Powołanie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakłada nowy program Prawa i Sprawiedliwości. Politycy tej partii na wtorkowej konferencji w Szczecinie omówili propozycje dotyczące odbudowy gospodarki morskiej, która znalazła się wśród priorytetów programowych.
– Na Pomorzu Zachodnim nie jesteśmy skazani na cuchnące ryby – mówił poseł Joachim Brudziński, nawiązując do pieśni wojów Bolesława Krzywoustego. – Tu jest potencjał, a największym, jaki pozostał, są ludzie.
Jak zaznaczył europoseł Marek Gróbarczyk, odpowiedzialny za część programu PiS-u dotyczącą gospodarki morskiej, powstała ona przy udziale dużego gremium eksperckiego, w którym istotną rolę pełni NSZZ „Solidarność” – jako gwarant zatrudnienia.
– Celem nadrzędnym jest realizacja nowoczesnego Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Morskiej „LeaderSHIP Polska 2020” – powiedział M. Gróbarczyk. – Jego pierwowzór funkcjonuje w innych krajach, w tym w Niemczech. Głównym założeniem jest powołanie ministerstwa gospodarki morskiej.
Resortowi mają podlegać odpowiedzialne za gospodarkę morską i żeglugę urzędy, instytucje, agencje, zakłady produkcyjne i usługowe oraz porty.
Jedną z najważniejszych propozycji programowych jest odbudowa przemysłu okrętowego.
– Potrzebny jest wieloletni plan finansowy oraz odpowiednie otoczenie – legislacyjne, fiskalne – zachęcające do rozwoju tej branży – podkreślał europoseł. – Podstawą będzie ustawa o funkcjonowaniu przemysłu okrętowego w Polsce.
Uwzględniać ma cztery obszary: odbudowę floty wojennej, modernizację floty rybackiej, budowę statków handlowych (zgodnie z potrzebami rynku) oraz floty śródlądowej.
Również kompleksowo ma być potraktowany polski rynek armatorski.
– Obecne prawo dotyczące żeglugi jest przestarzałe – stwierdził M. Gróbarczyk, zapowiadając stworzenie zachęt ekonomicznych i prawnych, w tym nowelizację ustaw, m.in. Kodeksu morskiego. Nowe regulacje mają też umożliwić powrót statków pod polską banderę.
Program PiS-u zakłada ponadto odbudowę żeglugi śródlądowej i rewitalizację Odry, stworzenie środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, a przy tym rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej i rzecznej.
– To wszystko się wiąże ze strategią rozwoju portów – dodał europoseł. – Zasadnicze znaczenie dla nas ma gazoport, naftoport i terminale LPG. Chcemy wzmocnić nad nimi nadzór właścicielski i ochronić przed wrogimi przejęciami.
Dla rybołówstwa PiS proponuje m.in. wieloletni program modernizacji polskiej floty. Chce zahamować zjawisko odchodzenia od zawodu rybaka i zapewnić rozwój przy wykorzystaniu środków unijnych.
Do programu „LeaderShip Polska 2020” PiS zamierza włączyć uczelnie morskie. Mają się stać europejskim centrum kształcenia w zakresie transportu morskiego, budownictwa okrętowego, rybołówstwa oraz infrastruktury portowej.
Czytaj też: PŻM będzie filarem gospodarki morskiej
(ek)
- tunel/most w Świnoujściu albo oba
- przeprawę Police - Święta,
- budowę autostrady do Gdańska i S-3 do Czech,
- rewitalizację przemysłu stoczniowego,
- powrót statków pod polską banderę
- dostęp do darmowej służby zdrowia i to bez kolejek,
- mieszkanie dla każdego, samochód dla co drugiego,
- 10000 nowych miejsc pracy
- likwidację umów śmieciowych,
- emeryturę godną od 60 roku życia,
- likwidację rozbudowanej administracji
- spłacanie kredytów gdy frank podskoczy o 2%
- piękną pogodę w każde lato i śniegu po pas zimą.
- uśmiechu po pachy
Obiecać możemy jeszcze wiele!!!
Bo jak nasza partia mówi że obiecuje to znaczy, że mówi...
PO zniszczyło morski Szczecin. Czy PIS to zmieni ? Nie wiem.
Nie ufam politykom.
te domy - pałace wokół Szczecina.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.