Prawo, polityka

W najbliższych kilkunastu latach zainwestujemy 100 mld złotych - powiedział w sobotę w Toruniu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna. Wskazał, że do niedawna Polska stała tyłem do morza, a teraz traktuje je priorytetowo.

"Stoimy frontem do naszego Bałtyku. Chcemy zainwestować przez kilkanaście lat 25 mld zł w nasze porty i wybrzeża" - podkreślił wiceminister Materna. Wśród bardzo istotnych dla ministerstwa inwestycji wymienił m.in. Centralny Port w Gdańsku, pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin, a także powstanie nowego, głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Dodał, że przez wiele ostatnich lat Polska stała tyłem do morza, odwracała się od niego.

W jego ocenie bardzo istotne jest przywrócenie żeglowności międzynarodowych dróg wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem E30 - Odrzańskiej Drogi Wodnej, E40 biegnącej od Gdańska przez Warszawę po Brześć i na Ukrainę oraz E70 - łączącej Antwerpię z Kłajpedą.

"Wszystkie inwestycje na tych drogach wodnych kosztowały będą ok. 70 mld zł, a nasze działania łącznie ponad 100 mld zł" - przypomniał Materna.

Jako bardzo istotną wskazał również pozytywną decyzję środowiskowych uwarunkowań dla budowy stopnia wodnego na Wiśle poniżej Włocławka. Stopień w Siarzewie ma kosztować ponad 2 mld zł, a budowa zakończyć w 2025 roku.

"Będzie on służył dla społeczeństwa, jako kolejny most, a także dla żeglugi po spiętrzeniu wody. Zapewniamy bezpieczeństwo dla tamy we Włocławku. Jeżeli tego nie zrobimy w krótkim czasie, to grozi nam poważne niebezpieczeństwo. Nie chcę nawet mówić, co by się stało, gdyby nastąpiła katastrofa we Włocławku. Kolejny stopień wodny jest konieczny z punktu widzenia bezpieczeństwa naszego państwa" - dodał wiceminister.

Wyjaśnił, że działania resortu związane z retencją i budową zbiorników wodnych służą podnoszeniu poziomu wód. "Dzięki temu będzie więcej wody - dla rolnictwa, przemysłu, leśnictwa i dla domostw" - stwierdził Materna.

Wiceminister podkreślił, że decyzją premiera Mateusza Morawieckiego jego resort otrzymał "potężny" dział - gospodarkę wodną. "Będziemy teraz mieli władztwo nad wodami w Polsce i na morzu" - wskazał wiceminister.

Materna był gościem V Konwentu Morskiego w Toruniu. Konwent został powołany w grudniu 2016 r. z inicjatywy ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka. Do jego głównych zadań należy opiniowanie kierunków działania resortu, rekomendacja inicjatyw oraz przekładanie projektów rozwoju obszarów, którymi zajmuje się ministerstwo.

autor: Tomasz Więcławski

twi/ je/

Komentarze   

+2 kontenery
Megalomania polityków nie służy gospodarce. Ze względu na położenie porty w Świnoujściu i Szczecinie porównywane są z Hamburgiem , stąd chciejstwo polityków, by w Świnoujściu zbudować wielki terminal kontenerowy. Że to megalomania świadczy popyt na usługi przeładunku kontenerów w tych portach, który nie przekracza 1% (jednego procenta) przeładunków w Hamburgu. W Świnoujściu jest jeden z największych na Bałtyku terminal promowy. Wraz z rozbudową terminala i wejściem do eksploatacji 6 nowych promów (4 PŻM i 2 PŻB) ilość TIRów na drodze "3" wzrośnie trzykrotnie. Szlak kolejowy jest delikatnie mówiąc w stanie gorszym niż za komuny. Odra niedrożna. Brak ładunków, bardzo ograniczona komunikacja z zapleczem lądowym a przede wszystkim SPRZECIW lokalnej społeczności czyni tę koncepcję całkowicie nieracjonalną, szkodliwą i społecznie nieakceptowalną.
04 luty 2018 : 10:17 Sokół Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Najlepiej nie róbmy nic
Absurd. W życiu nie czytałem tak bezrozumnego uzasadnienia dla tego, żeby niczego nie robić. Komuna cofnęła kraj o dziesięciolecia, Odra niedrożna, rzeki nieuregulowane, brak infrastruktury, sąsiedzi z Zachodu przejęli gestię transportową, porty zachodnie nas wyprzedziły, więc jak ktoś mówi, że trzeba te opóźnienia nadrobić, to jest megalomania? Jak byśmy zawsze uzasadniali potrzebę nicnierobienia tym, że zapóźnienia cywilizacyjne są zbyt wielkie, to zapewnie nigdy nie powstałby np. Port w Gdyni.
04 luty 2018 : 12:36 Maciaszek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 terminal kontenerowy w Siarkoujściu, jak przekop przez mierzeję!
"...do niedawna Polska stała tyłem do morza, a teraz ...wstaje z kolan" i usiądzie!
04 luty 2018 : 16:49 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Zwrot
Zainwestujemy 100 mln, a jaki będzie zwrot z tej inwestycji? Czy może właściwsze będzie określenie "wydamy"?
06 luty 2018 : 11:33 Marcin__ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Decydenci
Nie rozumiem tych negatywnych komentarzy.Zamiast cieszyć się ,że nasz kraj rozwija się,ludzie będą mieli pracę i podniosą przez to swoją stopę życiową,to wylewacie pomyje do swojego gniazda.Nie wiem czyją stronę trzymacie ale chyba nie germańsko -frankońką żydokomunę która już dosyć zdewastowała nasz kraj.Życzę powodzenia w realizacji tych inwestycji i utarcie nosa wszyskim przeciwnikom.
06 luty 2018 : 16:40 Patriota Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 zapomniałeś jeszcze o lewakach
i nie podpisuj się "patriota", nacjonalistyczny bękarcie!
07 luty 2018 : 10:52 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Przypomnijcie sobie co zrobiono z gospodarka morską po 89 roku
Zmarnowano całe dekady po 89 roku i zamiast się cieszyć ,że będą realne działania a nie pozorne. przypomnę prezydent Wałęsa z Gdańska ,Premier Tusk z Gdańska, Premier Bielecki z Gdańska i wszyscy dupą do morza tak to wyglądało .Ale najgorsze jest to ,ze pełno jest szmundaków krytykujących realne projekty dla polskiej gospodarki morskiej
06 luty 2018 : 17:26 taka prawad Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 A co z małymi portami ?
Inwestycje w gospodarkę morską cieszą. Ale czy przewidziano środki na odtworzenie infrastruktury w "malych" portach? Zarządów tych portów nie stać na inwestycje a rząd inwestuje głównie w porty duże
06 luty 2018 : 18:54 Roma Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: