Porty, logistyka

Na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko zostało przeznaczone ok. 24,2 mld euro. Aż 72% tych środków trafi na cele związane z transportem. Jak informuje Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Programów Transportowych, w tym roku udało się już wydać 6 mld euro, w następnym spodziewany jest wynik 9 mld euro.

CUPT, czyli instytucja pośrednicząca w programie Infrastruktura i Środowisko, jest odpowiedzialne za wprowadzanie transportowej i kolejowej części programu, jak również nowego instrumentu finansowego Łącząc Europę, który od perspektywy 2014-20 służy wsparciu najbardziej kluczowych inwestycji transportowych położonych na korytarzach transeuropejskich. - Obecnie mamy do czynienia z magią wielkich liczb, ale to wynika z dużych projektów infrastrukturalnych o zasięgu ponadregionalnym, a także międzynarodowym - rozpoczął Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Programów Transportowych. Wskazał, że w programie aż 72% środków przeznaczonych jest na część transportową.

Priorytetem drogi i porty

CUPT odpowiada za wdrażanie czterech priorytetów programu. Jeden z nich to rozwój infrastruktury drogowej oraz transportu intermodalnego. Kolejny poświęcony jest rozwojowi związanemu z infrastrukturą drogową dla miast. Priorytet piąty skierowany jest generalnie na rozwoju transportu kolejowego. Z kolei priorytet szósty związany z rozwojem niskoemisyjnego transportu, czyli głównie transport publiczny w miastach.

- W lokacji środków, podobnie jak w poprzedniej i pierwszej perspektywie unijnej, priorytet mają drogi oraz transport związany z gospodarką morską i żeglugą śródlądową, które konsumują najwięcej środków - mówi Gorgol.

Łącznie sektor transportu morskiego, śródlądowego oraz projekty związane z transportem intermodalnym mają skonsumować ok. 9,5 mld euro. Infrastruktura drogowa dla miast - prawie 3 mld. Ponad 5 mld euro przeznaczono na rozwój transportu kolejowego, czyli projekty modernizacji i budowy linii kolejowych realizowanych przez PKP PLK, jak również projekty związane z zakupem taboru, czy też modernizacją lub budową kolejowych linii aglomeracyjnych.

- Kolej pracuje nad sobą bardzo intensywnie. Tym razem otrzymała w tej perspektywie najwięcej środków w dotychczasowej swojej historii. Z trzech instrumentów łączna wartość środków przekracza 35 mld zł - wyjaśnia Gorgol.

Drogi, kolej, elektryki

Projekty drogowe to aż 35% alokacji środków z Programu Infrastruktura i Środowisko. - Mamy tutaj znaczący udział, a GDDKiA jest tym głównym beneficjentem. Mowa tutaj o ponad 8,15 mld euro - podaje Gorgol.

W osi uzupełniającej do inwestycji drogowych, które są położone na korytarzach transportowych sieci TNT, mającym również zwiększyć dostępność drogową ośrodków miejskich i odciążenie ruchu, alokowano 11% środków.

Na projekty związane z autobusami o zmniejszonej emisji, tramwaje oraz projekty rozbudowy warszawskiego II linii metra zarezerwowano 8% środków z programu. Ponadto ta oś jest obecnie najmniej zaawansowana. - Wynika to ze specyfiki działania. Do końca tego roku czekamy na przekazanie większości pozostałych wniosków o dofinansowanie dla beneficjentów, którzy są na wykazie projektów zidentyfikowanych, które to pozwoli nam zwiększyć zakontraktowanie ilości podpisanych umów w tej osi - wyjaśnia.

Czas na umowy

- Udało się zrobić już bardzo dużo. GDDKiA dominuje w strukturze beneficjentów środków unijnych. Jest ona niekwestionowanym liderem jeżeli chodzi o poziom zakontraktowania, czyli podpisanych umów o dofinansowanie, które pozwalają dalej te pieniądze wdrażać w postaci kontraktów z wykonawcami przez beneficjentów. PKP PLK jest drugim beneficjentem, który generuje nam największe wydatki - mówi Gorgol. Jak wskazuje dyrektor CUPT-u, poziom podpisanych umów o dofinansowanie wynosi obecnie 28%.

- Zakończono już dwa konkursy drogowe. Co do kolei, to aktualnie prowadzimy 3 konkursy. Otwarty został także nabór na konkursy związane z taborem kolejowym, a także związane z rozwojem kolejowego transportu aglomeracyjnego. Czekamy tutaj na składanie wniosków - do 31 maja 2017 r. w działaniach taborowych, a do 28 lipca w działaniach związanych z koleją aglomeracyjną.

Kolejny otwarty konkurs to ten związany z inwestycjami w transporcie intermodalnym do. CUPT ogłosił, że trwać on będzie do końca 2017 roku. - Data jest indykatywna, ponieważ nie mamy jeszcze opracowanego na poziomie kraju programu pomocowego - mówi Gorgol.

Widoczny proces programu - wydatkowanie

- Na chwilę obecną ściągnęliśmy do Polski ponad 7% środków unijnych - mówi Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Programów Transportowych. - Jeżeli chodzi o projekty kolejowe to planujemy jeszcze podpisać 5 umów o dofinansowanie unijne w tym roku. W roku 2017 zakładamy przynajmniej podpisanie 9 umów o dofinansowanie, którymi przekroczymy półmetek alokowania pieniędzy w tej akurat osi - dodaje.

- Jeżeli chodzi o projekty śródlądowe i morskie to tutaj również cele są ambitne. Chcemy podpisać aż 16 umów o dofinansowanie - wyjaśnia Gorgol.

- Do końca roku muszą także wpłynąć wszystkie projekty miejskie. Dlatego chcielibyśmy z 30 beneficjentami podpisać umowy o dofinansowanie w przyszłym roku, aby wydatkowanie na poziomie 7% wskaźnika już uzyskanego w projektach miejskich zwiększyć do oczekiwanego poziomu 100% - mówi.

Głównym celem CUPT-u jest zwiększenie rocznego limitu wydatkowania. - Obecnie jest to 6 mld euro, w przyszłym roku zakładamy, że to będzie ponad 9 mld euro w wydatkach kwalifikowanych, czyli taki zakładamy obrót pieniądza do naszych beneficjentów. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter