Prawo, polityka

We wtorek w Poznaniu zainaugurowano wspólne posiedzenie Zespołu Roboczego Komisji Europejskiej dla Korytarzy Transportowych TEN-T Bałtyk-Adriatyk i Morze Północne-Bałtyk. To pierwsze w historii istnienia korytarzy TEN-T wspólne spotkanie tego zespołu poza siedzibą KE.

Koncepcja sieci transeuropejskich (TEN) powstała we Wspólnocie Europejskiej w latach 80. wraz z projektem utworzenia jednolitego rynku. Transeuropejska sieć transportowa tworzona jest etapami, poprzez integrację infrastruktury sieci transportu drogowego, kolejowego, autostrad morskich, portów, żeglugi morskiej i śródlądowej, transportu lotniczego oraz innych punktów połączeń wewnętrznych we Wspólnocie. W 2013 roku zostały określone przez Parlament Europejski nowe zasady dotyczące rozwoju sieci TEN-T oraz utworzono 9 korytarzy sieci bazowej, które mają stanowić podstawę jednolitego europejskiego rynku transportowego.

Przez Polskę i jednocześnie przez województwo wielkopolskie przebiegają obecnie dwa korytarze TEN-T: Korytarz Morze Północne-Bałtyk oraz Korytarz Bałtyk-Adriatyk.

Jak tłumaczył PAP we wtorek wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, stolica Wielkopolski została wybrana przez Komisję Europejską na miejsce posiedzenia jako ośrodek położony na przecięciu dwóch międzynarodowych korytarzy transportowych i „interesujący przykład dużego węzła miejskiego”.

Jankowiak wskazał też, że to właśnie przez województwo wielkopolskie przebiegają dwa „międzynarodowe korytarze transportowe: Korytarz Bałtyk-Adriatyk oraz Korytarz Morze Północne-Bałtyk. Do pierwszego korytarza należy m.in. linia kolejowa nr E59 na odcinku Krzyż-Rawicz, natomiast do drugiego - linia E20 od Zbąszynia do Kłodawy, a także autostrada A2”.

W posiedzeniu w Poznaniu bierze udział ok. 30 przedstawicieli z kilkunastu europejskich miast i regionów, a także przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jednym z głównych tematów obrad są tzw. wąskie gardła komunikacyjne w miastach, regionach i makroregionach.

Wicemarszałek Jankowiak podkreślił, że spotkanie będzie także okazją do zaprezentowania uczestnikom nowego projektu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego pod nazwą SUBNODES, który zakłada polepszenie powiązań komunikacyjnych miejscowości leżących w promieniu ok. 50 km od Poznania ze stolicą regionu poprzez wykorzystanie w ruchu pasażerskim nowoczesnych rozwiązań z branży IT. Projekt ten będzie realizowany przez najbliższe trzy lata i będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu unijnego Interreg Europa Środkowa.

Obecna w Poznaniu koordynator europejska Korytarza Morze Północne-Bałtyk Catherine Trautmann, podkreśliła, że „Poznań znajduje się w sercu Europy, dlatego jest to idealne miejsce, aby rozmawiać o transporcie, o połączeniach i o korytarzach TEN-T”.

„W Poznaniu będziemy zwracać uwagę przede wszystkim na historię sukcesu, na takie rzeczy, jak rozwój kolei regionalnej, ale również np. organizację transportu, czy synchronizację między transportem samochodowym i kolejowym. Będziemy rozmawiać też o inicjatywach przede wszystkim dotyczących węzłów miejskich, które uznajemy za niewystarczająco podkreślane” – powiedziała.

Koordynator europejski Korytarza Bałtyk-Adriatyk prof. Kurt Bodewig zaznaczył natomiast, że rozpoczęte we wtorek w Poznaniu posiedzenie jest spotkaniem historycznym. „To pierwsze posiedzenie wspólne grupy roboczej oraz stowarzyszenia regionów dotyczące również makroekonomicznych strategii związanych z regionami. Ja chciałbym się tu jednak skupić przede wszystkim na pomyśle flagowym, czyli dotyczącym węzłów transferowych położonych w regionach miejskich i jednocześnie istniejących i położonych wewnątrz systemów transportowych” – mówił.

„Jeżeli chodzi o Wielkopolskę, to doświadczenia tego regionu są dla nas bardzo cenne, ponieważ widzimy, że stworzono tu niezwykle wydajny system kolejowy. Właśnie takie przykłady jak Poznań są dla nas znakomite, idealne do wykorzystania przy rozwoju pomysłu flagowego. Szczególnie, że w dniu dzisiejszym w spotkaniu uczestniczą przedstawiciele ośmiu państw, którzy przyjechali tu dyskutować o ideach związanych z transportem w UE i próbować znaleźć rozwiązania dotyczące różnego rodzaju barier dla rozwoju transportu” – mówił.

W środę, w trakcie drugiego dnia spotkania, uczestnicy przejadą szynobusem z poznańskiego Dworca Głównego PKP do Swarzędza, gdzie złożą wizytę w intermodalnym terminalu kontenerowym CLIP Logistics. Tam odbędą się również prezentacje i dyskusje na temat infrastruktury kolejowej i drogowej w polskiej części korytarzy Morze Północne-Bałtyk i Bałtyk-Adriatyk. Goście będą też mieli okazję zapoznać się z działalnością CLIP Logistics.

autor: Anna Jowsa

edytor: Marek Michałowski

ajw/ maro/

Fot.: mat. pras.

Źródło: