Stocznie, Statki

Do Ustki na stałe zawitał nowoczesny statek ratowniczy typu SAR 3000 o nazwie Orkan. Nowy statek zastąpił wysłużoną, 35 - letnią jednostkę Zefir. Orkan od minionego wtorku cumuje w usteckim porcie. Siedmioosobowa załoga będzie zmieniała się co pół miesiąca.

Orkan to jeden z trzech nowoczesnych statków dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR w Gdyni. Dwa z nich (Passat i właśnie Orkan) zostały zbudowane w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, trzeci, o nazwie Sztorm – w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. (dawna nazwa - Stocznia Północna).

Zadania tych jednostek to:

  • Poszukiwanie oraz podejmowanie rozbitków z wody i środków ratunkowych
  • Udzielanie rozbitkom kwalifikowanej pomocy medycznej
  • Transport poszkodowanych (rozbitków, rannych i chorych) na ląd
  • Gaszenie pożarów na statkach
  • Holowanie ratownicze.

Orkan wykonany jest z nowoczesnych stopów aluminium, dzięki czemu jest o wiele lżejszy. Jest także wyposażony w nowoczesny system nawigacyjny, kamery termowizyjne i sprzęt do gaszenia pożarów. Ma również na pokładzie dodatkową szybką łódź hybrydową i jest przystosowany do holowania małych jednostek.

- Statek może wychodzić w morze w każdych warunkach pogodowych - mówi Dariusz Kamiński, kapitan Orkana. - Załogę stanowi siedmiu marynarzy, którzy są przygotowani do niesienia pomocy. Jednostka ma zdublowaną siłownię i specjalne grodzie wodoszczelne. Jest tak zbudowana, że podniesie się nawet po przewróceniu o 180 stopni. Do tego wyposażona jest w specjalny system, który przy większym przechyle automatycznie zamyka wszystkie wloty. Projekt techniczny statków ratowniczych SAR 3000 opracowało biuro Naval Engineering & Design (obecnie Remontowa Marine Design & Consulting).

Orkana w akcji można obejrzeć na filmie, zrealizowanym przez Portal Morski, podczas specjalnego pokazu w basenie portowym przy stoczni Remontowa Shipbuilding, zorganizowanego z okazji wodowania w tej stoczni kadłuba statku SAR 3000 Sztorm.

Pierwotnie Orkan stacjonował w Gdyni, gdzie znajduje się jeszcze jeden statek klasy SAR 3000. Trzecia z jednostek stoi na stałe w Świnoujściu. Na rufie Orkana na prezentowanym filmie jak i na zdjęciach widać jeszcze nazwę „Gdynia”. Jednak teraz Orkan zmieni swój port macierzysty.

- Jest już decyzja i statek ratowniczy Orkan na stałe będzie stacjonował w porcie morskim w Ustce - mówi Mirosława Więckowska, rzecznik prasowy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, obecność Orkana w Ustce i realizowane przez niego zadania mogą się przydać w tym rejonie. Ustka oddalona jest zaledwie o 17 mil morskich od Ławicy Słupskiej, gdzie  planowana jest duża autostrada morska, po której będą pływały statki handlowe. Ponadto, siły NATO traktują port w Ustce jako zaplecze wojskowe. W jej bliskim sąsiedztwie znajduje się również duży poligon wojskowy, gdzie odbywają się ćwiczenia morskie i powietrzne.

Podstawowe dane statków typu SAR 3000:

  • Długość: 36,9 m
  • Szerokość: 8,1 m
  • Zanurzenie:2,52 m
  • Moc:2 x 1440 kW, 1 x 2040 kW
  • Rodzaj napędu: trzy śruby
  • Prędkość maksymalna: 24 węzły
  • Załoga: 7 osób
  • Możliwość podjęcia rozbitków: 150 osób

Tekst i zdjęcia: Hubert Bierndgarski
 

-7 taaa
ciekawe kiedy znow na stocznie pojdzie badziew
20 kwiecień 2013 : 21:38 Guest | Zgłoś
+3 Jest!
Stocznia nie poszła na badziew - bo się (na szczęście!) władza zmieniła. A Orkan stoi w Ustce i pięknie wygląda. Szkoda tylko, że jak się wpisze nazwę statku w Wikipedii, to wyskakują tylko 2 jednostki ORP Orkan. No i przy nabrzeżu powinna być tabliczka informacyjna - teraz sierpień - tysiące ludzi z całej Polski odwiedzają Ustkę, powinni wrócić do domu dumni z naszej marynarki i stoczniowej myśli technicznej!!
18 sierpień 2018 : 05:59 Emmel | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter