Prawo, polityka

- Niezwykle ważny jest zapis, że porty o strategicznym znaczeniu muszą pozostać w gestii Skarbu Państwa – mówi Janusz Jarosiński, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia, komentując zapisy dokumentu pn. „Polityka Morska Rzeczypospolitej Polskiej do 2020 roku”.

Niedawno Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakończyło konsultacje społeczne związane z tym dokumentem oraz materiałem komplementarnym wobec niego, pn. „Prognozy oddziaływania na środowisko dla projektu Polityki Morskiej…”. Wpłynęły wnioski od 41 podmiotów, zawierające w sumie 396 postulatów, z których 310 odnosiło się do projektu PM 2020, a pozostałe – do projektu „środowiskowego”. Najczęściej pojawiały się postulaty wydłużenia perspektywy czasowej dokumentu, wprowadzenia do niego danych statystycznych, zwiększenia spójności dokumentu oraz modyfikacji zaproponowanych celów polityki morskiej. Wśród podmiotów, które zgłaszały uwagi do dokumentu, były m.in. władze Portu Gdynia.

Cieszą się, że dokument powstaje

- Wyrażamy zadowolenie z faktu, że tak istotny dokument powstaje. Mamy świadomość, że dokument nie wszystkich satysfakcjonuje, niemniej jest to z pewnością krok w dobrym kierunku – mówi portalowi rynekinfrastruktury.pl Janusz Jarosiński, prezes ZMPG. – Z naszego punktu widzenia istotne jest uwzględnienie zapisu, że porty o strategicznym znaczeniu muszą pozostać w gestii właścicielskiej Skarbu Państwa. W dokumencie podkreślono również znaczenie dostępu lądowego dla rozwoju portów morskich. Dostrzeżono zagrożenia wynikające z nierównych wymogów środowiskowych dla transportu morskiego na obszarach morskich UE. Uwzględniono także rolę skoordynowanych działań promocyjnych na rzecz przewozów ładunków przez polskie porty morskie, szczególnie na rynkach tranzytowych. Jesteśmy przekonani, ze część uwag szczegółowych uwzględniona zostanie w dokumentach sektorowych. Dotyczy to zwłaszcza kluczowych dla rozwoju portu zagadnień: zwiększenia autonomii podmiotów zarządzających portami morskimi w obszarze stanowienia rodzajów opłat portowych i polityki przestrzennej dla obszarów w granicach portów morskich oraz rozszerzania obszaru portów – dodaje prezes.

Zwrócić większą uwagę na promocję transportu morskiego

Władze Portu Gdynia na etapie konsultacji sygnalizowały m.in. zwrócenie większej uwagi na promocję transportu morskiego, w takim zakresie jak m.in. promocja polskich portów jako hub’ów przeładunkowych oraz promocja nauki, badań i technologii morskich. Zaproponowały także wykazanie w dokumencie, że rurociągi są równie znaczącym elementem infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony lądu, co transport drogowy, kolejowy i śródlądowy. Te uwagi zostały uwzględnione.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pominęło natomiast propozycje ZMPG w takich zakresach jak m.in. jak silniejsze zasygnalizowanie roli portów jako bodźców rozwojowych całej gospodarki oraz dodanie do dokumentu nowych, konkretnych zagadnień, o następujących tytułach: „Pełna integracja portów morskich kategorii A w ramach sieci TEN-T, poprzez dostosowanie parametrów dróg i torów dojazdowych”, „ Przejęcie przez GDDKiA dróg stanowiących dostęp do polskich portów i włączenie ich do infrastruktury sieci bazowej TEN-T”, „Wspieranie przewozów kolejowych, w tym: wyznaczenie dedykowanych towarowych linii kolejowych wiodących do polskich portów morskich i włączenie ich do European Rail Traffic Management System (ERTMS)” oraz „Modernizacja linii kolejowych i dróg łączących porty polskie z rynkami tranzytowymi państw Europy Środkowo-Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury stacji kolejowych stanowiących bezpośredni dostęp do portów oraz odcinków transgranicznych”. MIR argumentuje, że rozszerzenie dokumentu o tę tematykę oznaczałoby, iż zmieniona zostałaby idea dokumentu: istotnemu zawężeniu uległyby proponowane działania, co może być niekorzystne, zdaniem MIR, z punktu widzenia planowania i realizowania inwestycji w nowej perspektywie finansowej.

0 o czym oni piszą
przecież "Warszafka" kojarzy morze tylko z plażą w Juracie i ewentualnie z prezydenckim ośrodkiem wypoczynkowym na Helu. I z czego tu robić "politykę morską".
26 grudzień 2013 : 10:44 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter