Porty, logistyka

W piątek, 31 lipca odbył się załadunek sekcji kładki pieszo-rowerowej dla Kopenhagi z nabrzeża Indyjskiego w gdyńskim porcie na barko-ponton. Następnego dnia, około południa, zestaw holowniczy wyruszył do Kopenhagi, gdzie dotarł w poniedziałek, 3 sierpnia późnym wieczorem. Zasadnicze, ruchome, stalowe części kładki, dostarczonej w dwóch sekcjach o łącznej masie ok. 450 ton oraz długości 53 metrów i szerokości 7,8 metrów - każda, zbudowane zostały przez gdyński Vistal.

Barko-ponton z konstrukcjami Inderhavnsbroen (Mostu Portu Wewnętrznego) holowany był do Kopenhagi przez jednostkę Ems Pull - dość częstego gościa naszych portów, z częściowo polską załogą, w tym - kapitanem Polakiem. Czarter zestawu holowniczego został zaaranżowany także przez firmę polską.

Konstrukcje z Vistalu będą stanowiły część kładki łączącej, poprzez Kanał Inderhavnen, dwie popularne dzielnice Kopenhagi - starą Nyhavn i nową, zbudowaną na byłych terenach industrialnych i wojskowych - Nordatlantens Brygge. Cały most ma rozpiętość 180 m, a prześwit zamykany dwoma stalowymi rozsuwanymi przęsłami powstałymi w Vistalu ma szerokość 50 m.

W ciekawy sposób będzie się odbywało otwieranie kładki dla żeglugi. Konstrukcja będzie się rozsuwać, niejako chowając w przyczółkach mostu, a przechodnie będą mogli obserwować tę operację ze specjalnych platform na stałej części kładki. Dostępny będzie dobry widok na przepływające statki, co nie jest w pełni możliwe przy mostach zwodzonych.

Powierzchnia kładki jest biała i gładka. Balustrady poddane zostały specjalnemu procesowi obróbki ścierniwem szklanym. Konstrukcja ruchomych części mostu, powstałych w Vistalu, wyróżnia się nowoczesnymi kształtami, gładką powierzchnią oraz elementami wyposażenia, które mają zapewnić przechodniom widowiskowy pokaz gry świateł.

Projekt mostu Inderhavnen, wybrany już w 2009 roku w międzynarodowym konkursie, jest dziełem polskiego architekta Cezarego Bednarskiego i jego zespołu ze Studio Bednarski z siedzibą w Londynie. 

Budowa mostu Inderhavnsbroen, rozpoczęta w 2011 roku, mocno się przeciągnęła m.in. z powodu bankructwa duńskiej firmy pierwotnie wybranej do realizacji całego projektu, który według wcześniejszych założeń miał być ukończony do 2013 roku.
 
Jak informowała Emilia Olszewska z Vistalu, to nie pierwszy projekt, jaki gdyńska firma zrealizowała na potrzeby Danii. Jest to trzeci most, jaki Vistal zbudował dla odbiorców z tego kraju.
 
Gdy spacerujemy po europejskich miastach i dostrzegamy ciekawe architektonicznie mosty czy kładki piesze, nie zawsze jesteśmu świadomi, że przynajmniej ich stalowe lub aluminiowe konstrukcje powstały w Polsce. Oczywiście zazwyczaj dostawały się na miejsce montażu drogą morską przez polskie porty. Tak było m.in. z ciekawą kładką Millenium Bridge rozpiętą nad Tamizą w Londynie na drodze łączącej galerię Tate Modern i katedrę Św. Pawła. Konstrukcja tej kładki powstała w zakładzie Mostostal Chojnice i ekspediowana była, w licznych segmentach, na barkopontonach z portu Gdynia.
 
AL, PBS
 
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: Studio Bednarski
0 Kiedyś budowaliśmy statki, teraz budujemy kładki.
Kiedyś budowaliśmy statki, teraz budujemy kładki.
05 sierpień 2015 : 14:38 fgh | Zgłoś
0 ?
A po co zrobili w nim 10 cm dziurę?
11 kwiecień 2017 : 18:37 starszy oborowy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter