Jednostka należy do szeroko rozumianej grupy OSV (offshore support vessels), czyli serwisowców lub jednostek obsługowych oceanotechniki i górnictwa morskiego (platform offshore, odwiertów i innych instalacji podwodnych).
Normand Pacific klasyfikowany jest najczęściej jako DSV / Subsea Vessel. Opisywany jest także jako statek konstrukcyjny, DSV i ROV support vessel. Zaprojektowany został wedle szczegółowych wymogów klienta (projekt ST 256 L CD) na bazie standardowego projektu Skipteknisk ST 256 L.
Współczesny bazowiec prac podwodnych
zbudowany w 2010 roku przez norweską grupę stoczniową Bergen Group (cena kontraktowa 129 000 000 USD), na bazie kadłuba, który powstał w polskiej stoczni, to typowy przedstawiciel współczesnych bazowców prac podwodnych. Z funkcją konstrukcyjną zapewnioną przez dużego udźwigu (200 t) żuraw pokładowy standardu offshore, z systemem kompensacji nurzania, który może obsługiwać prace subsea przeprowadzane na dnie akwenu o głębokości do 2000 m.
Choć w momencie przekazania do eksploatacji armatorowi, na początku października 2010 r., statek nie był jeszcze w pełni uzbrojony w wyposażenie do prac podwodnych, był już przystosowany do jego instalacji, m.in. samych pojazdów podwodnych ROV i systemu ich zdalnego kierowania, tzw. WROV systems. Posiadał natomiast wyposażenie do manipulowania i wodowania pojazdów ROV (łoża ruchome na pokładzie w hangarze, suwnice, żurawiki „A-frame”, etc.).
Z hangarem ROV sąsiaduje pomieszczenie sterowania podwodnymi pojazdami, tzw. on-line room / ROV control room. Nie jest w pełni wyposażone w sprzęt funkcjonalny, gdyż statki konstrukcyjne w wielu przypadkach budowane są dla armatorów pod czartery długookresowe. Czarterujący często instaluje na wynajętym statku własne zestawy zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych ROV, a co za tym idzie - także systemy ich kierowania montowane m.in. w tym pomieszczeniu.
Jednostka ma rufę pawężową i wydatną gruszkę dziobową. Na wysokiej dziobówce, przed nadbudówką, umieszczono pokład dla śmigłowców. Została wykonana w całości ze stali spawanej (odstęp międzywręgowy 600 mm) posiada obszerny pokład roboczy zajmujący fragment śródokręcia oraz część rufową statku, wysoką i długą dziobówkę i nadbudówkę mieszczące pomieszczenia załogi oraz, w tylnej części, hangar zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych, gdzie zaplanowano również płaski luk, zamykany niewystającą ponad pokład pokrywą lukową, prowadzący do ładowni pod pokładem głównym. Hangar przygotowany jest do szybkiej i łatwej mobilizacji dostarczonych przez klienta (czarterującego) pojazdów podwodnych.
Na śródokręciu przewidziano moonpool (studnię do prac podwodnych i nurkowych) o wymiarach 7,20 ´7,20 m, przygotowany do montażu nad nim wieży do manipulowania modułami (module handling tower) dostarczonej przez klienta (czarterującego statek).
Statek przygotowany jest też do instalacji systemu nurkowania saturowanego, łącznie z systemem komór dekompresyjnych i ratunkowym dla nurków w trakcie dekompresji, który umożliwia im przejście z komór dekompresyjnych do komory w ratunkowej łodzi hiperbarycznej.
- Poprzedni artykuł
- Następny artykuł »»
Przecież czytać się tego nie da. Naprawdę nie potrafił Pan znaleźć odpowiednika w języku polskim? Panie,zmiłuj się Pan. REDUNDANTNE?? Oj "redaktorze"...Skąd Was biorą? Z gimnazjum?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.