Porty, logistyka

Największy operator portowy w Polsce OT Logistics zakupił za kwotę 61,2 mln zł 2 805 232 akcji nowej emisji spółki Luka Rijeka d.d., zarządzającej największym portem morskim w Chorwacji.

OT Logistics jest jedynym istotnym inwestorem branżowym w spółce i po zarejestrowaniu emisji, kontrolując 20,81 proc. akcji, stanie się jej drugim co do wielkości - po Chorwackim Państwie - udziałowcem. Ponadto, OT Logistics zamierza podjąć rozmowy na temat ścisłej współpracy zarówno na poziomie inwestycyjnym, jak i operacyjnym.

Czytaj też: Jeden z liderów branży TSL nabył udziały w chorwackim porcie

Jest to kolejny istotny krok w budowaniu pozycji Grupy OT Logistics jako lidera w korytarzu transportowym Bałtyk-Adriatyk. Pozwoli on zaoferować kompleksową obsługę Klientom Grupy na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Port w Rijece, ze względu na swoje strategiczne usytuowanie, rozbudowę Kanału Sueskiego, a także potencjał do znaczącego wzrostu, daje możliwości ekspansji geograficznej Klientom zainteresowanym obrotem towarowym pomiędzy Europą a krajami basenu morza Śródziemnego i Oceanu Indyjskiego.

- Nabycie udziałów w porcie w Rijece stanowi istotny element budowy przez OT Logistics transportowego korytarza północ-południe. Natomiast z punktu widzenia naszych chorwackich partnerów, istotną wartość z pewnością stanowi pozyskanie inwestora branżowego. Możemy wnieść do spółki ważny know-how. Ponadto już dziś wiemy, że korzystanie z usług portu będzie atrakcyjną alternatywą dla naszych aktualnych Klientów – mówi Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics.

Luka Rijeka d.d. jest operatorem największego portu w Chorwacji, notowanym na giełdzie w Zagrzebiu. Podstawowym przedmiotem działalności spółki są usługi portowe, w tym usługi załadunku, rozładunku, magazynowania i transportu ładunków masowych, drobnicowych, drewna, zbóż, a także zwierząt i owoców. Obecne zdolności przeładunkowe portu to ponad 8 mln ton (5 mln ton towarów masowych i 3,2 mln ton towarów drobnicowych). Ponadto Luka Rijeka posiada 49 proc. udział w terminalu kontenerowym o zdolnościach przeładunkowych na poziomie 600 tys. TEU. Potencjał portu w 2014 r. był wykorzystany poniżej 25 proc., a spółka odnotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 167,4 mln kun (ok. 93,2 mln zł wg średniego kursu NBP z dnia 31.12.2014 r.). Podstawowym celem nowej emisji są inwestycje umożliwiające pełne wykorzystanie drzemiącego potencjału. Wartość emisji to 300 mln kun (ok. 163,7 mln zł wg średniego kursu NBP z dnia 29.07.2015 r.).

Z komunikatu Luka Rijeka d.d. wynika, że z 7,5 mln akcji nowej emisji 2,8 mln akcji zostało przydzielonych OT Logistics oraz, że miała miejsce duża nadsubskrypcja. Docelowo, po zarejestrowaniu emisji Skarb Państwa pośrednio i bezpośrednio posiadać będzie 38 proc. akcji spółki, a OT Logistics – 21 proc. Blisko 31 proc. akcji znajdować się będzie w posiadaniu kilku funduszy emerytalnych międzynarodowych grup finansowych. Na konferencji prasowej która odbyła się wczoraj Minister ds. Morskich, Transportu i Infrastruktury Siniša Hajdaš Dončić poinformował, że Spółka OT Logistics traktowana jest jako inwestor strategiczny.

OT Logistics jest polską spółką z branży TSL, która w przyszłym roku obchodzić będzie 70-tą rocznicę powstania. W 2014 r. grupa osiągnęła obroty ok. 200 mln euro. Od 2013 r. jest spółką publiczną notowaną na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównymi udziałowcami spółki są fundusze emerytalne (Met Life, Allianz) oraz polski fundusz Mistral.

OT Logistics jest największym operatorem portowym w Polsce i jednym z największych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego w zakresie dry bulk cargo i general cargo. Ponadto jest największą firmą w transporcie śródlądowym w Niemczech Wschodnich i Polsce. Uzupełnieniem jej działalności jest spedycja, a główną rolę w tym zakresie odgrywa multi-spedytor ze 157-letnią tradycją C. Hartwig Gdynia S.A., którego główną specjalizacją są kontenery.

Podstawowy obszar działalności OT Logistics to region Morza Bałtyckiego, Niemcy, Belgia, Holandia, Austria oraz kraje Europy Środkowo-Wschodniej (głównie Polska, Czechy, Słowacja, Węgry). Obecnie priorytetem w strategii Grupy są inwestycje w korytarz Adriatyk-Bałtyk.

rel (OT Logistics)
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter