Stocznie, Statki

Turecka firma Sanmar Denizcilik Makine ve Ticaret Ltd z Istambułu zbudowała pod koniec 2008 roku pierwszy statek nowego projektu Sanmar Eskort 80 series (RAmparts 3200B Class, według projektanta - Roberta Allana).

Holownik został przekazany armatorowi Østensjø Rederi AS z Haugesund i wypłynął w dziewiczą podróż z Turcji do Norwegii 10 listopada 2008 r. Został tam zatrudniony do obsługi statków zawijających do terminalu gazowego Nyhamna, gdzie jest głównym holownikiem asystującym przy manewrach terminalowych i eskortowym na podejściu do terminalu.

Sanmar, z chwilą wprowadzenia serii Eskort 80, oferował już na rynku międzynarodowym sześć typów holowników opartych na projektach pochodzących ze znanego biura projektowo-konsultingowego Robert Allan z Kanady. Rodzinna firma z Istambułu współpracowała z Allanem i jego firmą Robert Allan Ltd z Vancouver, już od roku 1990, będąc jedną z pierwszych stoczni poza Kanadą, korzystającą z jego projektów.

Na początku tej współpracy Sanmar, armator holowników, budował takie jednostki dla siebie. Gdy okazało się, że są udanymi konstrukcjami, kontynuowano produkcję dla odbiorców zewnętrznych - najpierw klientów lokalnych, potem także na eksport. Sanmar, w swojej stoczni Gemsan Gemi Insa ve Gemi Isletmeciligi San. Ltd. w Tuzli, zbudował do końca 2008 roku 78 holowników. W 2009 roku nastąpił lekki zastój w związku z globalnym spowolnieniem gospodarczym. Do początku roku zbudowano tylko trzy jednostki tego typu - Bugsier 9 i Bugsier 10 oraz Stadt Valiant. Na starcie 2010 r. stocznia miała w zamówieniach i w budowie jeden holownik.

Budowa statku dla Østensjø Rederi, znanego z wysokich standardów jakościowych i przywiązywania uwagi do detali, jest dobrą rekomendacją dla tureckiej stoczni.

32-metrowy holownik o konfiguracji ASD (holownika tylno-pędnikowego z pędnikami azymutalnymi) zaprojektowany został i zbudowany zgodnie z przepisami klasyfikacyjnymi ABS dla otrzymania notacji klasy: ABS +A1 Towage Service, Escort Vessel; ABCU, FiFi1, Oil Recovery Class 1, Unrestricted Service.

Charakterystyka

Ukształtowanie kadłuba zapewnia znakomite osiągi przy pływaniu i pracy stern first (rufą do przodu). Długa stępka skrzynkowa i dziobowa płetwa (skeg), zwana też płetwa eskortową (escort skeg) poprawiają właściwości manewrowe i stateczność kursową holownika, a także zwiększają siły ciągu jednostki w operacjach eskortowych.

Kadłub charakteryzuje się lekko podniesioną dziobową częścią kadłuba i bogatym wyposażeniem w odbojnice, zwłaszcza na dziobie. Na ochronę dziobu składa się odbojnica cylindryczna (złożona z elementów o długości 900 i średnicy 450 mm) zainstalowana ponad blokiem profili „W” o grubości 450 mm. Puste odbojnice o przekroju „D” (300 ´300 mm) chronią krawędzie pokładu górnego, a na rufie zainstalpowane są profile „W”.

Dobrze zaplanowany pokład roboczy jest na rufie jest otwarty - pozwalając na obsługę kotwic jednostek trzecich, możliwą także dzięki zainstalowaniu rolki rufowej o średnicy 1 m. Pokład ma dopuszczalne obciążenie 5 ton/m2 i może pomieścić trzy 20-stopowe kontenery. Holownik posiada także dość spory locker (ładownię) na oprzyrządowanie i liny holownicze i inne wyposażenie.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter