Prawo, polityka

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację Kodeksu Morskiego oraz Ustawy o Obszarach Morskich RP i Administracji Morskiej - poinformowała Kancelaria Prezydenta. Nowela dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych.

Nowelizacja, mająca na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, wprowadza obowiązek – określony w dyrektywie unijnej - posiadania ubezpieczenia lub innego finansowego zabezpieczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie, co powinno być potwierdzone jednym lub kilkoma certyfikatami wystawionymi przez ubezpieczyciela lub inny podmiot udzielający finansowego zabezpieczenia (obowiązek posiadania ubezpieczenia przewidziany jest dla armatorów statków o polskiej przynależności, o pojemności brutto 300 i powyżej oraz obcej przynależności, gdy wchodzą one do polskiego portu). Obowiązek ubezpieczenia ma na celu działanie prewencyjne oraz zapewnienie wypłaty odszkodowań w razie powstania ewentualnej szkody. Unormowanie to powinno również pomóc w wyeliminowaniu z obrotu morskiego statków, które nie spełniają odpowiednich norm bezpieczeństwa, oraz zapewnić równe, konkurencyjne warunki działania dla podmiotów gospodarczych wykonujących żeglugę. Stosownie do ustawy, jeżeli certyfikat ubezpieczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie, nie będzie przechowywany na statku o obcej przynależności, dyrektor urzędu morskiego może, w drodze decyzji administracyjnej, wydać statkowi nakaz opuszczenia portu, o czym powiadomi Komisję Europejską, pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej i państwo bandery statku. Decyzji zostanie nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Inna zmiana ustawy ma na celu zapewnienie pewności prawnej i przejrzystości Kodeksu morskiego - polega na uzupełnieniu odesłania do Konwencji o ograniczeniu odpowiedzialności za roszczenia morskie o Protokół z 1996 r. (wszedł w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 15 lutego 2012 r.),  który wprowadza podwyższone, w stosunku do tej Konwencji, limity odpowiedzialności za roszczenia morskie, co podyktowane jest utratą wartości SDR (jednostka obliczeniowa, Specjalne Prawo Ciągnienia, Special Drawing Rights, którego wartość określana jest przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy w stosunku do najważniejszych światowych walut) od czasu podpisania Konwencji oraz chęcią zwiększenia bezpieczeństwa na morzu. Do roszczeń morskich podlegających ograniczeniu należą m.in. roszczenia z tytułu śmierci, uszkodzenia ciała, utraty lub uszkodzenia mienia, które zdarzyły się na statku.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter