Porty, logistyka

Ponad 200 mln zł chce wydać Urząd Morski w Słupsku na przebudowę wejścia do portu morskiego w Ustce.

Ponieważ nie znamy jeszcze dokładnych planów Urzędu Morskiego urzędnicy z Urzędu Miasta w Ustce przygotowali koncepcję rozbudowy portu. Pomysł zaprezentowano w czasie konsultacji społecznych, które odbyły się w urzędzie miasta.

Koncepcja zespołu, który powołał burmistrz Ustki Jacek Graczyk zakłada przesunięcie zachodniego falochronu o 300-400 metrów i przedłużenie falochronu tak, aby zamykał od północy wejście do portu. Dzięki temu w samym porcie zmniejszy się falowanie. Jednocześnie w zachodniej części powstanie olbrzymi, nowy awanport, który umożliwi rozwój usteckiego portu morskiego.

Według założeń zespołu, w nowym awanporcie znajdzie się miejsce dla wojska, portu handlowego oraz przeprawy pasażerskiej. Przebudowa portu ma pozwolić na wschodzenie do portu jednostek o długości około 200 metrów i zanurzeniu do 8-9 metrów. Dokładne warunku mają być jednak określone przez Urząd Morski w Słupsku. Oprócz nabrzeży pojawią się również drogi dojazdowe i miejsca składowe dla portu handlowego.

W obecnym awanporcie planowana jest marina jachtowa na kilkadziesiąt jachtów wraz z zapleczem dla żeglarzy. Natomiast w okolicy obecnego basenu węglowego i nowego basenu rybackiego planowane jest całe zaplecze dla rybaków. W planie są boksy na sprzęt rybacki, zaplecze socjalno - sanitarne, place składowe i miejsca do niewielkich remontów jednostek rybackich. Wszystko połączone będzie z układem drogowym oraz drogami dla pieszych, które pozwolą na swobodną komunikację z kładki na zachodnią plażę. Zachowane zostaną Bunkry Bluchera. Swój bieg ma zmienić również droga krajowa nr 21, która obecnie kończy swój bieg na ulicy Westerplatte.

Według planów miasta nowy przebieg drogi będzie prowadził przez uroczysko, do ulicy Zubrzyckiego i ronda z ulicą Darłowską a dalej przez tereny w zachodniej części rzeki Słupi do ulicy Ogrodowej i do połączenia z ulicą Słupską na rondzie. To pozwoli na odciążenie miasta od ciężkiego transportu i szybszy dojazd do portu.

16 lipca na specjalnie zwołanym spotkaniu burmistrz Ustki przedstawił ten plan mieszkańcom Ustki. Projekt przedstawia maksymalny rozmiar portu, który chcielibyśmy, aby powstał - mówił na spotkaniu burmistrz Ustki Jacek Graczyk. -  Proponowana wielkość portu pozwoliłaby realizować w naszym porcie obecnie istniejącą funkcję rybacką, a także funkcję turystyczną (budowa mariny w awanporcie). Pirs zachodni byłby natomiast wykorzystywany do rozładunku i załadunku towarów, a także przyjmowania promów pasażerskich, które mogłyby zawijać do naszego portu Ostateczna decyzja należy jednak do Ministerstwa Infrastruktury, które musi zatwierdzić tą koncepcję. Niewykluczone więc, że Ministerstwo będzie optować za wariantem mniejszej rozbudowy portu.

- Pragnę również podkreślić, że inwestycja miałaby być realizowana z pieniędzy budżetu państwa, a nie ze środków miasta. Jakie są szanse na realizacje tej inwestycji? Wszystko zależy od naszej determinacji. Uważam jednak, że wszelkie, rodzące się wokół projektu negatywne emocje i kontrowersje nie służą dobru sprawy - dodaje Graczyk.

Obecnie projekt został skierowany do radnych Rady Miasta w Ustce. Jeżeli zostanie zaopiniowany pozytywnie to burmistrz wraz z przedstawicielami zespołu będzie chciał przekonać do swojej koncepcji ministerstwo.
Do sprawy wrócimy.

Hubert Bierndgarski

fot. H. Bierndgarski

0 śmiech na sali
po co ładować tyle kasy w port w którym tylko w sezonie jest jakiś ruch a potem 10 miechów nic tylko małe rybole a wojsko tam nie cumuje a jak już to małe jednostki i na chwilkę , czyż nie jest to wywalanie kasy , tam nie ma przemysłu i wszystko zlikwidowane . ludzie po co ?
30 lipiec 2015 : 04:18 tomikowal | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter