Stocznie, Statki

22 grudnia 2016 r., wysłużony, 37-letni serwisowiec Granit, eksploatowany przez Lotos Petrobaltic, wyruszył w swą ostatnią, drogę - do stoczni złomowej w Lipawie (Liepaja) na Łotwie, gdzie dotarł dzień później. Zastąpi go młodszy - 14-letni, nowocześniejszy serwisowiec Sylur, zbudowany w 2003 roku.

Sylur pojawił się w gdańskim porcie 12 grudnia. Statek badawczy St. Barbara i holownik AHTS Granit powitały Sylura dźwiękiem syren. Na nabrzeżu Petrobalticu zebrali się pracownicy firmy. Po odprawie straży granicznej delegacja z wiceprezesem Grzegorzem Strzelczykiem, dyrektorem utrzymania ruchu i logistyki, na czele powitała kapitana i załogę jednostki.
– Witamy Sylura w naszej morskiej flocie. To historyczna chwila dla naszej spółki. Niech dobrze służy naszej firmie i pracownikom, a przede wszystkim bezpiecznie pływa - mówił prezes Strzelczyk.

Sylur przypłynął do Gdańska, pod dowództwem kapitana Grzegorza Latkowskiego, z Wysp Kanaryjskich, gdzie - w Las Palmas - miało miejsce przejęcie statku przez nowego właściciela i jego załogę.
– 30 listopada wyruszyliśmy w rejs przez Cieśniny Duńskie na Zatokę Gdańskiej. Przepłynęliśmy także obok naszych platform, które powitały nas salutem z armatek wodnych - relacjonował kapitan Latkowski.

Poprzednim właścicielem serwisowca była amerykańska Seabulk Offshore LLC z grupy Seacor Marine (jednego z kilku największych operatorów jednostek offshore na świecie). Lotos Petrobaltic zakupił statek, który u dotychczasowego właściciela nosił nazwę Seabulk Africa, poprzez swoją spółkę Miliana Shipping, przy współudziale spółki TSM (Technical Ship Management Ltd). Do transakcji doszło formalnie 15 listopada.

Granit był "z urodzenia" bardziej uniwersalnym statkiem. Był to bowiem AHTS (holownik offshore, zaopatrzeniowiec i zarazem jednostka do obsługi kotwic jednostek trzecich). Sylur powstał jako jednostka prostsza - zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV), pozbawiony funkcjonalności holownika i jednostki do obsługi kotwic (nie posiada specjalistycznej wciągarki holowniczej i do obsługi kotwic offshore oraz rolki rufowej i innego pokładowego wyposażenia używanego podczas holowań i obsługi kotwic).

Jednak funkcja obsługi kotwic, w przypadku siostrzanych jednostek Granit i Bazalt, przy obsłudze platform Lotos Petrobaltic, była wykorzystywana w ograniczonym zakresie, gdyż przydatna jest głównie w przypadku platform półzanurzalnych, a Petrobaltic dysponuje jedynie platformami samopodnośnymi, w pozycji roboczej nie wymagającymi kotwiczenia, a także stałymi.

AHTS-y Petrobaltiku były adaptowane do wykonywania innych, dodatkowych prac, poza standardowymi dla tego typu jednostek. Instalowano na nich np. bębny do przewozu i instalacji rurociągów elastycznych.

Obecny armator Sylura ma wobec tego zaopatrzeniowca podobne plany. Sylur, po adaptacji, odpowiednich modyfikacjach i doposażeniu, ma być statkiem wielozadaniowym. Będzie mógł wykonywać badania geotechniczne pod posadowienie platformy. Armator planuje też wykonanie analizy możliwości przystosowania Sylura do wykonywania prac nurkowych (w zakresie nurkowania głębokiego i saturowanego). Przewidywane jest także zwiększenie możliwości przewozu pasażerów.

Podjęto już pierwsze działania prowadzące do prac adaptacyjnych PSV Sylur. Dla przykładu w grudniu Lotos Petrobaltic SA zaprosił potencjalnych zainteresowanych wykonawców do składania ofert na wykonanie projektu systemu poziomego transportu szynowego, umożliwiającego przepychanie rolek z rurociągiem na pokładzie, wraz z nadzorem nad jego wykonaniem/budową. System szynowy transportujący w poziomie rolki z nawiniętym rurociągiem (dwa kierunki) ma umożliwiać zmiana rolki pustej na pełną do systemu rozwijającego (PRD - Power Reel Drive). System ma umożliwiać transport oraz przesuwanie co najmniej 4 rolek.

Jak deklaruje armator, zakup nowego serwisowca ma przynieść istotne korzyści ekonomiczne. Jest znacznie młodszy i nowocześniejszy, i ma służyć do końca eksploatacji złóż B8 oraz B4/B6.

Sylur, to zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV - platform supply vessel) typu (projektu) UT-755L, zbudowany w 2003 roku w stoczni Simek AS w Norwegii (stoczniowy nr budowy 103). Długi na 72 m statek, o mocy napędu głównego ok. 5500 KM, posiada system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2.

Wraz z przejęciem przez nowego armatora został przeniesiony spod klasyfikacji Bureau Veritas do Polskiego Rejestru Statków.

Statek spełnia wszystkie wymagania techniczne dotyczące pracy nie tylko na Bałtyku, ale i na innych akwenach. Ex Seabulk Africa, obecnie - Sylur, karierę rozpoczynał w zachodnioafrykańskiej flocie Seabulk International, Inc. Później pracował m.in. na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (w Egipcie).

Grupa kapitałowa Miliana Shipholding Company Ltd świadczy na rzecz spółki Lotos Petrobaltic usługi logistyki morskiej. Obejmują one m.in. usługi magazynowania i transportu ropy naftowej, asysty ratowniczej i przeciwrozlewowej oraz prace geotechniczne. Grupa Miliana prowadzi działalność za pomocą sześciu jednostek własnych: tankowca Icarus III, wielozadaniowych statków St. Barbara, Sylur, Kambr i Aphrodite I, holownika Bazalt oraz jednostek morskich czarterowanych od armatorów zewnętrznych.

Spółka Technical Ship Management sp. z o.o. została założona w 2002 roku przez Grupę Lotos SA pod nazwą Lotos Ekoenergia SA. W 2012 roku Grupa Lotos SA sprzedała 100 % udziałów w Lotos Ekoenergii spółce z o.o. Miliana Shipholding Ltd z siedzibą na Cyprze. Nowy udziałowiec zdecydował o zmianie nazwy spółki na Technical Ship Management Ltd. (Sp. z o.o.) oraz przeniesieniu siedziby spółki. 1 października 2012 r. spółka rozpoczęła działalność operacyjną polegającą na świadczeniu usług doradczych w zakresie prowadzenia bezpiecznej eksploatacji jednostek morskich.

Od 1 kwietnia 2013 r. spółka rozpoczęła świadczenie usług związanych z zarządzaniem jednostkami morskimi zgodnie z ISM oraz ISPS Code. Przedmiotem działalności spółki jest przede wszystkim działalność usługowa wspomagająca transport morski oraz działalność usługowa wspomagająca eksploatację złóż ropy naftowej. W ramach prowadzonej działalności firma świadczy usługę nadzoru technicznego zgodnego z ISM CODE dla statków morskich. Należy do Polskiego Związku Zarządców Statków oraz, jako członek wspierający, Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej.

Miliana Shipmanagement Ltd prowadzi działalność żeglugową, tzn. zajmuje się pozyskiwaniem jednostek zewnętrznych (w formie czarteru bez załogi (BBC - bareboat charter), które następnie czarteruje na czas (TC - time charter) swoim klientom. Pozyskane jednostki pływające w formule BBC są obsługiwane i eksploatowane zgodnie z kodeksem ISM przy współudziale kontrahentów zewnętrznych tj. prowadzone jest  planowanie i  nadzór nad remontami bieżącymi, klasowymi i między klasowymi, aranżacją ubezpieczeń floty,  zakupy paliwa, zapewnieniem obsady załogowej.

Do obsługi swojego najważniejszego klienta Lotos Petrobaltic, jedynej operującej na polskim szelfie Morza Bałtyckiego firmie poszukiwawczo-wydobywczej, spółka wykorzystuje: statki dozorowe, statki zaopatrzeniowe, statki do transportu personelu platformy, zbiornikowce i statki badawcze.

Historia Granita

AHTS Granit został zbudowany w 1980 roku w Stoczni im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla ówczesnego WOPN "Petrobaltic". Był zaprojektowany w Polsce, ale na licencji / w oparciu o projekt jednego z najsłynniejszych w historii sektora offshore typoszeregów wielozadaniowych holowników - UT 704.

Po likwidacji WOPN AHTS Granit został przejęty przez polski Petrobaltic. Nowa firma walczyła o przetrwanie, a dochody uzyskiwane dzięki pracy Granita pozwalały jej funkcjonować w pierwszym trudnym okresie. Statek został przekazany w zarząd holenderskiej spółce Telco Marine, a następnie World Marine Support. W imieniu Petrobalticu znajdowały one dla Granita zatrudnienie na wolnym rynku offshore Morza Północnego. Najczęściej były to krótkie czartery na wykonanie zleconej pracy: holowania platform i barek, zaopatrzenie platform i innych jednostek w morzu, obsługa kotwic platform i boi, asysta przy tankowcach, akcje ratownicze.

Granit sprawdzał się w tych zajęciach tak dobrze, że pracował na Morzu Północnym niemal nieprzerwanie do roku 2009. Wrócił na Bałtyk, gdy ilość pracy przy platformach Petrobalticu wymagała udziału obu bliźniaczych statków: Granita i Bazalta.

Pierwszymi kapitanami Granita byli Benedykt Wierzbicki i Witold Nawrocki. W ostatnich latach statkiem dowodzili kapitanowie Grzegorz Latkowski i Dariusz Pańczyniak, który odprowadził Granita do portu Liepaja na Łotwie.

PBS, rel (ZZIT Lotos / Lotos Petrobaltic)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, ZZIT Lotos / Lotos Petrobaltic

Sylur - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9267039
operator - Miliana Shipmanagement Ltd
zarząd techniczny - Technical Ship Management Ltd
armator zarejestrowany - St Barbara Navigation Co Ltd
armator zarządzający - Miliana Shipmanagement Ltd
stocznia - Simek AS, Flekkefjord, Norwegia
długość całkowita - 71,90 m
długość między pionami - 66,8 m
szerokość konstrukcyjna - 16,00 m
szerokość maksymalna - 16,03 m
wysokość boczna - 7,00 m
wysokość całkowita - 28,00 m
zanurzenie w stanie niezaładowanym - 2,35 m
zanurzenie z ładunkiem - 5,91 m
masa statku pustego - 1632 t
nośność - 3292 t (według niektórych źródeł - 3350 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 2150
tonaż pojemnościowy netto - 997
pojemności zbiorników:
   • woda słodka / wiertnicza - 1345 m³
   • woda słodka (pitna) - 464 m³
   • paliwo - 1048 m³
   • płuczka wiertnicza - 977 m³
   • suche ładunki masowe - 320 m³
   • solanka - 391 m³
   • olej bazowy - 204 m³
zdolność przewozowa na pokładzie - 1500 t (obciążenie - do 5 t/m²)
powierzchnia wolnego pokładu - 683 m² (długość - 50,56 m, szerokość - 13,50 m)
silniki napędu głównego - 2 × Rolls Royce / Bergen KRBM9
moc napędu głównego - 2 × 2005 KW (2725 BHP); według innych źródeł - MCR łącznie 4010 kW (5452 KM)
prądnice wałowe - 2 × 1280 KW / 1600 KVA @ 1800 RPM
zespoły prądotwórcze - 2 × Volvo Penta, TAMD103A - 248 KW / 300 KVA
awaryjny zespół prądotwórczy - 1 ×Volvo Penta - 60 KW / 72KVA
przekładnie redukcyjne - 2 × Kamewa-Ulstein 600AGSC-KP / 4.19:1
śruby napędowe - 2 × nastawne, 4-płatowe, o średnicy 2900 mm, 197 obr./min.
stery - 2 × Rolls Royce High Lift Rudder
dziobowe tery strumieniowe - 2 × Kamewa-Ulstein 590 KW (792 KM)
rufowe stery strumieniowe - 2 × Kamewa-Ulstein 590 KW (792 KM)
wciągarki manipulacyjne (tugger winches) - 2 × Brattvaag hydraulic, 10 T, 0-16m/min
kabestany - 2 × Brattvaag hydraulic, 8 T, 0-18m/min
wciągarka kotwiczna - Rolls Royce BMG 41
kotwice - 2 × 2460 kg (+ zapasowa)
łańcuchy kotwiczne - 2 × 38 mm 247.5 + 220 m, NVK3
system redukcji kołysań - 4 × zbiorniki redukujące przechyły, Ulstein
żuraw pokładowy - ABAS 3T @ 16 m radius
prędkość ekonomiczna - 10,00 węzłów (zużycie paliwa 9,8 t / dobę)
prędkość eksploatacyjna - 12,00 węzłów (zużycie paliwa 13,6 t / dobę)
prędkość maksymalna - 14,60 węzłów (zużycie paliwa 19,5 t / dobę)
zużycie paliwa w porcie - 0,8 t / dobę
miejsca mieszkalne - 34 (w 15 kabinach) + 4 × 1
załoga (maksymalnie) - 14 osób (7 dwu-osobowych kabin)
pozostałe kabiny (w tym szpitalik) - 20 miejsc (4-osobowe kabiny)
załoga wg innych źródeł - 23 osoby
wyposażenie p-poż - FIFI CLASS FIFI 1, monitory wodne 2 ×1200 m³/ hr (zasięg: 75 m wysok. / 120 m w dal)
łódź ratownicza - 1 × 6-osobowa × 25 HP (Midget MK II)
elektronika okrętowa (nawigacja, komunikacja, automatyka): joystick Poscon - fore and aft bridge, wandering lead, echosonda 2 × Seatex DPS-1000, system pozycjonowania dynamicznego Kongsberg SDP 21, autopilot 1 × Anschutz 20, GMDSS 1 × Anschutz with console and repeaters, GMDSS radio przenośne A3, GPS 3, żyrokompas 2 pcs Navigat MK1 digital, 1 pc Standard 20 Gynstar, radar 1 × Furuno true motion FR-2115 3cm, 1 × ARPA Furuno FAR-2835S 10 cm, 1 × Furuno DS-70 doupler, INMARSAT-C 2 × Sat C Felcom 15, SSB Furuno FS1562-25, Navtex 1 × Furuno FS-1562-25 duplex MF/HF 250W, VHF 2 × Furuno FM-8700 simplex / duplex, VHF portable 3 × Motorola Gp340.

0 Pamietam z miesięcznika Morze zdjecia
Granita i Bazalta jak wchodziły do eksploatacji i aż się wierzyć nie chce ,że to już koniec ich nastał . A swoją drogą czy Polska firma Petrobaltic zacznie stosować polskie nazewnictwo na nowych jednostkach bo co to za nazwa Sylur ?
10 styczeń 2017 : 09:34 taka prawda | Zgłoś
+11 Sylur
Sylur to tak samo polskie słowo jak Granit, Bazalt, Kambr itd. Proszę przypomnieć sobie podstawy ze szkoły, zwłaszcza ery i okresy geologiczne.
10 styczeń 2017 : 09:42 Gryf | Zgłoś
+5 NIE MA CZYM SIE CHWALIC
DZIADOSTWO, NIE MA CZYM SIE CHWALIC PANOWIE Z DZIALU PR LOTOSU. POCHWALCIE SIE JAK ZAMOWICIE NOWA JEDNOSTKE W POLSKIEJ STOCZNI.
10 styczeń 2017 : 14:12 KAPITAN RUDOBRODY | Zgłoś
+3 SYLUR zaopatrzeniowiec
szkoda ze ma takie ograniczone możliwości,moim zdaniem zamiast myslec do przodu petobaltic się cofnal ,dziś stawia się na wielozadaniowość a rupiecie się sprzedaje
10 styczeń 2017 : 20:44 stefan2 | Zgłoś
-1 psv shark
jak nie jest diesel Electric to już jesteśmy stary k line offshore barentsfjorda budowa norweska 1 m 3 na dobę w dryfie w przelocie 5 m 3 Dp 2 690 v napędy azipod RR twin properell 8800 kw to jest sprzęt
10 styczeń 2017 : 21:33 ce | Zgłoś
0 :-)
Ciekawe czy takiej samej kondycji technicznej jak zakupiona platforma Gsf Monitor . W ostatni sztorm Sylur pełnił dozur ale przy kei.
10 styczeń 2017 : 22:14 Ghj | Zgłoś
+2 marynarz
Zgooglowelem poprzedniego wlasciciela statku i odwiedzilem storne internetowa. Wyszlo mi, ze ma 5 statkow...No to rzeczywiscie jedne z najwiekszych operatorow na swiecie hehehe...14 letni trup....jest sie czym chwalic.
24 styczeń 2017 : 10:32 Piotr198211 | Zgłoś
+2 Odchodzi nasza duma
Szkoda Granita był "nasz" i jak widać tak dobry że służył do teraz szkoda że został wręcz 'zajeżdżony" przez operatora a ten cały Syrul (nie mylić ze srul) to czternastoletni trup zresztą z możliwosciami o klasę niższą niż Granit i Bazalt
26 styczeń 2017 : 07:16 leon69 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter