Porty, logistyka

COSCO Shipping Aries to pierwszy chiński kontenerowiec o pojemności ponad 20 tys. TEU w terminalu HHLA Tollerort (Container Terminal Tollerort, CTT) w Hamburgu. Statek zostanie obsłużony przez pięć suwnic wysokiej wydajności, w które HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG) zainwestował w ostatnich latach dla statków tej wielkości. 

Nowa, zbudowana w tym roku jednostka COSCO Shipping Lines wpłynęła do portu w Hamburgu w piątek, 23 lutego rano około godz. 9 podczas swojego dziewiczego rejsu. 

Statki tego armatora zawijają regularnie do niemieckiego portu od 1982 roku. Ścisłe związki miasta z Chinami podkreślił Franck Horch, minister gospodarki, transportu i innowacji. Wymienił cyfryzację i zrównoważony rozwój jako dwa podstawowe zagadnienia dla obu krajów i w tym kontekście przywołał projekt Green Shipping Line, który ma za zadanie dostarczać kontenerowcom w Szanghaju i Hamburgu energię pobieraną z lądu. Podziękował także wszystkim, którzy przyczynili się do sprawnego zawinięcia COSCO Shipping Aries i wyraził przekonanie, że pozwolenie na planowane pogłębienie kanału żeglugowego rzeki Łaby zostanie przyznane w ciągu roku, co umożliwi tym samym natychmiastowe rozpoczęcie prac pogłębiarskich.

- Nasze firmy współpracują z powodzeniem od ponad 35 lat. HHLA od dawna przygotowuje się do obsługi dużych statków, takich jak COSCO Shipping Aries, nieustannie inwestując w nowe obiekty – przyznała Angela Titzrath, przewodnicząca zarządu HHLA. 

HHLA ma obecnie trzy stanowiska do obsługi megakontenerowców w swoich terminalach Burchardkai (CTB) i Tollerort (CTT). CMA CGM Antoine de Saint-Exupéry o pojemność 20 600 TEU, największy obecnie statek kontenerowy pływający pod francuską banderą, będzie następnym statkiem liczącym ponad 20 000 TEU, który w połowie marca podczas dziewiczego rejsu zawinie do terminalu CTB. Także od maja tajwańska firma żeglugowa Evergreen będzie wysyłała statki tej wielkości do terminalu Tollerort.

Czytaj także: Pierwszy kontenerowiec 20 000 TEU ze stoczni filipińskiej - największy pod banderą Francji

Suwnice, dostarczone przez Liebherr (podobne pracują w terminalu DCT Gdańsk) mają długość wysięgnika 74 m oraz możliwość podnoszenia 51,5 m powyżej nabrzeża. Przeznaczone do statków z 24 rzędami kontenerów po szerokości pokładu, mogą załadować i rozładować jednocześnie dwa 20-stopowe kontenery. Zwiększona wysokość podnoszenia nowych suwnic nabrzeżowych pozwala im obsługiwać kontenery ustawione aż w dziewięciu warstwach na pokładzie kontenerowca. Każda z nich waży 1500 t i ma do 63 ton unosu. W przeciwieństwie do innych nabrzeżowych suwnic bramowych te w CTT mają wysięgniki kratownicowe, które dają niższą masę całkowitą suwnicy, czyniąc je optymalnie dostosowanymi do wymagań nabrzeża. 

Przewiduje się, że obsługa statku COSCO Shipping Aries zakończy się w niedzielę o godzinie 18.00.

AL, rel (HHLA)