Porty, logistyka

Do portu Gdynia zawinie wkrótce jeden z największych pojemnikowców, jakie kiedykolwiek dotąd go odwiedzały. Opuścił 23 kwietnia Bremerhaven i zmierza do Gdyni, gdzie spodziewany jest w środę, 25 kwietnia późnym wieczorem lub w nocy.  

Charakteryzuje się długością całkowitą 334.07 m, długością między pionami 319,00 m, szerokością konstrukcyjną 42,80 m, zanurzeniem 14,50 m i wysokością boczną 24,50 m. Od stępki po szczyt najwyższego masztu mierzy 61,60 m.

Ma 89 941 jednostek tonażu pojemnościowego brutto, 135 505 t wyporności (pusty statek waży 32 744 t) i 102 761 t nośności. Pod względem tego ostatniego parametru plasuje się dopiero na siódmym miejscu i jest najmniejszym ze "100-tysięczników", jakie dotąd odwiedzały Gdynię.

Jednak nośność to nie jedyny parametr techniczno-eksploatacyjny, w którym MSC Paris, spodziewany wkrótce przy terminalu BCT Gdynia, ustępuje największemu dotąd kontenerowcowi w porcie. Nie jest to bowiem - wbrew twierdzeniu niektórych mediów branżowych - najdłuższy kontenerowiec z odwiedzających dotąd port w Gdyni.

Zarówno pod względem nośności, jak i długości całkowitej przewyższa go MSC Asya (nr IMO 9339296), która przypłynęła do Gdyni 7 sierpnia 2015 roku. Wypłynęła dwa dni później, po 44 godzinach spędzonych w porcie.

MSC Asya, najdłuższy kontenerowiec, jaki był dotąd w Gdyni, ma 336,68 m długości całkowitej, 321,02 m między pionami, 45,60 m szerokości konstrukcyjnej, 15,50 m zanurzenia i wysokość boczną (czyli wysokość kadłuba) - 27,20 m. Od płaszczyzny podstawowej ("od stępki") po szczyt najwyższego masztu mierzy 63,41 m. Rekordzista wśród najdłuższych pojemnikowców w porcie Gdynia ma 153 323 t wyporności, a sam, pusty, legitymuje się masą 36 076 ton.

Pojemnikowce o nośności powyżej 100 000 ton zawijały dotąd do Gdyni najprawdopodobniej łącznie 11 razy, a pierwszym z nich był MSC Charleston, 5 czerwca 2015 roku. Wrócił z jeszcze jedną wizytą w BCT Gdynia, 17 dnia tego samego miesiąca.

A wracając do spodziewanego w środę MSC Paris - w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT Gdynia) wy- i załadowanych ma być na ten statek łącznie ok. 6000 kontenerów. Zbudowany w 2006 roku w stoczni południowo-koreańskiej Hyundai Heavy Industries Co Ltd w Ulsan, kontenerowiec legitymuje się ładownością 8204 TEU (liczba slotów) i ładownością tzw. kontenerów statecznościowych - 6310 TEU. Może przewozić do 700 kontenerów chłodzonych.

PBS

Fot.: Port Hamburg

Video: Portal Morski

Komentarze   

+3 MSC Paris
wlasnie mijalem sie z nim przed chwila kolo Skagen; dziwne tylko ze bierze pilota na przejscie przez ciesniny
24 kwiecień 2018 : 17:49 marinero Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 MSC
Sprawdż jakie ma zanurzenie (12m) i gdzie statek z takim zanurzeniem powinien brać pilota w cieśninach duńskich i przestanie być to dziwne dla Ciebie.
25 kwiecień 2018 : 08:51 british pride Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Pojemnikowiec ?
Pojemnikowiec jest juz chyba tylko na uzytek jezykoznawcow i teoretykow. Kontenerowiec jest nazwa powszechnie przyjeta w branzy. Uwazam ze synonimy powinny wystepowac ale forsowanie pojemnikowca jako nazwy podstawowej brzmi conajmniej dziwnie.
25 kwiecień 2018 : 08:18 R. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Kontenery statecznosciowe
Co to sa kontenery statecznosciowe? Może ktoś mi wyjaśnić?
25 kwiecień 2018 : 14:34 J. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś