Obowiązujące obecnie na szczeblu międzynarodowym i europejskim przepisy okazały się nieskuteczne i nie ukróciły niebezpiecznych dla zdrowia i środowiska metod recyklingu statków – stwierdza Polski Rejestr Statków, instytucja nadzorująca wykonanie przepisów dotyczących klasyfikacji i budowy statków.
Stosowanie niewłaściwych i niebezpiecznych sposobów złomowania statków po okresie ich eksploatacji, jest coraz poważniejszym problemem. Przede wszystkim na terenie Azji, gdzie demontaż przeprowadzany jest zwykle na plaży, z poważnymi konsekwencjami dla zdrowia i środowiska.
Najprawdopodobniej sytuacja ulegnie pogorszeniu z powodu dużej liczby statków przewidzianych do złomowania w najbliższych latach, w tym zbiornikowców jednokadłubowych, w związku ze zbliżającą się datą ich wycofania (w 2015 r.). Mogą one trafić do zakładów złomowania o najniższych standardach.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.