Porty, logistyka

Przeładunki w gdyńskim porcie w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy spadły on 1,9 tys. ton w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Taki wynik oznacza stabilność portu. Na słabszym poziomie są drobnica, węgiel i koks, ale są sektory, w których odnotowano znaczny wzrost. W tej sytuacji zarząd stawia na rozwój poprzez inwestycje. Do końca roku mają zostać ukończone cztery duże projekty.

- Podstawowym zadaniem Zarządu Portu Morskiego Gdynia jest jak największy rozwój. W tym celu infrastruktura portowa dostosowywana jest do wciąż rosnących oczekiwań rynku. Dzięki dużym nakładom inwestycyjnym ze strony samego portu oraz podmiotów operacyjnych realizujących własne projekty możliwe jest utrzymanie pozycji Portu Gdynia w czołówce na terenie południowego Bałtyku - informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Beata Ostrowska, kierownik biura prasowego Zarządu Portu Morskiego Gdynia. - Na takiej sytuacji korzystają również pozostali uczestnicy obrotu portowego czyli m. in. firmy spedycyjne, agencyjne, kontrolne przewoźnicy - dodaje.

Stabilne przeładunki

W pierwszym półroczu 2015 roku widać niewielki spadek przeładunków w gdyńskim porcie. Słabsze wyniki, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, osiągnięto w sektorze drobnicy, węgla i koksu. Na ogólny wynik oddziałuje to jednak w niewielkim stopniu. Znacznie bardziej w oczy rzucają się przeładunki zbóż (wzrost o 886,4 tys. ton) czy drewno (wzrost o 13,8 tys. ton). Ostatecznie ogólny wynik jest na stabilnym poziomie i wynosi 12 642,1 tys. ton w pierwszych ośmiu miesiącach 2015 roku. Również słabsze wyniki odnotowano w samym sierpniu. Porównując lata 2014 i 2015 przeładunki spadły o 257,8 tys. ton. W tym miesiącu najgorzej wypadają sektory drobnicy, zboża, węgla i koksu.

Port stawia na rozwój poprzez inwestycje

Tylko w 2014 roku, ZPMG wydatkował na inwestycje 194 mln zł. - Do tej kwoty należy dodać projekty realizowane przez podmioty operacyjne. Łączne nakłady inwestycyjne zarządu portu w latach 2003 - 2014 wyniosły ponad 1,164 mld zł. Ponad 70 % tej wartości to inwestycje w infrastrukturę portową, z czego około 1/3 stanowią fundusze unijne z perspektywy budżetowej 2007 - 2013 ze środków Funduszu Spójności - Programu Infrastruktura i Środowisko - mówi Beata Ostrowska.

Do końca 2015 roku zakończone mają zostać cztery inwestycje, nad którymi trwają prace w porcie. Pierwsze trzy realizowane projekty to przebudowy nabrzeży. Prace trwają na nabrzeżach Szwedzkim, Bułgarskim i Rumuńskim. Wszystkie z nich ostatecznie będą miały głębokość 15,5 m, a łączna wartość inwestycji wynosi 243,5 mln zł netto.

Ostatni realizowany projekt dotyczy przebudowy intermodalnego terminalu kolejowego. Ta inwestycja umożliwi zwiększenie udziału przewozów intermodalnych kolejowych w obsłudze Portu Gdynia od strony lądu, a jej wartość sięgnie 74,6 mln zł netto.

Port się zmieni

W ciągu kolejnych trzech lat Zarząd Portu Morskiego Gdynia planuje wydać ok. 600 mln zł. - Podstawowym założeniem strategii rozwoju jest przekształcenie gdyńskiej przystani z portu feederowego w hub kontenerowy i port oceaniczny. Stąd kluczowe, realizowane obecnie inwestycje związane są z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury portowej do parametrów umożliwiających przyjmowanie statków masowych i kontenerowych klasy panamax oraz zwiększeniem udziału transportu kolejowego w ładunkowej obsłudze portu - podaje Beata Ostrowska.

Zboże ważnym sektorem

Mimo spadków w sektorze zboża w sierpniu br. Port Gdynia nadal jest liderem obsługi zbóż i pasz w Polsce. Aby bardziej rozwinąć ten sektor port, we współpracy z firmami działającymi na jego terenie, inwestuje w nowe powierzchnie magazynowe. W maju br. oddany do użytku został nowy magazyn zbożowo-paszowy przy nabrzeżu Śląskim. Jego pojemność to 60 tys. ton. Zarząd Morskiego Portu Gdynia wydał na realizację tego projektu 26 mln zł netto, drugie tyle dołożył dzierżawca Morski Terminal Masowy Gdynia, który zapłacił za instalacje i urządzenia przeładunkowe.

Podobny obiekt, pozwalający na składowanie 30 tys. ton zboża lub śruty sojowej eksploatowany jest w gdyńskim porcie od grudnia ubiegłego roku przez Bałtycki Terminal Zbożowy. W tym przypadku również koszty urządzeń i technologii poniósł użytkownik. 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter