Porty, logistyka

Ponad 30 ofert cenowych wpłynęło w sumie na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego (Lasy Janowskie) do Niska. Droga ta będzie w przyszłości częścią trasy Via Carpatia.

Jak poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, wszyscy oferenci zadeklarowali 10-letni okres gwarancji oraz skrócenie czasu realizacji inwestycji do 34 miesięcy.

Przetarg dotyczył budowy trzech odcinków. Na odcinek Lasy Janowskie–Zdziary o długości ok. 9,3 km wpłynęło 10 ofert o wartości od 236,3 mln zł do 296,9 mln zł.

Z kolei na odcinek Zdziary-Rudnik nad Sanem, ok. 9 km długości, wpłynęło też 10 ofert o wartości od 286,8 mln zł do 352,7 mln zł.

Natomiast na budowę ok. 6-kilometrowego odcinka Rudnik nad Sanem-Nisko Południe wpłynęło 12 ofert o wartości od 196,3 mln zł do 268,7 mln zł.

Rarus podkreśliła, że komisja przetargowa sprawdzi teraz oferty i wyłoni najkorzystniejsze. „Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na drugi kwartał przyszłego roku” – dodała rzeczniczka.

Odcinek S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego (Lasy Janowskie) do Niska realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie m.in. zaprojektowanie drogi, wybudowanie jej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Rzeczniczka zaznaczyła, że okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. „Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w drugiej połowie 2019 r., a zakończenie w 2021 r.” – powiedziała Rarus.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.

Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19, która będzie częścią Via Carpatia, będzie miała docelowo długość ok. 170 km.

Obecnie gotowych jest ponad 30 km tej drogi. Są to odcinki Sokołów Małopolski-Stobierna, Stobierna–węzeł Rzeszów Wschód, węzeł Rzeszów Zachód–węzeł Świlcza, węzeł Świlcza–węzeł Rzeszów Południe (oddanie do ruchu tego odcinka planowane jest w listopadzie br.)

W realizacji są natomiast odcinki o długości ponad 10 km. Z kolei w przetargu jest niemal 130 km S19, w tym m.in. przetarg na wykonanie koncepcji programowej dla odcinka Babica-Barwinek.

autor: Wojciech Huk

edytor: Bożena Dymkowska

huk/ dym/

Źródło: