Inne

W siedemnastym roku służby pod flagą Akademii Morskiej, statek szkoleniowo-badawczy Horyzont II, ponownie, jak w latach poprzednich, odbędzie dwie podróże na Polską Stację Polarną Hornsund na Spitsbergenie - to w historii statku podróże do Arktyki nr 39 i 40.

Sama Stacja obchodzi w bieżącym roku 60. rocznicę uruchomienia. Aktualnie na statku prowadzone są prace remontowo-konserwacyjne. Na początku czerwca bałtycką praktykę przejdą na nim uczniowie Zespołu Szkół Morskich z Gdańska, a pierwsze tegoroczne wyjście na Spitsbergen zaplanowano na początek lipca.

W czterdziestą arktyczną podróż Horyzont II wyjdzie z Gdyni 6 września, z zaopatrzeniem oraz zmieniającymi się grupami polarników. W rejsach arktycznych, tradycyjnie uczestniczą także, w ramach praktyk morskich, studenci Wydziału Elektrycznego AMG. W tegorocznej, lipcowej podróży (nr 39) z pokładu Horyzonta II zatopiony zostanie na Morzu Grenlandzkim, zestaw oceanicznych stacji sejsmicznych (Ocean Bottom Seismometer). To element prowadzonego przez Instytut Geofizyki PAN projektu modelowania i interpretacji danych pomiarowych w celu rozpoznania budowy skorupy i górnego płaszcza Ziemi.

Statek szkoleniowo-badawczy Horyzont II od momentu wejścia do służby w 2000 roku, regularnie wykorzystywany jest przez Polską Akademię Nauk do utrzymywania komunikacji z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie oraz realizacji międzynarodowych programów badawczych w archipelagu Svalbard. Są to często pionierskie wyprawy - w słabo poznane rejony archipelagu Svalbard, także udział w międzynarodowych naukowych warsztatach terenowych. Statek stanowi integralny element polskiej obecności w Arktyce, a Akademia Morska jest członkiem Konsorcjum Polarnego. Na przełomie lat 2000/2001 statek popłynął również na wody Antarktyki z zaopatrzeniem dla polskiej stacji polarnej im. Henryka Arctowskiego na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych. Podczas tej najdłuższej, trwającej 3 miesiące wyprawy pokonał dystans 18 698 mil morskich.

Statek badawczo-szkoleniowy Horyzont II, zbudowany został według oryginalnej koncepcji opracowanej w AMG, ze środków Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, Komitetu Badań Naukowych i środków własnych. Podniesienie bandery nastąpiło 28 kwietnia 2000 r. W kolejnych latach ustalił się docelowy model jego eksploatacji - ok. 8 miesięcy w roku wykorzystywany jest w rejsach szkoleniowych. Realizuje praktyki manewrowe i radarowe dla studentów AMG i uczniów średnich szkół morskich w krótkich bałtyckich rejsach oraz dwie 4-tygodniowe podróże do Arktyki - efekt wieloletniej współpracy z Instytutem Geofizyki PAN. W każdej, obok naukowców z polskich instytutów badawczych, płynie 20 studentów Wydziału Elektrycznego AMG, w ramach praktyk morskich.

W latach 2000-2016 Horyzont II odbył 138 podróży szkoleniowych w tym 38 na Spitsbergen i 1 do Antarktyki, przebył prawie 231 tys. Mm, przeszkolił prawie 4000 studentów.

rel (Akademia Morska w Gdyni)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter