Stocznie, Statki

Niemal 70-metrowa replika arki Noego, którą przyholowano do Oslo w piątek, 10 czerwca, uderzyła w Nornen (W 330) - niewielki okręt patrolowy zbudowany w Polsce. Kolizja spowodowała uszkodzenie obu jednostek, jednak bardziej ucierpiała chyba replika biblijnego statku.

Drewniana konstrukcja, jedna z dwóch budowanych na podstawie opisu biblijnego przez holenderskiego cieślę Johana Huibersa (zgodnie z naukami religii abrahamowych zbudowana została na polecenie Jahwe przez Noego, aby mógł ocalić swoją rodzinę i zwierzęta przed potopem) zbudowana została nie od stępki jako drewniana konstrukcja, tylko na bazie stalowego barko-pontonu. Holownik manewrujący z barką - Arką stracił panowanie nad obiektem, a ten uderzył w zacumowany statek patrolowy.

Poniżej publikujemy materiał filmowy, na którym widać moment zdarzenia. Niełatwo jest po nim stwierdzić, co było przyczyną kolizji. Wiadomo jedynie, dzięki zdjęciom, które ukazały się w lokalnych i międzynarodowych mediach, że uderzenie spowodowało dużych rozmiarów wyrwę w burcie drewnianej konstrukcji. Mniejszych uszkodzeń doznała najprawdopodobniej zacumowana jednostka.

Tą drugą jednostką, która ucierpiała w kolizji jest patrolowiec Nornen. Jest to niewielki okręt patrolowy zbudowany w Polsce. Pierwsze palenie blach pod jego budowę miało miejsce pod koniec czerwca 2005 roku w Szczecińskiej Stoczni Remontowej "Gryfia", natomiast chrzest i wodowanie odbyło się na początku lipca 2006 roku. Była to pierwsza z pięciu budowanych przez spółkę jednostek dla norweskiego armatora Remoy Managament AS, który wynajmuje je norweskiej Służbie Ochrony Wybrzeża Królestwa Norwegii (Kystvakten). Kontrakt został podpisany w lutym 2005 roku i był największym wówczas kontraktem w historii stoczni - jego wartość przekraczała 160 mln zł. Statki przekazano armatorowi w latach 2006-2007.

Czytaj także: Chrzest pierwszego patrolowca k/v Nornen 

Budowa repliki arki Noego rozpoczęła się w maju 2005 roku i trwała przez dwa lata. Na jej pokładzie umieszczono naturalnej wielkości modele zwierząt, m.in.: żyraf, słoni, lwów czy bizonów. 

Huibers, po realizacji mniejszej kopii biblijnego statku, zadecydował o budowie arki Noego w rzeczywistych rozmiarach. Przy wsparciu fundacji Ark of Noah udało mu się to osiągnąć w 2012 roku. Konstrukcja ma niemal 125 m długości, 29 m szerokości, 23 m wysokości, pięć kondygnacji, a na jej pokładzie pomieściłoby się w sumie 5 tysięcy osób. Jak podają niektóre, zagraniczne portale informacyjne, arka miała zawinąć w lipcu do brazylijskiej Fortalezy, w okolicach września - do Rio de Janeiro, a następnie do Argentyny, Urugwaju, Kolumbii, a na końcu do portów Stanów Zjednoczonych. 

Nornen - charakterystyka podstawowa:
nośność: 388 t
długość: 47,2 m
szerokość: 10,33 m
zanurzenie projektowe: 3,25 m
prędkość: 16 węzłów
rok budowy: 2006 

AL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter