Porty, logistyka

Wzrost konkurencyjności sektora kolejowych przewozów towarowych był wiodącym tematem konferencji z udziałem przedstawicieli państw Grupy Wyszehradzkiej w Budapeszcie.

Konferencja była platformą wymiany doświadczeń sektora kolejowego pomiędzy zarządcami infrastruktury przewoźnikami towarowymi z udziałem przedstawicieli rządów państw członkowskich. Strona polska przedstawiła m.in. propozycje usprawnienia ruchu kolejowego, w tym inwestycji infrastrukturalnych podejmowanych na głównych szlakach transportowych.

Podczas konferencji „V4+RAIL CEO SUMMIT”, która odbyła się w dniach 31 stycznia-1 lutego br. w Budapeszcie, dyskutowano o zacieśnieniu współpracy w zakresie rozwoju sektora kolejowego w państwach Grupy Wyszehradzkiej (V4) i Europy Środkowo-Wschodniej. Infrastruktura i transport to kluczowe obszary współpracy państw Grupy V4, leżących na przecięciu ważnych europejskich korytarzy transportowych na osi północ-południe, czego przykładami są Kolejowy Korytarz Towarowy Bałtyk-Adriatyk, Bursztynowy Kolejowy Korytarz Towarowy czy drogowy korytarz Via Carpatia. Inwestycje infrastrukturalne podejmowane na głównych szlakach transportowych przyczyniają się do zwiększenia efektywności zarówno transportu międzynarodowego, jak i ruchu transgranicznego.

W wydarzeniu, przypadającym na okres prezydencji Węgier w V4, uczestniczyła także delegacja PKP CARGO SA. Prezentację na temat perspektyw rozwoju rynku przewozów towarowych w imieniu PKP CARGO SA przedstawił Grzegorz Fingas, członek zarządu spółki ds. handlowych. Zwrócił uwagę na kluczowe czynniki determinujące rozwój przewozów, m.in. na rosnącą międzynarodową wymianę handlową i konteneryzację w transporcie, wzrost wolumenu ładunków obsługiwanych przez polskie porty wynikający ze strategicznego położenie Polski na skrzyżowaniu głównych korytarzy transportowych oraz wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku.

- Grupa PKP CARGO, jako czołowy operator logistyczny na europejskim rynku transportowym przywiązuje dużą wagę do wzrostu konkurencyjności kolejowego transportu towarowego. Nowoczesna infrastruktura oraz sprawny zintegrowany system transportowy stają się w coraz większym stopniu odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na coraz efektywniejsze usługi transportowe. Sprzyjać temu będzie szeroki program modernizacji i utrzymania sieci kolejowej oraz rozbudowa bazy logistycznej - podkreślił Grzegorz Fingas.

W czasie konferencji dyskutowano także m.in. na temat cyfryzacji kolei, jako podstawowego instrumentu wpływającego na podniesienie konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych oraz perspektyw rozwoju kolejowych połączeń na odcinku Europa-Azja.

rel (PKP Cargo)