Połączenia ro-ro to jeden z głównych segmentów rynku żeglugowego obsługiwany przez Port Gdynia. Przy nabrzeżu Rumuńskim, zacumował relatywnie duży statek armatora Finnlines z włoskiej grupy Grimaldi o nazwie Finnsun.

Port Gdynia posiada już od wielu lat regularne połączenia liniowe z fińskimi portami. Statki odwiedzają port 4 razy w tygodniu.
Tym razem testowane jest zupełnie nowe połączenie. Finnsun ma za zadanie przetransportować m. in. papier bezpośrednio z Gdyni do angielskiego portu Tilbury.

Finnsun (nr IMO 9468918, tonaż pojemnościowy brutto 33 816, nośność 14 500 t) został zbudowany w 2012 i pływa pod banderą Finlandii. Jest to statek towarowy przystosowany do przewozu ładunków tocznych (samochodów osobowych, ciężarówek / zestawów drogowych, drobnicy na naczepach drogowych lub terminalowych, itp.). Liczy ponad 218 m długości i oferuje linię ładunkową o długości ponad 4192 m.

Warto przypomnieć, że swe obecne rozmiary i tak dużą ładowność statek ten zawdzięcza Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Pod koniec maja 2018 roku, po niespełna dwóch miesiącach prac, Finnsun opuścił ją jako czwarty i ostatni z pierwszej partii statków tego armatora przedłużonych w Gdańsku o niemal 30 metrów.
Umowa na przebudowę promów została podpisana w marcu 2017 roku i dotyczyła czterech statków: Finntide, Finnwave, Finnsky i Finnsun z opcją przedłużenia dwóch kolejnych. O przebudowie dodatkowych jednostek: Finnbreeze i Finnsea - również w Remontowej SA - armator poinformował w marcu 2018 r.

Każdy ze statków w trakcie przebudowy, po rozcięciu kadłuba, otrzymał w Remontowej SA stalową wstawkę o wadze 1500 ton i wymiarach 29,5 metra długości, 26,5 metra szerokości i 23,5 metra wysokości.
Wydłużenie promów znacznie poprawia ich efektywność energetyczną w odniesieniu do zdolności przewozowej i tym samym przyczynia się do ograniczenia przez nie emisji szkodliwych dla środowiska związków.

Zwiększone zainteresowanie partnerów biznesowych Portu Gdynia, związane jest z konsekwentnie realizowaną Strategią Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia, w której zawarte są również cele dotyczące żeglugi ro- ro. Aktualnie w Porcie Gdynia trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności dla inwestycji związanej z modernizacją nabrzeży: Czeskiego, Rumuńskiego, Stanów Zjednoczonych i ramp ro-ro.

"Stale udoskonalamy naszą infrastrukturę, by przyciągać do naszego portu nowych partnerów. Zawiniecie statku Finnsun to wyraźny sygnał, że nasze działania związane z planami rozwoju terminala ro-ro są uzasadnione, oraz że jako Zarząd Portu elastycznie reagujemy na potrzeby branży, dostosowując naszą ofertę do zmieniających się wymagań" - komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Zawinięcie statku ma charakter testowy, co w przyszłości może zaowocować kolejnym stałym połączeniem.

Finnsun to duży statek ro-ro na tle ostatnio regularnie zawijających do Gdyni, ale nie rekordowy. Przypomnijmy, że przez pewien okres do Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia (obecnie OT Port Gdynia), zawijały regularnie, w latach 2009-2012 (w ramach linii łączącej Niemcy z Finlandią) statki o jeszcze dłuższej linii ładunkowej ro-ro i znacznie większe (głównie za sprawą obecności części pasażerskiej) pod względem tonażu pojemnościowego brutto. Były to statki typu ro-pax, klasy "Star" (obejmującej jednostki Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Europalink i Finnswan), o pasie ładunkowym ro-ro o długości 4200 m i tonażu pojemnościowym brutto rzędu 46 124 oraz nośności 8757 t.

rel (ZMP Gdynia); PBS (PortalMorski.pl)

Finnsun w Gdyni
Finnsun w Gdyni