W Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie przedstawiciele spółki Polskie LNG (Grupa Kapitałowa GAZ-SYSTEM) podpisali dziś dwa ważne dla rozwoju Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego dokumenty – list intencyjny z Morskim Odziałem Straży Granicznej w zakresie lokalizacji stanowisk dla jednostek pływających oraz porozumienie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) odnośnie rozbudowy Terminalu o kolejne nabrzeże.

- Dzisiejsza uroczystość to kolejny ważny krok w zacieśnieniu współpracy z naszymi interesariuszami. Cieszę się, że w ważnym i ambitnym projekcie rozbudowy Terminalu LNG mamy partnerów, którzy rozumieją strategiczne znaczenie tej inwestycji – powiedział Bartłomiej Słoma, prezes spółki Polskie LNG. – Wspólnie chcemy wzmocnić poziom bezpieczeństwa – zarówno w kontekście eksploatacji Terminalu LNG (obecnie i po jego rozbudowie), jak również szerzej rozumianego bezpieczeństwa energetycznego Polski – dodał Słoma. 

W podpisanie listu intencyjnego oraz porozumienia zaangażowany był Wojewoda Zachodniopomorski. - Rozbudowa terminalu i jego bezpieczeństwo to kluczowa sprawa nie tylko dla rozwoju regionu Pomorza Zachodniego, to kwestia polskiej racji stanu – podkreślił  Krzysztof Kozłowski wojewoda zachodniopomorski – Cieszę się, że tak szybko po oddaniu terminalu do użytku już zapadają decyzje o jego rozbudowie”.

Dzięki podpisaniu listu intencyjnego ze Strażą Graniczną możliwe będzie zainicjowanie wspólnych działań mających na celu zlokalizowanie stanowiska dla jednostek pływających Straży Granicznej w rejonie basenu portowego w Świnoujściu. – Jednym z naszych priorytetów jest zapewnienie bezpieczeństwa, dlatego od początku powstania terminalu jednostki pływające Morskiego Oddziału Straży Granicznej asystują gazowcom transportującym LNG. Budowa stanowiska dla naszych jednostek, a co za tym idzie stała obecność Straży Granicznej w rejonie terminalu z pewnością to bezpieczeństwo wzmocni, z korzyścią także dla portu i całej społeczności lokalnej – stwierdził kmdr SG dr Piotr Patla, komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej.

Z kolei efektem podpisania porozumienia z ZMPSiŚ w zakresie rozbudowy instalacji Terminalu LNG będzie współpraca w zakresie wymiany informacji i dokumentacji związanej z budową drugiego nabrzeża. – Wybór Świnoujścia na lokalizację w tamtejszym porcie terminalu do rozładunku LNG był niezwykle ważną decyzją, tak dla rozwoju samego portu, jak i miasta oraz regionu Pomorza Zachodniego. Ta inwestycja może poprowadzić Świnoujście do roli bałtyckiego lidera w przeładunkach LNG. Powstanie drugiego nabrzeża umożliwi realizację przez Terminal LNG dodatkowych usług, tj.:  załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, przeładunek LNG typu transshipment (ze statku przy nabrzeżu rozładunkowym na statek przy nabrzeżu przeładunkowym), załadunek jednostek bunkrujących skroplony gaz ziemny oraz ZMPSiŚ S.A.

Terminal LNG to ważny element tzw. Bramy Północnej. Pozwoli ona zbudować pełną niezależność Polski w zakresie dostaw gazu, zintegrować europejski system przesyłowy gazu, a w rezultacie umocnić pozycję naszego kraju na gazowej mapie Europy. – „Dla GAZ-SYSTEM jako koordynatora projektu rozbudowy Terminalu LNG bardzo ważna jest współpraca z najważniejszymi partnerami oraz otoczeniem społecznym. Wierzymy, że tylko dzięki temu możliwa jest realizacja z powodzeniem tego ambitnego projektu” – zaznaczył Paweł Jakubowski, Dyrektor Pionu Rozwoju GAZ SYSTEM.  

Decyzja o rozbudowie Terminalu LNG w Świnoujściu została podjęta na podstawie wyników studium wykonalności, które odebrano pod koniec sierpnia br. Realizacja projektu zakłada wykorzystanie środków unijnych w ramach działania 7.1. Funduszu POIiŚ.

Zakończenie rozbudowy Terminalu o drugie nabrzeże planowane jest w 2021 roku.

rel (ZMPSiŚ SA)