Porty, logistyka

Dzisiaj do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk zawinąć ma po raz pierwszy (i najprawdopodobniej - nie ostatni) największy obecnie w świecie kontenerowiec - OOCL Hong Kong.

Statek, o ładowności 21 413 TEU jest nie tylko największym w świecie kontenerowcem, ale również pierwszym tego typu statkiem, który przekroczył barierę liczby 21 tysięcy slotów kontenerowych.

Niestety, statek będzie widoczny z miejsc publicznie dostępnych jedynie z daleka - najlepiej prawdopodobnie z plaży na Stogach.

Pojemnikowiec zatrudniony jest w serwisie armatora OOCL o nazwie LL1 z następującą rotacją: Szanghaj - Ningbo - Xiamen - Yantian - Singapur - przejście przez Kanał Sueski - Felixstowe - Rotterdam - Gdańsk - Wilhelmshaven - Felixstowe - przejście przez Kanał Sueski - Singapur - Yantian - Szanghaj. Taka podróż okrężna trwa 77 dni.
Serwis OOCL działa w ramach porozumienia armatorów o współdzieleniu i wymianie przestrzeni ładunkowej (statków i slotów kontenerowych) Ocean Alliance.

Kontenerowiec, długi na 400 m bez kilkunastu centymetrów, charakteryzuje się nośnością ponad 191 tys. ton i tonażem pojemnościowym brutto sięgającym prawie 211 tys. jednostek. Być może będziemy mogli później podać dokładną wartość, ale wyporność statku szacowana jest na około 250 000 ton.
Kadłub statku jest wysoki na 32,50 m, czyli w przybliżeniu taki, jak 11-kondygnacyjny blok mieszkalny i ma szerokość prawie 60 m. Zanurza się w wodzie maksymalnie na ok. 16 m.

Jednostka, zbudowana kosztem ponad 158 mln USD w południowo-koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries, przekazana została formalnie do eksploatacji 18 maja bieżącego roku, odbierając palmę pierwszeństwa wśród kontenerowców o największej ładowności, krótko cieszącemu się swoim rekordem statkowi w barwach Maersk Line - Madrid Maersk.

Warto przypomnieć, że OOCL Hong Kong - największy obecnie kontenerowiec świata - utrzymywany jest przy nabrzeżu siłą wciągarek cumowniczych dostarczonych przez polskiego producenta - Towimor z Torunia. Statek wyposażono także we wciągarki kotwiczne od tego samego dostawcy. Informowaliśmy o tym (jako pierwsi w mediach) tutaj.

Piotr B. Stareńczak

Czytaj także:
Ochrzczony niemal 400-metrowy kontenerowiec OOCL Hong Kong 
Inauguracja zawinięć Ocean Alliance do Gdańska 
OOCL Hong Kong niebawem w Gdańsku 
Madrid Maersk - nowy rekordzista wielkości kontenerowców (zdetronizowany przez OOCL Hong Kong)

OOCL Hong Kong - charakterystyka podstawowa:
typ statku - pojemnikowiec komorowy / ULCV (Ultra Large Container Vessel)
nr IMO - 9776171
sygnał wywoławczy - VRQL9
państwo bandery - Hongkong, Chiny
port macierzysty - Hongkong
armator - Orient Overseas International, Bermudy
armator zarejestrowany - Yamasa Shipholding 2172 SA, Hong Kong, Chiny
armator zarządzający, operator, zarząd techniczny - Orient Overseas Container Line, Hong Kong, Chiny
rok budowy - 2017
wartość kontraktowa - 158 600 000 mln USD
stocznia - Samsung Heavy Industries Co Ltd, Geoje Yard, Korea Południowa
projekt statku - Samsung 20000
stoczniowy nr budowy - 2172
wprowadzenie do eksploatacji - 18.05.2017
wodowanie - 31.12.2016
położenie stępki - 24.12.2015
zamówienie - 03.2015
długość całkowita - 399.87 m
długość między pionami - 383,00 m     
szerokość konstrukcyjna - 58,80 m
zanurzenie konstrukcyjne - 14,50 m
zanurzenie maksymalne - 16,00 m
wysokość boczna - 32,50 m
wysokość od dna zewnętrznego do szczytu najwyższego masztu - 73,50 m
nośność - ok. 191 317 t (według innego źródła - 191 422 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 210 890
tonaż pojemnościowy netto - 63 279
ładowność kontenerów - 21 413 TEU
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@ 14 t) - 12 987
liczba rzędów kontenerów (po szerokości statku) - 23
gniazda dla kontenerów chłodzonych - 1500
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 14 904 m³
w tym:
- olej napędowy - 1272 m³
- paliwo ciężkie - 13 632 m³
pojemność zbiorników balastowych (segregated ballast) - 63 651 t
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W (produkcji Doosan Engine Co Ltd, Korea Południowa), model 11G95ME-C9 - 2-suwowy, rzędowy, 11-cylindrowy (średnica cylindra 950 mm x skok tłoka 3460 m), MCR 61 530 kW (83 656 KM), przy 79 obr./min.
prędkość eksploatacyjna - 21 węzłów
zespoły prądotwórcze - 4 × 4300 kW + 1 o nieznanej mocy
kocioł główny - Kangrim Heavy Industries
śruba napędowa - Nakashima
stery strumieniowe - 2 (na dziobie)
klasyfikacja - ABS (American Bureau of Shipping)
notacja klasy - (+)A1, Container Carrier, (+)AMS, (+)ACCU, FL 25, SH, CPS, SHCM, NIBS , POT, RRDA, IHM, BWE, SElev, UWILD, CSC , CLP-V , TCM, ENVIRO , BWT+, CRC, SH-DLA , HVSC, SLAM-B, RW, SFA 25, GP, SLAM-S Service Restriction: Unrestricted Service

Kontenerowiec OOCL Hong Kong