Stocznie, Statki

Nowatorskie rozwiązania zasilania silników dwoma rodzajami paliwa (dual-fuel) dla statków będą testowane w Europie. Dla armatorów może to być jeden ze sposobów na poradzenie sobie z restrykcyjnymi zapisami tzw. dyrektywy siarkowej.

Nowe unijne przepisy określane mianem „dyrektywy siarkowej” wchodzą w życie 1 stycznia 2015 r. Operatorzy, którzy nie zdecydowali się na wyposażenie swoich jednostek w systemy oczyszczania spalin, będą zobowiązani do stosowania paliwa niskosiarkowego, którego koszt jest znacznie wyższy od tradycyjnego. Armatorzy będą musieli ograniczyć zawartość siarki z obecnego 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach stosowanych w jednostkach pływających m.in. po Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche.

Jednak, jak podaje portal www.promyskat.pl, firmy American Power Group (APG) i Marine Fuel Conversions (MFC) nawiązały współpracę w zakresie prac systemami dualnymi, dzięki któremu – jak podkreślono w artykule – przemysł morski ma zyskać najwięcej. Oba przedsiębiorstwa chcą sprawdzić możliwości zastosowania w Europie systemów dualnych, opracowanych przez APG.

Silniki wielozadaniowe

Portal promyskat.pl zauważa, że technologia ta przedstawiana jest jako unikalny i nieinwazyjny system, który pozwala na przekształcenie istniejących napędów typu diesel na bardziej efektywne, przyjazne środowisku i elastyczne silniki, które mogą być zasilane np.: olejem napędowym i skroplonym gazem ziemnym; olejem napędowym i gazem ziemnym w postaci sprężonej czy olejem napędowym i biometanem. W każdym momencie dają też możliwość powrotu do konwencjonalnego zasilania wyłącznie olejem napędowym.

Jak zauważa portal promyskat.pl, zawarte porozumienie APG-MFC ma przyczynić się do efektywnego poszukiwania opcji wykorzystania opracowanych przez APG rozwiązań „dual-fuel” w gospodarce morskiej, zarówno na pokładach statków, jak i w portach.

– Wierzymy, że opracowane przez APG rozwiązania oparte na stosowaniu podwójnego paliwa są najbardziej efektywne pod względem koszów oraz najlepszą technologią konwersji typu dual-fuel dostępną obecnie na rynku – cytuje portal promyskat.pl Toma Galvina, jeden z założycieli MFC. Z kolei Lyle Jensen z APG zwrócił uwagę, iż współpraca ma związek z faktem, że „1 stycznia 2015 r. statki żeglujące na amerykańskich, kanadyjskich i europejskich trasach będą musiały stosować znacznie czystsze i dużo droższe paliwo”, co jest związane właśnie z wejściem w życie dyrektywy siarkowej. Portal promyskat.pl twierdzi, że cały program potrwa od 9 do 15 miesięcy. Jeśli prace zakończą się pomyślnie, MFC otrzyma wieloletnią licencję na sprzedaż oraz montaż instalacji systemów opracowanych przez APG w wybranych krajach.

Metanol także jest wyjściem z sytuacji?

Warto zauważyć, że nie jest to jedyna koncepcja, jak poradzić sobie z zapisami dyrektywy siarkowej, która – nie brakuje takich głosów – może obniżyć konkurencyjność polskich portów. Niedawno przytaczaliśmy opinię, zgodnie z którą sposobem na rozwiązanie tych problemów może być zastosowanie alkoholu metylowego jako paliwa dla statków.

+3 Ekologia czy biznes?
Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że nowinka w postaci "ekologicznych" napędów w przypadku jednostek morskich to tylko sposób na ruch w interesie, bo natura akurat od "dymu z okrętowych kominów" (rur wydechowych) cierpi najmniej.
25 sierpień 2014 : 08:52 Barbarus | Zgłoś
+1 promy
A czy jest coś nowego w sprawie nowych promów PZM na dual-fuel?
25 sierpień 2014 : 09:37 miro | Zgłoś
+1 recepta na dyrektywę
Tytuł artykułu sugeruje,że to jest chore,ta cala dyrektywa.Podzielam tę opinię.
26 sierpień 2014 : 01:24 eu-geniusz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter