Porty, logistyka

Co prawda maszyny budowlane pojawiły się na miejscu już wcześniej, ale oficjalnie i uroczyście budowa drugiego głębokowodnego nabrzeża w DCT Gdańsk (T2) rozpoczęta została w piątek, 15 maja, gdy Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki, wraz z przedstawicielami DCT Gdańsk i australijskiego inwestora, Jean Dunn - Ambasador Australii w Polsce, przedstawicielami zarządu portu i władz lokalnych dokonali zakopania kapsuły czasu na terenie budowy nowego terminalu. Ukończenie inwestycji o wartości 200 milionów EUR zaplanowane jest na trzeci kwartał 2016 roku.

- Gdańsk powrócił na pozycję miasta odgrywającego znaczącą rolę w międzynarodowym transporcie morskim. DCT z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami dającymi łączną zdolność przeładunkową na poziomie 3 milionów kontenerów 20-stopowych rocznie, jest dźwignią rozwoju międzynarodowej wymiany handlowej nie tylko w Polsce, ale także w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wynikiem tej sytuacji jest rosnące znaczenie polskich importerów i eksporterów, których konkurencyjność wzrosła wraz z możliwością korzystania z bezpośrednich zawinięć z Dalekiego Wschodu na Bałtyk – powiedział Janusz Piechociński.

Budowa drugiego nabrzeża w Gdańsku jest także istotnym czynnikiem rozwoju polskiej infrastruktury.
- Gdańsk nie stałby się tak istotnym centrum handlowym, gdyby nie jego dobre skomunikowanie z resztą kraju oraz z krajami sąsiadującymi z Polską. Polska infrastruktura drogowa i kolejowa w ciągu ostatnich 10 lat znacząco się poprawiła. Takie inwestycje, jak budowa drugiego głębokowodnego nabrzeża w DCT Gdańsk (T2) sprawiają, że nasze korytarze transportowe są wciąż unowocześniane i rozwijane – powiedział Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

Inauguracja budowy drugiego nabrzeża w DCT Gdańsk odbyła się w piątek, 15 maja 2015 r. Uroczystość została poprzedzona dyskusją panelową poświęconą zagadnieniu wpływu inwestycji australijskich w rozwój Polski i szerzej całego regionu. Głównym zagadnieniem omawianym w czasie spotkania był wpływ innowacji jako czynnika przyspieszającego wzrost ekonomiczny w Polsce. Uczestnicy dyskusji starali się odpowiedzieć na pytanie czy inwestycje australijskie w zakresie logistyki i energii mogą sprzyjać rozwojowi Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Dyskusja została zorganizowana wspólnie z Ambasadą Australii oraz Austrade – Australijską Komisją Handlu.

- DCT Gdańsk, jako polska inwestycja z udziałami australijskimi, scala doświadczenie obu krajów i dostarcza polskiej gospodarce zysk w postaci połączenia wiedzy z innowacyjnością. Jesteśmy dumni mogąc czerpać z pozytywnego wpływu najlepszych praktyk australijskich w zakresie prowadzenia biznesu – podsumował Maciek Kwiatkowski.

W czasie obchodów zakopano specjalnie zaprojektowaną kapsułę czasu, zawierającą przesłanie na temat znaczenia inwestycji oraz wpływu, jaki DCT Gdańsk ma na rozwój Regionu. Kapsuła została zakopana na terenie budowy nowego nabrzeża. Jej lokalizacja zostanie upamiętniona tablicą umieszczoną na terenie terminalu.

* * *

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie firmy - DCT jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal DCT, zlokalizowany w samym sercu Morza Bałtyckiego – w Porcie Gdańskim, jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w grupie głębokowodnych portów północno-europejskich między Gdańskiem i Le Havre.

Terminal obsługuje polski import, eksport, tranzyt oraz tranzyt morski. Dzięki dobremu dostępowi ze strony morza zapewnionemu przez kanał podejściowy o głębokości 17 m oraz do 16,5 m wzdłuż nabrzeża, braku zalodzenia oraz doskonałym możliwościom operacyjnym, DCT jest naturalnym hubem dla obrotu ładunków skonteneryzowanych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę realizowanym przez polski rząd i miasto Gdańsk, terminal DCT jest bardzo dobrze połączony z miejscami zlokalizowanymi w głębi lądu oraz jest prawdziwą bramą do Europy Środkowo-Wschodniej.

rel (DCT), SeaMedia

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Rys.: DCT Gdańsk

 

 
DCT Gdańsk po rozbudowie o T2.

Animacja zawierająca wizualizację terminalu DCT Gdańsk po oficjalnie rozpoczętej dzisiaj rozbudowie o nową część (T2).

Posted by PortalMorski.pl on Friday, 15 May 2015

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter