Porty, logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w tegorocznym sezonie odnotował rekordową liczbę zawinięć statków pasażerskich. Od początku roku do 16 września do Portu Gdańsk zawinęły 63 wycieczkowce. Ostatnią taką jednostką w sezonie turystycznym 2017 roku był norweski Viking Star, którego pokład mieliśmy okazję zwiedzić. Galerię zdjęć prezentujemy poniżej.

Viking Star, który przybił do Nabrzeża Obrońców Westerplatte 16 września, należy do norweskiego armatora Viking Ocean Cruisers i jest jednym z największych statków pasażerskich, jakie zawijają do Portu Gdańsk. To niemal 230-metrowy statek o tonażu pojemnościowym brutto 47 800. Na jego pokładzie pomieści się 936 pasażerów. Został zwodowany pod koniec czerwca 2014 roku w stoczni Marghera (koło Wenecji) państwowego koncernu Fincantieri, a zadebiutował w 2015 roku rejsami do krajów skandynawskich i bałtyckich, a także na Morzu Śródziemnym. W inauguracyjnym sezonie, aż sześciokrotnie, zawinął także do portu w Gdyni.

Od strony architektonicznej statek zaprojektowała firma SMC Design z Londynu, a w tworzeniu luksusowych i pełnych słońca wnętrz brało udział także Rottet Studio z Los Angeles. W wystroju przeważa elegancja i nowoczesny skandynawski design.

Pasażerowie mają do wyboru jedną z pięciu kategorii kabin o powierzchni od 270 sq. ft. wzwyż - wszystkie z balkonami, łóżkami "king-size", przestronnymi prysznicami i telewizorami LCD. Dostępnych jest 14 apartamentów "Explorer Suites" z dwiema izbami, o powierzchni od 757 do 1,163 sq. ft., oferujących najlepsze widoki i najwięcej wygód oraz przywilejów pasażerskich w porównaniu z innymi kategoriami na pokładzie. Do wyboru także dwa baseny - poza głównym, pod przesuwną kopułą, którą można nad nim zamykać w czasie złej pogody, do dyspozycji gości jest również "infinity pool" - wystający poza nadbudowę na rufie i z "otwartą" (tylną) ścianą ze szkła, co ma dać niezapomniane przeżycia pływania "w otoczeniu" morza lub odwiedzanego portu. Ponadto zespoły gabinetów odnowy biologicznej - spa, m.in. z saunami i "snow grotto", gdzie z sufitu, przez schłodzone powietrze, opadają śnieżne płatki.

Goście mają do dyspozycji także restauracje: The Restaurant and the World Café, The Chef’s Table, Italian Grill i The Kitchen Table, a także trzypoziomowe atrium, gdzie znajduje się miejsce m.in. dla koncertów muzycznych; sala kinowo-teatralna The Theater, szkoła gotowania, i służąca relaksowi Viking Piano Lounge.

Statek zbudowano dla nowej kompanii żeglugowej Viking Ocean Cruises - firmy siostrzanej Viking River Cruises, która zdążyła już zdobyć renomę jako wiodący w świecie operator śródlądowych statków wycieczkowych.

Grupa Viking Cruises powstała w roku 1997 i dotychczas działała tylko na rynku rejsów śródlądowych, budując swą flotę do obecnej liczebności 53 statków rozlokowanych w Europie zachodniej, Rosji, Ukrainie, Chinach i południowo-wschodniej Azji i zdobywając dla swych statków i obsługi pasażerów liczne nagrody branżowe.

Rekordowy sezon

Wraz z zawinięciem ostatniego wycieczkowca w sezonie turystycznym Port Gdańsk podsumował tegoroczny sezon wycieczkowców i odnotował kolejny rekord.

W 2017 r. do terminali Westerplatte oraz WOC II zawinęły łącznie 63 statki pasażerskie. Ostatnia, 64 awizacja zaplanowana jest już poza sezonem turystycznym - na 29 grudnia br. Oznacza to rekord w liczbie zawinięć wycieczkowców. W poprzednich latach do Portu zawijało średnio 30 jednostek. Terminale pasażerskie Portu Gdańsk cieszą się rosnącą popularnością wśród turystów z m.in. Niemiec, Wielkiej Brytanii, USA, Włoch, Francji oraz Hiszpanii.  

- Do Portu Gdańsk zawinęło w tym roku ponad dwa razy więcej wycieczkowców  niż w latach ubiegłych. W sezonie 2018 spodziewamy się jednak kolejnego rekordu. Będziemy wspierać ten trend - planujemy m.in. rozwijać infrastrukturę portu właśnie pod kątem obsługi turystów. W planach, w ramach budowy Portu Centralnego, chcielibyśmy zlokalizować terminal, umożliwiający prowadzenie odpraw zagranicznych i awizację jeszcze większych niż dotychczas jednostek. Chcemy wykorzystać walory turystyczne regionu oraz gdańskie lotnisko, aby uczynić Port Gdańsk jeszcze bardziej atrakcyjnym. Inwestycja otworzy z pewnością nowe możliwości biznesowe dla podmiotów kooperujących na terenie Portu. Te „pływające miasteczka” trzeba przecież zaopatrzyć w różne towary i zasilić w paliwo. Profesjonalny terminal umożliwia również wymianę załogi oraz pasażerów, prowadzenie drobnych prac serwisowych na jednostkach, zaś bliskość stoczni pozwala armatorom myśleć o kompleksowych naprawach. Rozpoczęcie realizacji tego projektu planujemy w 2020 roku - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

- Ta inwestycja nie tylko uatrakcyjni ofertę Gdańska turystom zagranicznym, ale będzie też oznaczała korzyści dla lokalnej społeczności. Zmodernizowane zostaną drogi i linie kolejowe, stanowiące niezbędną infrastrukturę dostępową. Rozbudowa Portu w kierunku wschodnim wpłynie niewątpliwie na dzielnicę Stogi, ponieważ rozwinie się tam baza noclegowa oraz oferta gastronomiczna - dodaje Łukasz Greinke.  

W 2017 r. Port Gdańsk odnotował ponad 1 mln zł przychodu, którego źródłem była obsługa statków wycieczkowych. Morski ruch turystyczny stanowi także coraz ważniejsze źródło przychodów Trójmiasta. W 2017 roku na pokładzie 63 wycieczkowców przypłynęło do Gdańska ponad 31 tys. osób. Średnie wydatki pasażera w porcie wynoszą ok 80 EURO, które przeznacza on na zwiedzanie, transport, pamiątki oraz inne zakupy. Warto przy tym zwrócić uwagę, że według danych Gdańskiej Organizacji Turystycznej od czerwca do sierpnia Gdańsk odwiedziło łącznie ponad 236 tys. turystów zza granicy. W tym samym okresie do Portu Gdańsk zawinęły statki przewożące łącznie ponad 22 tys. pasażerów. Zestawienie tych liczb uwidacznia istotną rolę, jaką odgrywa Port w obsłudze zagranicznego ruchu turystycznego w Gdańsku.

AL, PBS, rel (Port Gdańsk SA)

Fot.: Piotr B. Stareńczak