Prom Galileusz należy do serii siedmiu promów zbudowanych w latach 1992-1995 w Holandii i Włoszech na zamówienie włoskiego armatora. Były jednymi z pierwszych w Europie, które miały realizować ideę „autostrad morskich” (motorways of the sea).
Połączenia uruchomione z ich wykorzystaniem (na szlakach nazywanych „Coastal Sea Road”) przebiegały wzdłuż obu wybrzeży Włoch na kierunku Północ-Południe (np. z Genui i La Spezia do Neapolu i Salerno oraz z Wenecji, Triestu i Ravenny do Bari i dalej do Katanii) bezpośrednio odciążając drogi z ruchu ciężarówek.
Historia operacyjna do początku roku 2010
W styczniu 1996 r. zmienił operatora na Adriatica di Navigazione SpA, następnie na Tirrenia di Navigazione SpA, w czerwcu 1999 r., by wrócić do Adriatica di Navigazione SpA na początku 2001 r. i do Tirrenia di Navigazione SpA w maju 2004 r. Zmiany operatora wiązały się ze zmianami linii, na których zatrudniany był prom.
W lutym 2006 roku (niektóre źródła mówią o czerwcu, a nawet o sierpniu) został nabyty przez Euroafrica Linie Żeglugowe Sp. z o.o. (Euroafrica Shipping Lines - ESL) i przemianowany na Galileusz, z Balfer Co Ltd (cypryjska spółka zależna Euroafriki) jako armatorem zarejestrowanym (registered owner) oraz wprowadzony do rejestru cypryjskiego (pod banderę Cypru), z portem macierzystym Limassol.
Po remontach, adaptacji dla potrzeb nowego właściciela, operatora i linii oraz zmianie klasyfikatora (z włoskiego RINa na Germanischer Lloyd od października 2006), statek został oddany w zarząd handlowo-operacyjny Unity Line. Zarząd techniczny i załogowy pozostał w gestii ESL.
Remont i przebudowę zakończono przed 20 października, kiedy to prom zacumował przy Wałach Chrobrego, gdzie przyjął pierwszych w Polsce gości - uczestników spotkania dla uczczenia 15-lecia armatora.
polskiego portu) na linii Świnoujście-Ystad (z kapitanem Waldemarem Frankiewiczem). Później, od początku lutego 2007 r., został przesunięty do obsługi nowego połączenia Unity Line między Świnoujściem, a Trelleborgiem. W październiku 2007 statek miał niegroźną kolizję - otarł się o inny prom - Nils Dacke w porcie Trelleborg (po remoncie wrócił na linię w połowie listopada).
Podczas ponad trzyletniej służby, Galileusz przepłynął 188 000 mil morskich (w przybliżeniu ok. 350 000 km), przewożąc 102 300 kierowców ciężarówek i ponad 10 000 pasażerów oraz 97 500 samochodów ciężarowych i 4700 osobowych. W nocy z 3 na 4 marca 2010 wypłynął w 1000. rejs do Szwecji.
Adaptacja na potrzeby ESL i linii Świnoujście-Trelleborg
Galileusz, ex Via Tirreno, przybył do Szczecina 19 czerwca 2006 roku. Prom został kupiony w lutym, ale transakcję ostatecznie sfinalizowano w maju i wtedy, już z polską załogą, statek wyruszył z Genui do Polski.
Przed zakupem przez polskiego armatora, prom kursował na linii Genua - Palermo.
W wyniku prac remontowych i przebudowy statku, nowy armator osiągnął następujące cele:
- doprowadzenie jednostki do spełnienia rygorystycznych wymagań konwencji sztokholmskiej stawianych promom pasażerskim pływającym po Bałtyku,
- zwiększenie liczby miejsc kabinowych z 50 do ok. 120,
- poprawienie manewrowości przez wyposażenie jednostki w nowy ster strumieniowy
- przystosowanie rufowej rampy wjazdowej do warunków portów Ystad, Trelleborg i Świnoujście.
Głównym wykonawcą przebudowy była firma Perfekt Service, ale część prac (m.in. wymagających dokowania - we wrześniu 2006 r.) wykonano w Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”.
W ramach adaptacji promu dla potrzeb polskiego operatora przebudowano m.in. nadbudówkę. Dobudowano ok. 300 ton nowej konstrukcji stalowej, przedłużając nadbudówkę ku rufie. Galileusz uzyskał certyfikat na 160 osób (poprzednio 90), z czego 125 miejsc przeznaczonych zostało dla pasażerów, zaś 35 dla załogi promu. W ramach powiększenia nadbudówki dobudowano 25 kabin dla kierowców przewożonych ciężarówek. W nowej mesie (stołówce) znajduje się miejsce dla 88 osób, a w kafeterii - dla 33. Na promie zaaranżowano też mały sklep, kasyno i recepcję.
- Poprzedni artykuł
- Następny artykuł »»