Prawo, polityka

Komisja Europejska przedstawiła dokument „Blue growth study” (analizy niebieskiego wzrostu), którego konkluzją są „obiecujące oznaki wzrostu gospodarczego i perspektywy zatrudnienia w sektorze morskim”.

Może on przyczynić się do poprawy sytuacji gospodarczej w Europie, bowiem "aby wyjść z kryzysu, potrzebuje ona udziału wszystkich sektorów" - stwierdzono w komunikacie. Branże gospodarki morskiej w UE dają zatrudnienie ok. 5,4 mln osób i przyczyniają się do wytworzenia wartości dodanej brutto wynoszącej ogółem ok. 500 mld euro. Do 2020 r. wartości te powinny wzrosnąć odpowiednio do 7 mln (zatrudnienie) i prawie 600 mld euro (produkcja).

Największym sektorem gospodarki morskiej pod względem wartości dodanej brutto i zatrudnienia jest turystyka nadmorska i morska. Według ocen, ten segment powinien wzrosnąć do 2020 r. o 2 - 3 proc. W turystyce rejsowej do końca dekady może powstać 100 tys. nowych miejsc pracy, w porównaniu z 2010 r.

Oczekuje się, że w najbliższej przyszłości zainstalowana globalna moc energii mórz i oceanów ulegnie podwojeniu, zatem komercjalizacja technologii produkcji energii z fal i pływów rozpowszechni się, bowiem spadną koszty techniczne.

Zgodnie z szacunkami, światowy roczny obrót morskiego górnictwa surowców mineralnych wzrośnie praktycznie od zera do 5 mld euro w najbliższych 10 latach, a do 2030 r. - do 10 mld euro.

Akwakultura w UE mogłaby przyczynić się do zmiany diety na zdrowszą, gdyby można było osiągnąć stopę wzrostu porównywalną do tej poza UE. W ciągu najbliższej dekady niebieski sektor biotechnologii powinien stać się źródłem produktów masowych, włącznie z kosmetykami, produktami żywnościowymi, farmaceutykami, chemikaliami i biopaliwami.

Komisja ustaliła, że aby wykorzystać ten potencjał "niebieskiej gospodarki", należy usunąć przeszkody utrudniające jego wzrost i wprowadzić w życie inteligentne rozwiązania. Europa może go lepiej uwolnić, promując badania morskie i innowacje, wspierając innowacyjne MŚP, zapewniając potrzebne kwalifikacje oraz innowacyjne produkty i technologie. Warunkiem jest też zachowanie różnorodności biologicznej i ochrona środowiska morskiego.

Zdaniem KE, dzięki temu na konkurencyjności zyskają tradycyjne branże niebieskiego sektora (transport morski oraz turystyka morska i nadmorska). Natomiast wschodzące segmenty (energetyka odnawialna mórz i oceanów, niebieska biotechnologia), mogą mieć kluczowe znaczenie dla tworzenia nowych miejsc pracy, przyjaznych środowisku źródeł energii oraz wytwarzania większej liczby produktów i usług.

Przedstawiony dokument jest pierwszym krokiem procesu, który ma na stałe wprowadzić niebieską gospodarkę do planów państw członkowskich, regionów, przedsiębiorstw i społeczeństwa obywatelskiego.

Opisano w nim, jak do tej pory państwa członkowskie i strategie polityczne UE wspierały niebieską gospodarkę. KE określiła też pięć konkretnych dziedzin odznaczających się szczególnym potencjałem wzrostu. Są to: turystyka morska, nadmorska i rejsowa, niebieska energia, morskie zasoby mineralne, akwakultura oraz niebieska biotechnologia.

Komisja uruchomi wkrótce szereg inicjatyw w celu zbadania i rozwinięcia potencjału wzrostu w tych obszarach. Wszystkie inicjatywy będą podejmowane w porozumieniu z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami.

Piotr Stefaniak

+1 a stocznie?
Skoro rozwijać ma się turystyka rejsowa, to ktoś będzie musiał budować statki, jak rozumiem, też "niebieskie". A co z tradycyjnym tonażem? Czy KE przewiduje zanik albo regresję transportu towarowego, skoro nie uważa go za wzrostowy? NO i ktoś będzie musiał budować urządzenie do na - podwodnej eksploracji złóż mineralnych. Przecież nie zbuduje ich komisja europejska...
14 wrzesień 2012 : 10:30 Guest | Zgłoś
0 To wszystko za nasze pieniądze
W RWPG i w Układzie Warszawskim było mniej bezsensownej propagandy i sztucznych tworów w postaci różnorakich komisji niż w tej naszej obecnej eurokomunie. W podsumowaniu Dla przykładu przeczytajcie jedno z ostatnich zdań w tekście: "Komisja uruchomi wkrótce szereg inicjatyw w celu zbadania i rozwinięcia potencjału wzrostu w tych obszarach" hahahahahah
15 wrzesień 2012 : 10:45 Guest | Zgłoś
0 Sektor morski
Polaku! Co Ciebie bardziej interesuje, stabilizacja, czy rozwój. 95% rodaków odpowiada: stabilizacja. Jest to dowód na historyczne dążenie gnębionych i plądrowanych obywateli do spokoju, dowód narodu zakompleksionego . Anglosasi i germanie stawiają na rozwój i to daje wiadome wyniki. Rozwój, to innowacje - dawniej remedia, o których anglosaski filozof, już bardzo dawno, powiedział: Jeżeli nie będziesz ciągle myślał o wprowadzaniu nowych remediów, to musisz się spodziewać, że któregoś dnia zapuka do twych drzwi, zło. Przewozy morskie tak, ale problemem jest co, jak i na jakich liniach. Te elementy ulegają coraz szybszym zmianom (konkurencja globalna). I to jest najważniejsze. Komisja, to bada, a Ty sztauerze, jeżeli jesteś nie douczony, to raczej wstrzymuj się od głosu i nie rób słabym ludziom wody z mózgu, bo będziesz pogarszać świat. Każdy ma prawo do zabierania głosu, ale najlepiej w sprawach słusznych.
16 wrzesień 2012 : 09:53 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter