Prawo, polityka
Światowy potentat żeglugowy, koreański armator Hanjin Shipping poinformował o odłączeniu się od swojej niemieckiej spółki córki Senator Lines z Bremy. Hanjin był od 1997 r. głównym akcjonariuszem armatora z Bremy. Decyzja oznacza utratę pracy prawie 100 osób. Połączenia żeglugowe i ładunki zostaną skierowane do portu w Hamburgu, który pozostaje główną siedzibą koreańskiego armatora w północnej Europie.

---------------------------------------------

Przyczyną zmian jest globalny kryzys gospodarczy, pogorszenie sytuacji na rynku żeglugowym, a szczególnie w segmencie kontenerowców. Senator eksploatował kontenerowce o pojemności 3,6 tys. TEU. Hanjin czarterował na każdym statku 2,7 tys. kontenerów, tylko 900 sztuk udostępniano dla innych gestorów ładunków. Armator obsługiwał połączenia dowozowe (Feederservice) w Europie północnej oraz linię Morze Śródziemne-Azja i Ameryka Południowa. Koreański potentat eksploatuje statki na 60 liniach oraz w relacjach trampowych. Rocznie przewozi 100 mln ton ładunków. Jego flota liczy 200 statków, przede wszystkim kontenerowców.

---------------------------------------------

Porty Meklemburgii-Pomorza Przedniego (MPP) w 2008 r. kryzysu nie odczuły - informują wręcz o rekordach przeładunkowych. W Rostoku, największym porcie MPP, przeładunki wzrosły o 700 tys. ton. Łącznie przeładowano tam 27,2 mln ton. Dla porównania: porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały w 2008 r. ponad 19,2 mln ton, tj. o 500 tys. ton więcej niż rok wcześniej. W Rostoku spadek przeładunków odnotowano tylko w grupie drobnicy i ładunków promowych. Linie promowe do Gedser (w Danii), Trelleborga (w Szwecji), Helsinek, Tallina (w Estonii) oraz Ventspils (na Łotwie) przewiozły 2,4 mln pasażerów, powtarzając wynik roku poprzedniego. Pomimo słabnącej koniunktury Ulrich Bauermeister, prezes spółki portowej, patrzy z optymizmem w przyszłość. W 2009 r. planuje się w rostockim porcie inwestycje za 24,5 mln euro. Będą to nakłady na infrastrukturę, zwiększające ilość terenów budowlanych, placów składowych i poprawiające zaopatrzenie w energię elektryczną.

----------------------------------------------

Szef portu skrytykował jednocześnie kolej niemiecką (DB) za utrudnienia w kierowaniu przez port w Rostoku ładunków kolejowych do Szwecji. Powiedział, że faworyzowanie portu Sassnitz-Mukran na wyspie Rugii ma przyczyny polityczne. Port ten znajduje się bowiem na terenie okręgu wyborczego Angeli Merkel (CDU), kanclerza Niemiec.

----------------------------------------------

Trudną sytuację gospodarczą stara się wykorzystać opozycja polityczna w parlamencie w Szwerinie. Domaga się osobistego zaangażowania Angeli Merkel w ratowanie stoczni w Warnemünde i Wismarze. Luka finansowa obu stoczni szacowana jest na 180 mln euro. Helmut Holte, z partii Linke, apeluje o to do pani kanclerz, argumentując, że upadek stoczni spowoduje chaos gospodarczy w landzie. Dopiero teraz wyszło na jaw, że stocznie Wadan Yards Germany, będące od września w rosyjskich rękach, już od lata zeszłego roku miały problemy z płynnością. Wśród przyczyn, niezwiązanych z globalnym kryzysem, wymienia się błędy w kalkulacji kosztów budowy promów typu RoPaxfür dla szwedzkiego armatora Stena. Land. MPP już w grudniu 2008 r. gwarantowała stoczni kredyt 60 mln euro, ratując miejsca pracy 2,5 tys. stoczniowców. Teraz, żeby uruchomić kolejne gwarancje na 180 mln euro, musi się znaleźć prywatny bank, który udzieli kredytu w wysokości minimum 18 mln euro, tj. 10 proc. brakującej kwoty. "Ostsee-Zeitung" informuje, że macierzysty bank grupy stoczni Wadan skłonny jest uruchomić wymaganą przepisami pakietu antykryzysowego prywatną linię kredytową.

--------------------------------------------

Tymczasem eksperci rynku stoczniowego prognozują, że kryzys w tej branży potrwa kilka lat. Werner Lundt, prezes Zrzeszenia na rzecz Techniki Okrętowej i Stoczni, występując w landtagu MPP, powiedział, że "dołek" może potrwać od trzech do czterech lat. Ulrich Förster z towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's zauważył, że w obecnej sytuacji nie wystarczy już szukanie niszy produkcyjnej, tj. budowanie statków specjalistycznych. Korea i Chiny też to już robią. Trzeba być jeszcze bardziej efektywnym.

Marek Koćmiel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter