Porty, logistyka

Parlament Europejski przyjął dokument, wyznaczający kształt transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) do 2050 roku. Określa on najważniejsze szlaki komunikacyjne, których budowa jest niezbędna do sprawnego transportowania osób i towarów na całym obszarze UE.

Rozporządzenie dotyczące TEN-T definiuje, jak powinna wyglądać sieć połączeń dla wszystkich rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, wodnego i powietrznego. Wprowadzono w nim rozróżnienie na: sieć bazową, która będzie szkieletem infrastruktury transportowej (ma zostać zbudowana do 2030 roku i ma na celu m.in. udrożnienie głównych szlaków komunikacyjnych oraz ich połączenie pomiędzy krajami UE) oraz pomocniczą. Ta druga, uzupełniająca i rozwijająca pierwszą, ma być gotowa do 2050 roku.

Aby przyspieszyć tempo prac, w innym, przegłosowanym również przez PE dokumencie, wskazano na sposób finansowania najważniejszych elementów sieci bazowej TEN-T. Dzięki decyzji parlamentu, uruchomiono - zaproponowany przez Komisję Europejską - nowy instrument finansowy o nazwie Łącząc Europę (Connecting Europe Facility).

W części będzie on dofinansowywał projekty infrastrukturalne według klucza "narodowego", ale w większej części - według zgłoszonych przez kraje projektów, spośród których zostaną wybrane te do współfinansowania.

- Dzisiejsze głosowanie zamknęło wielomiesięczny, okres trudnych negocjacji - podsumowuje Artur Zasada, członek Komisji Transportu i Turystyki PE. - Mówiąc obrazowo: nasz rząd otrzymał skarbonkę pełną pieniędzy, dodatkowo z pierwszeństwem ich wydatkowania.

Jak przypomina, do 2020 roku możemy otrzymać przeszło 4 miliardy euro. Wysokość dofinansowania poszczególnych projektów wyniesie aż 85 proc. Jest jednak jeden warunek; Polska musi zdążyć ze składaniem projektów do końca 2016 roku. "Jeśli nie zdążymy, będziemy musieli podzielić się naszą skarbonką z innymi państwami, które nie korzystają z Funduszu Spójności" - przestrzega Zasada.

Według założeń, sieć bazowa TEN-T obejmie: 94 główne porty europejskie, połączone z liniami kolejowymi i drogowymi, 38 lotnisk wokół głównych miast, 15 tys. km linii kolejowych dużych prędkości, 35 projektów transgranicznych, likwidujących wąskie gardła transportowe.

Główną innowacją w nowych wytycznych dla TEN-T jest wprowadzenie 9 realizacji korytarzy na podstawowej sieci. Każdy korytarz musi zawierać co najmniej trzy rodzaje transportu, przebiegać przez co najmniej trzy państwa członkowskie i mieć dwa odcinki transgraniczne.

Przez Polskę przebiega korytarz Bałtyk-Adriatyk, wiodący przez Górny Śląsk, Bratysławę, Wiedeń do Północnych Włoch, Słowacji i Chorwacji, wymagający m.in. budowy nowoczesnych przejść granicznych pomiędzy Polską, Czechami i Słowacją.

Drugim jest korytarz Morza Północnego i Bałtyckiego, łączący porty wschodniego wybrzeża Bałtyku z portami Morza Północnego, zarówno komunikacją promową, jak i nowoczesnymi drogami i liniami kolejowymi między trzema państwami bałtyckimi z jednej strony, a Polską (m.in. linią kolejową Via Baltica), Niemcami, Holandią i Belgią z drugiej. Najważniejszym projektem jest budowa linii kolejowej Via Baltica, od Tallina, przez Rygę i Kanas do północno-wschodniej Polski (z możliwością przedłużenia).

- Ten dzień był szczególnie ważny dla województwa lubuskiego oraz Dolnego Śląska, bowiem grupy polityczne uwzględniły w kompromisowym tekście treść mojej poprawki numer 712, złożonej wspólnie z Piotrem Borysem - dodaje poseł Zasada. - Dzięki niej możliwe będzie dofinansowanie budowy drogi ekspresowej S3 pomiędzy Nową Solą a czeskim miastem Hradec Kralove.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter