Stocznie, Statki

Jednostka należy do grupy OSV (offshore support vessels), czyli serwisowców lub jednostek obsługowych oceanotechniki i górnictwa morskiego (platform offshore, odwiertów i innych instalacji podwodnych).

Można ją zakwalifikować jako bazowiec prac podwodnych (nie bazę nurków) i statek do lekkich (podwodnych) prac konstrukcyjnych. Według notacji klasy, określana jest jako statek badawczy - research survey vessel. Armator opisuje go z kolei jako Inspection Maintenance & Repair Vessel, natomiast czarterujący - Deep Ocean Subsea Services - nazywa SubSea IMR (IMR = inspection maintenance & repair), Survey and ROV support vessel (statek - bazę kierowanych zdalnie pojazdów podwodnych).

Dźwig (żuraw pokładowy) i system do manipulacji modułami (MHS), jak na każdym typowym bazowcu prac podwodnych, wyposażone są na Edda Flora w systemy kompensacji nurzania.

Zadania i cechy

Statek został zaprojektowany i zbudowany przede wszystkim dla realizacji następujących zadań i funkcji:

• operacji ROT (remotely operated tool), z wykorzystaniem systemu do manipulowania / przenoszenia modułów

• inspekcji technicznych (przeglądy) i operacji z wykorzystaniem pojazdów ROV (zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych)

• lekkich prac konstrukcyjnych

• operacji RFO (ready for operation) - prób i przygotowania do uruchomienia / eksploatacji podwodnych głowic odwiertów i innych głębokowodnych instalacji offshore.

Edda Floraposiada następujące cechy projektowo-konstrukcyjne i wyposażenie:

• system przesuwu modułów (skidding system) na pokładzie głównym dla elementów konstrukcyjnych o masie do 30 ton,

• system manipulacyjny LARS (LARS handling system, LARS = launch and recovery systems) do wodowania i podejmowania obserwacyjnych (OBS-ROV) i roboczych (WORK-ROV) zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV - remotely operated vehicles),

• studnia w pokładzie roboczym na śródokręciu dla operacji na modułach (MHS operations, MHS=module handling system),

• katalizatory spalin typu SCR dla zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx),

• notacja klasy DE-ICE, z chronioną (przykrytą) łodzią ratowniczą (MOB) oraz chronionymi rejonami dziobu i hangarów.

OSV Edda Flora jest specjalnie zaprojektowany do eksploatacji na północnych wodach w trudnym klimacie, ze szczególnym naciskiem na wysoką manewrowość i zdolność utrzymania pozycji (station keeping capabilities).

Statek powstał w nieistniejącej już stoczni Karmsund Maritime Service AS z Kopervik (nr budowy 078), według projektu ST-254 CD biura projektowo konsultingowego Skipsteknisk AS. Kadłub (w znacznym zakresie wyposażony), zbudowała, jako podwykonawca stoczni norweskiej, stocznia Vyborgskiy Sudostroitelnyy Zavod OAO z Wyborga (nr budowy 29). Była to największa, a zarazem przedostatnia jednostką przekazana przez stocznię Karmsund Maritime Service przed jej upadłością w marcu 2009 r. Firma w końcowym okresie pracy zatrudniała ok. 130 osób. Od 1999 do 2008 roku zdążyła zbudować tylko 15 statków, w większości skomplikowanych, zaawansowanych technicznie.

Problemy z holem sprawiły, że w drodze z Wyborga do Norwegii holownik wraz z kadłubem Edda Flora dla dokonania niezbędnych napraw zawinął na krótki czas do Świnoujścia.

Formalnie statek został zdany przez stocznię 18.07.2008 r., po wodowaniu 21.06.2007 r. i położeniu stępki 18.12.2006 r. Zamówienie na jednostkę złożono w marcu 2006 r. Pierwszym zatrudnieniem statku stał się długookresowy czarter w firmie DeepOcean AS.

Wyróżnikiem jednostki jest zastosowanie do napędu głównego pędników cykloidalnych Voith-Schneidera, co na jednostkach offshore, szczególnie takich jak Edda Flora - dość dużych - wciąż należy do rzadkości. Jednak pędniki V-S mają niezaprzeczalne zalety również na serwisowcach offshore, jak zapewnienie statkowi wysokiej manewrowości i utrzymania pozycji w ramach działania systemu DP, a także możliwość wykorzystania jako pomocniczego systemu redukującego kołysanie statku.

Całkowicie spawany kadłub o klasie lodowej FS Ice Class 1C posiada wydatną gruszkę dziobową, szeroką rufę pawężową, jeden pokład ciągły, wydłużoną dziobówkę, a za nią - pokład roboczy ze studnią do operacji podwodnych (moonpool).

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter