Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 226, prowadzącej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. W sierpniu oficjalnie przekazano wykonawcom plan budowy w ramach dwóch kontraktów podpisanych w związku z tą inwestycją.
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP PLK, w ramach projektu podpisano następujące kontrakty:
• na „zasadnicze” roboty budowlane dla linii 226 (z hiszpańskim konsorcjum, na czele którego stoi Dragados S.A.);
• na zaprojektowanie i wykonanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej (z Krakowskimi Zakładami Automatyki);
W obu przypadkach, realizacja robót zaplanowana została na 24 miesiące, czyli do sierpnia 2016 r. Zdecydowanie największym przedsięwzięciem w związku z tym kontraktem jest budowa nowego, dwutorowego mostu przez Martwą Wisłę, który zastąpi obecny, ponadstuletni most jednotorowy, będący w skrajnie złym stanie technicznym. Jak mówi Ewa Symonowicz-Ginter, budowa nowego mostu nie wpłynie na zamknięcie linii – ruch będzie prowadzony przez cały czas.
– Budowa będzie wykonana w odległości 12 m od istniejącego mostu. Ruch kolejowy będzie prowadzony po starym moście do chwili wybudowania nowego mostu. Po przełożeniu ruchu kolejowego na nowy most, stary zostanie rozebrany – mówi przedstawicielka PKP PLK.
Oprócz nowego mostu, powstaną nastawnie lokalne do prowadzenia ruchu na odcinku objętym oddziaływaniem LCS Gdańsk Port Północny, system ERTMS/ETCS poziomu 1, ERTMS/GSM-R (GSM-R w zakresie łączności rozmownej) w ramach LCS Gdańsk Port Północny, jak również infrastruktura związana z ochroną środowiska. Prędkość zostanie podniesiona do 100 km/godz., a przepustowość linii zwiększy się 6-krotnie.
Kłopot jest w tym, że jeśli inwestycja nie zakończy się w 2015 r. (a wiadomo na pewno, że się nie skończy), to może pojawić się problem z refundacją środków pomocowych z UE. 31 grudnia 2015 r. kończy się bowiem kwalifikowalność wydatków w ramach unijnej perspektywy 2007-13. Niewykluczone, że w takiej sytuacji konieczne będą zatem specjalne negocjacje na linii polski rząd – Komisja Europejska, aby modernizacja linii do Portu Gdańsk mogła jednak być objęta unijnym dofinansowaniem. PKP PLK zapewniają, że będą starały się „zakwalifikować” jak największą część środków.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.