Prawo, polityka

Zwolnienie stoczni z podatku VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz możliwość włączenia stoczni do specjalnych stref ekonomicznych zakłada uchwalona w środę przez Sejm ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego.

Za opowiedziało się 290 posłów, przeciw było 30, a 131 wstrzymało się od głosu.

Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Przed przyjęciem całości ustawy Sejm odrzucił wszystkie zgłoszone poprawki. Dotyczyły one m.in. zmiany tytułu ustawy - posłowie PO i Nowoczesnej proponowali, aby nazywała się "ustawą o zryczałtowanym podatku od wartości sprzedanej produkcji", a nie "ustawą o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych".

W trakcie prac w komisji posłowie zaproponowali także rozszerzenie użytej w ustawie definicji "budowa statku" przez dodanie fragmentu, iż budowa statku dotyczy także budowy części, które mają zostać wbudowane do statku lub służyć jego eksploatacji. Inna odrzucona poprawka dotyczyła zniesienia limitu 5 mln euro, umożliwiającego korzystanie ze zryczałtowanego podatku przy remontach statków.

Przyjęta przez Sejm ustawa zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających(zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT-u. Jak wskazano, zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.

Według obowiązujących obecnie przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w różnego rodzaju komponenty związane z budową statku, płacą VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. W nowych przepisach stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT-u.

W ustawie przewidziano też możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia. Zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat.

W nowych przepisach zakłada się także ułatwienia w objęciu statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Ustawa przewiduje też dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym).

Według szacunków rządu, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.

Teraz ustawą zajmie się Senat. Planuje się, że wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r. 

krm/ pś/ zab/

Komentarze   

0 a flota ?
a gdzie odbudowa polskiej floty handlowej i rybackiej dalekomorskiej ?
07 lipiec 2016 : 07:15 cezary fonfara Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 statkow jest nadmiar
Jaka flota polska?! - ja plywalem ze $ 3.75 dodatku za dzien wtedy bylismy konkurencyjni. Potem nasi dyrektorzy rozprzedali flote za bezcen tak po polsku na wariata jak zreszta caly blok wschodni w latach 90tych. Chcesz plywac na staktach ? To flota swiatowa czeka i dobrze placi. Zapomnij o polskiej flocie i banderze. Statki sa zrodlem dochodu a nie polityki.
07 lipiec 2016 : 11:30 Zejman Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 ustawa
jest to potrzebna ustawa, daje szanse na rozwoj przemyslu stoczniowego. z pewnoscia powstana nowe miejsca pracy, i nie bedzie tak jak za rzadow marsjan. wtedy w latach 2010- 2015 marsjanie ;ikwidowali miejsca pracy w stoczniach np. w takiej gdyni zlikwidowano okolo 400 miejsc pracy a przy okazji wyssano duza kase ze skarbu panstwa.
oczywiscie pieniadze trafily do swoich do znajomych krolika.
07 lipiec 2016 : 17:36 loka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Ustawa
Ustawa może być już mało przydatna, bo od 1. Lipca obowiązuje Ustawa „antyterrorystyczna”, zmuszająca 10 milionów Polaków do rejestracji kart telefonicznych pre-paid. Tym ludziom trzeba będzie zapłacić wyższe stawki, żeby mogli płacić rachunki za obejrzane filmy w internecie lub mogli kupić bilety do kina etc. Chińscy pracownicy np. stoczni nie muszą rejestrować pre-paid i ich firmy wygrają konkurencję o zamówienia. Wielu pracowników z kwalifikacjami wyjedzie tam gdzie zapłacą więcej np. do Norwegii.
07 lipiec 2016 : 18:02 inna Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 ustawa
to nic nie da i tak "statki z Polskich stoczni " takie jak masowce, kontenerowce, samochodowce będą 2 razy droższe od chińskich i nikt ich nie kupi
07 lipiec 2016 : 18:36 smocza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Piękne sny...
Kolejne mokre sny prezesa narodu i jego popleczników. No ale jeśli wykładamy budżetowe pieniądze na montownię Mercedesa, to czemuż by nie na montownię kadłubów? Kto bogatemu zabroni... Trzeba tylko stocznię jakąś nazwać im. Lecha Kaczyńskiego i potem będzie już z górki. Koreańczycy i Chińczycy z chęcią ustąpią miejsca, a Finowie przeniosą budowę wycieczkowców.
08 lipiec 2016 : 15:50 Majami Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: