Do Ustki na stałe zawitał nowoczesny statek ratowniczy typu SAR 3000 o nazwie Orkan. Nowy statek zastąpił wysłużoną, 35 - letnią jednostkę Zefir. Orkan od minionego wtorku cumuje w usteckim porcie. Siedmioosobowa załoga będzie zmieniała się co pół miesiąca.
Orkan to jeden z trzech nowoczesnych statków dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR w Gdyni. Dwa z nich (Passat i właśnie Orkan) zostały zbudowane w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, trzeci, o nazwie Sztorm – w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. (dawna nazwa - Stocznia Północna).
Zadania tych jednostek to:
- Poszukiwanie oraz podejmowanie rozbitków z wody i środków ratunkowych
- Udzielanie rozbitkom kwalifikowanej pomocy medycznej
- Transport poszkodowanych (rozbitków, rannych i chorych) na ląd
- Gaszenie pożarów na statkach
- Holowanie ratownicze.
Orkan wykonany jest z nowoczesnych stopów aluminium, dzięki czemu jest o wiele lżejszy. Jest także wyposażony w nowoczesny system nawigacyjny, kamery termowizyjne i sprzęt do gaszenia pożarów. Ma również na pokładzie dodatkową szybką łódź hybrydową i jest przystosowany do holowania małych jednostek.
- Statek może wychodzić w morze w każdych warunkach pogodowych - mówi Dariusz Kamiński, kapitan Orkana. - Załogę stanowi siedmiu marynarzy, którzy są przygotowani do niesienia pomocy. Jednostka ma zdublowaną siłownię i specjalne grodzie wodoszczelne. Jest tak zbudowana, że podniesie się nawet po przewróceniu o 180 stopni. Do tego wyposażona jest w specjalny system, który przy większym przechyle automatycznie zamyka wszystkie wloty. Projekt techniczny statków ratowniczych SAR 3000 opracowało biuro Naval Engineering & Design (obecnie Remontowa Marine Design & Consulting).
Orkana w akcji można obejrzeć na filmie, zrealizowanym przez Portal Morski, podczas specjalnego pokazu w basenie portowym przy stoczni Remontowa Shipbuilding, zorganizowanego z okazji wodowania w tej stoczni kadłuba statku SAR 3000 Sztorm.
Pierwotnie Orkan stacjonował w Gdyni, gdzie znajduje się jeszcze jeden statek klasy SAR 3000. Trzecia z jednostek stoi na stałe w Świnoujściu. Na rufie Orkana na prezentowanym filmie jak i na zdjęciach widać jeszcze nazwę „Gdynia”. Jednak teraz Orkan zmieni swój port macierzysty.
- Jest już decyzja i statek ratowniczy Orkan na stałe będzie stacjonował w porcie morskim w Ustce - mówi Mirosława Więckowska, rzecznik prasowy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, obecność Orkana w Ustce i realizowane przez niego zadania mogą się przydać w tym rejonie. Ustka oddalona jest zaledwie o 17 mil morskich od Ławicy Słupskiej, gdzie planowana jest duża autostrada morska, po której będą pływały statki handlowe. Ponadto, siły NATO traktują port w Ustce jako zaplecze wojskowe. W jej bliskim sąsiedztwie znajduje się również duży poligon wojskowy, gdzie odbywają się ćwiczenia morskie i powietrzne.
Podstawowe dane statków typu SAR 3000:
- Długość: 36,9 m
- Szerokość: 8,1 m
- Zanurzenie:2,52 m
- Moc:2 x 1440 kW, 1 x 2040 kW
- Rodzaj napędu: trzy śruby
- Prędkość maksymalna: 24 węzły
- Załoga: 7 osób
- Możliwość podjęcia rozbitków: 150 osób
Tekst i zdjęcia: Hubert Bierndgarski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.