Stocznie, Statki

Mistral to dość typowa, współczesna jednostka. Statek został zbudowany w 1999 roku przez stocznię J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co. z Hamburga (nr budowy 1183), według projektu oznaczonego symbolem „Sietas 163”.

Mistral (wraz z jednostką siostrzaną zamówioną przez Godby Shipping) zaprojektowany został w ścisłej współpracy pomiędzy pierwszym czarterującym statek - firmą Transfennica, armatorem - Godby Shipping i stocznią - Sietas.

*

Projekt Sietas 163 został zoptymalizowany pod kątem przewozu papieru i innych produktów przemysłu drzewnego, kontenerów i naczep (trailerów drogowych). Głównymi czynnikami branymi pod uwagę przy projektowaniu statku były: wysoka prędkość eksploatacyjna, przyjazność dla środowiska (silnik napędu głównego wyposażony został w system wtrysku wody dla zmniejszenia emisji tlenków azotu - NOx o ok. 30-50 proc.), efektywny i szybki proces za- i rozładunku oraz zdolność do żeglugi w lodach.

Dzięki układowi ramp wewnętrznych i zewnętrznych, wszystkie trzy pokłady mogą być bezkolizyjnie ładowane lub rozładowywane jednocześnie.

W pierwszym okresie eksploatacji statku, załogę stanowiło ok. 20 osób. W ostatnich latach (w okolicach końca pierwszej dekady XXI wieku) na Mistralu zatrudniana jest załoga 12-osobowa.

Statek, długoterminowo wyczarterowany początkowo przez Transfennica, pływał najpierw w relacji Niemcy (Lubeka) - Finlandia (Hanko). Potem czarterowany był także przez Finnlines. W ostatnim okresie (w momencie przekazania niniejszego opisu do druku - w lecie 2010 r.) statek znajdował się w długookresowym czarterze u dostawcy produktów drzewnych i przede wszystkim papieru - UPM-Kymmene, zawijając m.in. do portów Gdynia, Zeebrugge (Belgia), Santander, Bilbao i Ferrol (Hiszpania), Rauma (Finlandia), Tallin (Estonia).

Jednostka o całkowicie stalowej konstrukcji kadłuba (stal podwyższonej wytrzymałości) posiada dwa pokłady ciągłe, pięć poprzecznych grodzi wodoszczelnych, wydatną gruszkę dziobową, dno podwójne przez całą długość kadłuba pomiędzy grodziami skrajników, dziobówkę o długości 28,59 m, szeroką rufę pawężową i nadbudówkę usytuowaną w części dziobowej. Wzmocnienia lodowe kadłuba pozwoliły na nadanie mu szwedzko-fińskiej klasy lodowej 1A Super. Konstrukcja kadłuba została oparta na mieszanym, częściowo wzdłużnym, układzie wiązań.

Wymiary główne:

- długość całkowita 153,44 m, długość między pionami 142,80 m, szerokość maksymalna 23,60 m, szerokość konstrukcyjna 20,85 m (wg IHS Fairplay Sea-Web) / 20,65 m (wg armatora), zanurzenie 6,988 m, wysokość boczna 14,15 m.

Pojemność, tonaż i ładowność:  

- tonaż pojemnościowy brutto 10 471, tonaż pojemnościowy netto 3141, nośność (przy zanurzeniu 6,988 m) 7438 t; pojemność ładunkowa (bele) 14 600, ładowność kontenerów 303 TEU lub 141 FEU + 21 TEU (w tym 50 szt. chłodzonych / parametry prądu 380/440 V, 50/60 Hz, 32 A), statek może przyjmować także pojemniki 30' i 45', a także kontenery „pallet wide” (2500 mm).

- ładowność trailerów drogowych (naczep) 120 szt.; miejsc pasażerskich dla kierowców 12 (w kabinach 2-osobowych), miejsc dla załogi 12.

Pojemności i wysokości przestrzeni ładunkowych:

- pokład główny - 9.463 m3 objętości  / 5,00 m wysokości;

- ładownia dolna (dno wewnętrzne - tank top) - 5.136 m3  / 4,60 m;

- łączna pojemność ładunkowa 14 599 m3.

Powierzchnia, długość pasa ładunkowego ro-ro i dopuszczalne obciążenie poszczególnych pokładów:

- pokład górny (weather deck) - 2.062 m2 / 690 m / 2,5 t/m2;

- pokład główny - 1878 m2 / 620 m / 5,0 t/m2;

- dno wewnętrzne - 967 m2 / 315 m / 8,0 t/m2; łącznie - 4907 m2 / 1625 m;

- łączna długość pasa ładunkowego ro-ro 1624 m;

- kontenery: dopuszczalne obciążenie w warstwach: 40 / 60 t na warstwę 20' / 40'.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9797 4.0601
EUR 4.236 4.3216
CHF 4.3623 4.4505
GBP 4.9567 5.0569

Newsletter