Porty, logistyka

Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 226, prowadzącej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. W sierpniu oficjalnie przekazano wykonawcom plan budowy w ramach dwóch kontraktów podpisanych w związku z tą inwestycją.

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP PLK, w ramach projektu podpisano następujące kontrakty:

• na „zasadnicze” roboty budowlane dla linii 226 (z hiszpańskim konsorcjum, na czele którego stoi Dragados S.A.);
• na zaprojektowanie i wykonanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej (z Krakowskimi Zakładami Automatyki);

W obu przypadkach, realizacja robót zaplanowana została na 24 miesiące, czyli do sierpnia 2016 r. Zdecydowanie największym przedsięwzięciem w związku z tym kontraktem jest budowa nowego, dwutorowego mostu przez Martwą Wisłę, który zastąpi obecny, ponadstuletni most jednotorowy, będący w skrajnie złym stanie technicznym. Jak mówi Ewa Symonowicz-Ginter, budowa nowego mostu nie wpłynie na zamknięcie linii – ruch będzie prowadzony przez cały czas.

– Budowa będzie wykonana w odległości 12 m od istniejącego mostu. Ruch kolejowy będzie prowadzony po starym moście do chwili wybudowania nowego mostu. Po przełożeniu ruchu kolejowego na nowy most, stary zostanie rozebrany – mówi przedstawicielka PKP PLK.

Oprócz nowego mostu, powstaną nastawnie lokalne do prowadzenia ruchu na odcinku objętym oddziaływaniem LCS Gdańsk Port Północny, system ERTMS/ETCS poziomu 1, ERTMS/GSM-R (GSM-R w zakresie łączności rozmownej) w ramach LCS Gdańsk Port Północny, jak również infrastruktura związana z ochroną środowiska. Prędkość zostanie podniesiona do 100 km/godz., a przepustowość linii zwiększy się 6-krotnie.

Kłopot jest w tym, że jeśli inwestycja nie zakończy się w 2015 r. (a wiadomo na pewno, że się nie skończy), to może pojawić się problem z refundacją środków pomocowych z UE. 31 grudnia 2015 r. kończy się bowiem kwalifikowalność wydatków w ramach unijnej perspektywy 2007-13. Niewykluczone, że w takiej sytuacji konieczne będą zatem specjalne negocjacje na linii polski rząd – Komisja Europejska, aby modernizacja linii do Portu Gdańsk mogła jednak być objęta unijnym dofinansowaniem. PKP PLK zapewniają, że będą starały się „zakwalifikować” jak największą część środków.

0 co przekazano w sierpniu ?
PLAC /w tytule/ czy też PLAN/w tekście/... ???
02 wrzesień 2014 : 07:25 wers | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter