Porty, logistyka

Port Gdańsk jako jedyny polski port znalazł się na prestiżowej liście World Top Container Ports 2017, przygotowanej przez "Container Managment". Eksperci i analitycy czasopisma docenili rozwój gdańskiego portu w obszarze przeładunku kontenerów.  

Ranking opracowano w oparciu o dane z roku 2016. Zanotowano w nim w Gdańsku przeładunki na poziomie 1 299 373 TEU, co oznaczało wzrost o 19,1 % w porównaniu do roku poprzedniego i okazało się wystarczające dla zapewnienia Gdańskowi pozycji 100 w rankingu.
Szacuje się, że gdyby spodziewane tegoroczne wyniki DCT Gdańsk wpasować w opublikowany niedawno ranking, to polski port, z terminalem DCT Gdańsk, mógłby uplasować się na pozycji 85 lub zbliżonej - zaraz za St. Petersburgiem.

- Bardzo się cieszę, że nasze działania są doceniane i dostrzegane nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Port Gdańsk cieszy się coraz większym uznaniem, a to najlepszy dowód na to, że kierunek, który obraliśmy jako zarząd ZMPG oraz nasze dążenie do rozwoju i stałego podnoszenia świadczonych przez Port usług, były strzałem w dziesiątkę. Bez tego nie mielibyśmy szans na trudnym i konkurencyjnym rynku, jakim bez wątpienia jest rynek usług portowych. Jestem przekonany, że za rok nasza pozycja w tym rankingu będzie jeszcze lepsza - podkreśla Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zdaniem ekspertów "Container Management", wysoka pozycja Portu Gdańsk to przede wszystkim zasługa rozbudowanego terminalu DCT, dzięki któremu Port Gdańsk stał się jednym z największych portów kontenerowych w basenie morza Bałtyckiego. W konsekwencji ładunki, które do tej pory trafiały do portów Morza Północnego, teraz przeładowywane są w Polsce w Gdańsku. - Dzięki wspólnej pracy klientów DCT, Zarządu Portu, służb celnych, władz oraz wszystkich pracowników terminala DCT, Gdańsk stał się jednym z kluczowych hubów logistycznych w Europie. Wierzę, że w przyszłość możemy patrzeć z optymizmem i nadzieją - podkreśla Adam Żołnowski, wiceprezes DCT Gdańsk.

Port Gdańsk z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, ma szanse stać się największym i najbardziej liczącym się portem na Bałtyku. Już teraz plasuje się w ścisłej czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, przeładowując ponad 18,5 mln ton towarów. Wszystko wskazuje na to, że także wyniki za cały 2017 rok będą rekordowe.

"Container Management" to jeden z najbardziej znanych międzynarodowych tytułów zajmujących się branża portową. W tym roku numerem jeden na przygotowanej przez magazyn liście World Top Container Ports jest port w Szanghaju.

rel (ZMP Gdańsk)

Fot.: DCT Gdańsk