W związku z coraz częstszym wyborem czystych paliw w transporcie morskim, silnie rozwija się rynek LNG jako paliwa żeglugowego. Francuski koncern naftowy i energetyczny Total w ostatni piątek, 18 września, wprowadził oficjalnie do służby w porcie Rotterdam największy obecnie w świecie zbiornikowiec bunkrowy LNG, któremu nadano przy tej okazji imię Gas Agility.

Statek o pojemności ładunkowej 18 600 m³, ze zbiornikami membranowymi typu GTT Mark III Flex, jest długoterminowo czarterowany przez spółkę zależną Totala - Total Marine Fuels Global Solutions (TMFGS) od japońskiego armatora Emerald Green Maritime Limited, spółki zależnej należącej w całości do Mitsui OSK Lines, Ltd. (MOL) i ma być eksploatowany w północnej Europie.

Zbiornikowiec bunkrowy o długości 135,50 m, wykorzystujący LNG także jako własne paliwo, będzie na początku zaopatrywał przede wszystkim pierwsze na świecie megakontenerowce zasilane LNG. Chodzi o jednostki o ładowności po 23 000 TEU, eksploatowane przez francuskie przedsiębiorstwo żeglugowe CMA CGM.

Obie francuskie firmy zawarły 10-letnią umowę ramową na dostawę LNG dla nowej generacji kontenerowców już w 2017 roku. Total dostarczać będzie po 300 000 ton LNG rocznie na dziewięć kontenerowców CMA CGM napędzanych LNG, które będą pływać głównie pomiędzy Europą a Azją.

W lutym 2018 r. TMFGS i MOL podpisały umowę czarteru na czas dla zbiornikowca bunkrowego LNG Gas Agility.
Jego budowa rozpoczęła się w Chinach w listopadzie 2018 roku w stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding's yard.

Przekazany przez stocznię w kwietniu 2020 r., przybyły do Rotterdamu w III dekadzie sierpnia, Gas Agility spełnia najwyższe standardy techniczne i środowiskowe.
Wyposażony jest w silnik dwupaliwowy Wartsila. Posiada także instalację ponownego skraplania gazu wyparowującego w zbiornikach ładunkowych.

"Gas Agility jest wyraźnym wyrazem naszego dążenia do rozwoju kluczowej infrastruktury logistycznej LNG w głównych węzłach bunkrowych na całym świecie" - powiedział Jerome Leprince-Ringuet, dyrektor zarządzający Total Marine Fuels Global Solutions (TMFGS).

Sektor żeglugi morskiej coraz częściej wybiera LNG jako paliwo dla statków, jako że w tym roku weszły w życie nowe przepisy Międzynarodowej Organizacji Morskiej ograniczające zawartość siarki w paliwie dla statków do 0,5 procenta.

Rotterdam jest jednym ze głównych światowych ośrodków bunkrowania LNG, a łączny wolumen dostaw tego paliwa w pierwszej połowie roku wzrósł tam ponad trzykrotnie.
Według danych portu, dostawy okrętowego paliwa LNG wzrosły w pierwszym półroczu 2020 r. do 93 713 mln m³, z poziomu 26 146 mln m³ w tym samym okresie ubiegłego roku. Wolumeny z sześciu pierwszych miesięcy tego roku są już o 30 procent wyższe od sprzedaży LNG jako paliwa żeglugowego w całym roku 2019.

Total, będący już teraz jednym z głównych graczy w sektorze LNG, (produkujący ok. 40 mln ton rocznie), deklaruje, że zamierza odgrywać znaczącą rolę również na rynku bunkrowania LNG, który globalnie, do 2030 r., ma wzrosnąć do poziomu do 20 mln ton na rok.

W grudniu 2019 r. TMFGS i MOL podpisały długoterminową umowę czarterową na drugi duży bunkrowy zbiornikowiec LNG, który ma być przekazany do eksploatacji w 2021 r. i bazować w rejonie portu Marseille-Fos we Francji w celu dostarczania LNG jako paliwa żeglugowego na obszarze Morza Śródziemnego.

W kwietniu francuski koncern naftowy wyczarterował również swój pierwszy zbiornikowiec do przewozu ropy naftowej z napędem LNG (o ładowności około 300 tys. ton) od malezyjskiego AET.

Obecnie na całym świecie eksploatowanych jest 15 zbiornikowców bunkrowych LNG, a kolejne 22 - w zamówieniach i w budowie - podaje towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL.

Wśród zamówionych lub budowanych już bunkierek LNG przynajmniej dwie przeznaczone są na rynek bałtycki.

Mimo korzystnej sytuacji wyjściowej do zajęcia znaczącego udziału w bałtyckim rynku bunkrowania LNG (posiadania pierwszego na Bałtyku dużego lądowego terminalu LNG) Polska wciąż nie ma zamówionej bunkierki LNG, pozwalając wyprzedzić się konkurencji, która już wprowadziła zbiornikowce bunkrowe LNG na Bałtyk lub ma takowe w zamówieniach / budowie (obecnie na pewno przynajmniej dwa).

LNG używane jako paliwo dla statków pomaga w redukcji emisji: siarki - o 99 %, cząstek stałych - o 99 %, tlenku azotu - do 85 % i gazów cieplarnianych o około 20 %.
LNG jako paliwo żeglugowe stanowi dostępne i konkurencyjne rozwiązanie, które przyczynia się do realizacji długoterminowej strategii Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków.

rel, PBS

Fot.: Chris Schotanus / Total

Gas Agility - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9850680
państwo bandery - Malta
armator / właściciel - Mitsui OSK Lines, Japonia
armator zarządzający, zarząd techniczny - MOL LNG Transport Europe Ltd
operator / czarterujący - Total SA, Francja
armator zarejestrowany - Emerald Green Maritime Ltd, Holandia
stocznia - Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co Ltdm Szanghaj
stoczniowy nr budowy - H1817A
przekazanie do eksploatacji - 30.04.2020
wodowanie - 10.10.2019
położenie stępki - 29.03.2019
początek budowy - 26.07.2018
zamówienie - 09.02.2018
długość całkowita - 135,50 m
długość między pionami - 131,00 m
szerokość konstrukcyjna - 24,50 m
zanurzenie - 6,80 m
wysokość boczna - 16,00 m
nośność - 9457 t
tonaż pojemnościowy brutto - 17 645
tonaż pojemnościowy netto - 5293
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 12 642
pojemność ładunkowa - 18 399 m³
pompy ładunkwe - 4
zbiorniki ładunkowe - dwa, membranowe, pryzmatyczne, ze stali nierdzewnej, typu GTT Mk III, z wykładziną z pianki poliuretanowej
napęd - spalinowo-elektryczny, 2 pędniki azymutalne
łączna moc napędu głównego - MCR 5680 kW (7724 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12,00 węzłów
klasyfikacja - Bureau Veritas
notacja klasy - I Liquefied gas carrier LNG bunkering ship / Ship type 2G, Methane(LNG) in Membrane tanks, Max. vapour pressure 0.7barg, Min. temperature -163 deg C RE Initial-CD IG-Supply BOG -dualfuel CM FAT, GREEN PASSPORT EU, BWE, BWT, CLEANSHIP, INWATERSURVEY

Gas Agility - wizualizacja
Gas Agility - wizualizacja