Porty, logistyka

Główny port handlowy w Słowenii, Koper, planuje wydać w nadchodzących latach na modernizację 240 mln euro (311 mln USD).

Efektem ostatnich inwestycji jest pogłębienie basenów do 14 metrów, którą to głębokość planuje się zwiększyć w przyszłym roku o 1 metr. Ma to istotne znaczenie, aby mogły tam zawijać w bezpośrednich połączeniach największe pływające obecnie kontenerowce świata.

W ten sposób Koper ma też szansę stać się hubem, czyli miejsce, przeładunku towarów do innych portów i odbiorców lądowych. Dotychczas to on odbierał towary w kontenerach z mniejszych statków, które dowoziły je z hubów włoskich Morza Adriatyckiego.

Zarząd portu planuje m.in. powiększyć powierzchnię składowania kontenerów (obecnie 10 tys. TEU), wybudować nowe bocznice kolejowe oraz przedłużyć o 100 metrów nabrzeże, co także jest warunkiem przyjmowania megakontenerowców.

Po spełnieniu tych warunków, Koper będzie mógł przeładowywać ok. 2020 roku 1 mln TEU (kontenerów 20 stopowych) rocznie.

Istnieje również długoterminowy plan, aby zbudować dodatkowy pirs i zwiększyć zdolności przeładunkowe maksymalnie do 1,4 mln TEU, stwierdza Shippingazette.

Przypomnijmy, że Koper jest jednym z dwu portów adriatyckich, które ma bezpośrednie połączenie kolejowe z BCT Gdynia. Według planów, w przyszłości część towarów na linii północ-południe można będzie transportować bardziej masowo transportem intermodalnym, zamiast morzem wokół Europy.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter