców B-52 oraz sześciu myśliwców F-15C/D, a także dwóch "niewidzialnych" bombowców B-2. Wśród uczestniczących samolotów mają być także AWACS, US F-16s używane w ćwiczeniach jako "wrogowie" (OPFOR - opposing forces), P-3 i P-8 - morskie samoloty patrolowe, niemieckie Tornada, szwedzkie Grippeny i latające zbiornikowce z USA KC-135, a ze śmigłowców mają w Baltops uczestniczyć Seahawki, CH124, TH-70, UH-60 Blackhawk, Merlin'y, CH-47 Chinook i AH-64 Apache.

Szerzej i pełniej o szkoleniu Baltops-15 i o okrętach biorących w nim udział będziemy informować na Portalu Morskim, w ślad za oficjalnymi komunikatami biura prasowego Marynarki Wojennej, jednak możemy już, jako pierwsi wśród mediów, podać wstępne informacje o części z okrętów, których zawinięcie do Gdyni jest spodziewane lub potencjalnie możliwe przy okazji tegorocznej edycji Baltops. Podkreślamy jednak, że są to jedynie informacje wycinkowe i wstępne, a także nieoficjalne.

Do Gdyni wejdzie prawdopodobnie aż około 40 okrętów (z 47 do ok. 50 biorących udział w tegorocznym Baltops). Prawdopodobnie także wszystkie albo zdecydowana większość z nich będzie wychodzić z gdyńskiego portu 8 czerwca. Natomiast ich wejścia do Gdyni nie będą raczej skoncentrowane w krótkim okresie i rozłożą się na dni 3 do 6 czerwca. Mamy też taką informację, że zasadnicza grupa, większość okrętów ma przebywać w Gdyni od 5 do 8 czerwca.

Jednym z okrętów amerykańskich, które mają uczestniczyć w Baltops 2015 jest niszczyciel rakietowy USS Jason Dunham, który niedawno odwiedzał Gdynię. Nie wiemy na razie, czy przy okazji ćwiczeń ponownie zawinie do naszego portu. W oczekiwaniu na udział w Baltops, amerykański okręt wykonuje obecnie zadania w rejonie Morza Bałtyckiego w ramach działań, które mają zwiększyć zdolności operacyjne i umocnić stabilność w tej części Europy. 

Wśród okrętów odwiedzających Gdynię przy okazji ćwiczeń Baltops mają być m.in. francuski niszczyciel min Eridan (M641) typu "Tripartite" oraz Somme (A631) - okręt dowodzenia i zaopatrzeniowiec/zbiornikowiec (franc.Bâtiment de commandement et de ravitaillement, BCR) typu "Durance". Będzie to jeden z większych okrętów ćwiczeń Baltops 2015 (157 m długości, 18 000 ton wyporności).

Z marynarki duńskiej zobaczymy prawdopodobnie w Gdyni m.in. trałowce / niszczyciele min HDMS Hirsholm oraz HDMS MSF1 - przystosowane do działania jako zdalnie kierowane bezzałogowce ("drony").

Zapewne największą atrakcją dla miłośników marynarki wojennej i spotterów może się okazać wejście do gdyńskiego portu śmigłowcowca i okrętu logistyczno-desantowego HMS Ocean  ...jeżeli dojdzie do skutku.  Wkrótce powinno się wyjaśnić, czy zobaczymy ten okręt w Gdyni. Jeszcze kilka dni temu wydawało się, że do dojdzie do jego zawinięcia do polskiego portu, jednak najnowsza dostępna w chwili publikacji niniejszego tekstu (rano, 14 maja), nieoficjalna informacja nie jest pocieszająca - podobno zrezygnowano z zawinięcia HMS Ocean do Gdyni. Miejmy nadzieję, że okaże się ona nieprawdziwa, albo że ostatecznie zostanie zmieniona na korzystną dla oczekujących na możliwość zobaczenia tego okrętu w Gdyni.

HMS Ocean to niemały, brytyjski śmigłowcowiec desantowy. Znany jest m.in. z cumowania na Tamizie, niemal w centrum Londynu, w charakterze bazy "ochrony" tamtejszych niedawnych igrzysk olimpijskich. Zbudowany został w cywilnej stoczni Kvaerner Govan w Glasgow w 1988 roku. Charakteryzuje się wypornością pełną 21 687 t, długością całkowitą 203,43 m, szerokością 34,1 m i zanurzeniem 6,6 m. Jego napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne o mocy po 18 355 KM każdy i dwie śruby, pozwalające na osiąganie prędkości 18 węzłów. Okręt ma zasięg 8000 Mm. W skład jego uzbrojenia wchodzą: 3 × Phalanx CIWS, 3 × 30 mm lub 20 mm plot. Okręt mieści na swym pokładzie 18 śmigłowców i załogę składającą się z 284 osób (bez grupy lotniczej i desantu).

Na chwilę obecną (14 maja) nie wiadomo też nic na pewno o możliwości zwiedzania okrętów. Wiemy jednak, że czynione są starania ze strony polskiej, by część okrętów została udostępniona dla publiczności, jednak to oczywiście zależy ostatecznie od decyzji dowództwa marynarek poszczególnych krajów i dowódców samych okrętów.

PBS

0 nowości
ciekawe nowości)
11 styczeń 2016 : 13:34 qwi.pl | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter